Nielsen: csoki mikulásból 432 tonna fogyott tavaly

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 11. 21. 11:55

Újra rekordot döntött a decemberi ünnepek szezonális édességeinél az élelmiszer-kiskereskedelem tavaly. Minden eddiginél nagyobb, mintegy 3,4 milliárd forint bevételt értek el a boltok, kereken 656 tonna édes ajándékkal, legutóbb november-decemberben. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.

nielsen

Ünnepi édességekből a boltok bevétele legutóbb november-december folyamán 7 százalékkal haladta meg az előző évi hasonló periódus addig rekordnak számító forgalmát.

Sláger hagyományosan a csokoládé Mikulás figura, amelyből tavaly mintegy 432 tonnányit adtak el; 3 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Értéket tekintve ez több mint 2 milliárd forintot jelent, ami 8 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.
Így az ünnepi édességpiacból 63 százalékkal részesedett a közkedvelt csokoládé Mikulás figura tavaly. Ez az arány 1 százalékponttal nagyobb, mint a tavalyelőtti.

Második legnagyobb rész a hagyományos ajándékcsomagra jut, ami általában átlátszó zacskóban pár darab csokoládét tartalmaz. Tavaly 11 százaléknyit vitt el, azelőtt 12-t, még egy évvel korábban 14-et.

Viszont emelkedett a játékkal kiegészített ajándékcsomag iránti kereslet. Legutóbbi 5 százalékos piacrésze előtt két ünnepi szezonban is csak 4-4 százalékot mértek.
Az adventi kalendárium értékben mért részaránya a legutóbbi három ünnepi időszak során: 6, 10 majd 9 százalék.
Egyéb figurákra Mikulás nélkül 10 százalék jutott legutóbb, ami plusz 1 százalékpontot jelent az előző két évi 9-9 százalék után.
A karácsonyfadíszek mutatója a tavalyelőtti 3 százalék után legutóbb november-decemberben 2 lett.

Amikor beszerzik az ünnepi alkalmakra szánt édességeket az emberek, többségük előnyben részesíti a nagy üzletek tágas eladótereit. Szívesen választanak az ott vonzóan kihelyezett széles és mély kínálatból, továbbá promóciókból.

A hipermarketek még mindig elvitték az ünnepi édességek értékben mért forgalmának több mint felét; azaz 52 százalékát a legutóbbi november-decemberi periódusban. Tavalyelőtt ez az arány még 55 százalékot ért el.
Javult viszont a 200 négyzetméteres és kisebb hagyományos boltok pozíciója. Piacrészük az előző évi 10-ről 12 százalékra emelkedett tavaly.
A szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres üzletek a tavalyelőtti 30 százalék után legutóbb 31-et értek el az értékben mért eladásból,

A decemberi ünnepek szezonális édességének értékben mért kiskereskedelmi forgalmának megoszlása az egyes szegmensek között, a legutóbbi három évben november-december során. Százalékban.

Szegmens 2013 2014 2015
Mikulás figurák

63

62

63

Hagyományos ajándékcsomag (átlátszó zacskóban néhány édesség)

14

12

11

Adventi kalendárium

6

10

9

Ajándékcsomag, amelyben játék is van

4

4

5

Karácsonyfa díszek

4

3

2

Figurák Mikulás nélkül (pl. hóember, szarvas, stb.)

9

9

10

Forrás: Nielsen

A decemberi ünnepek szezonális édességének értékben mért kiskereskedelmi forgalmának megoszlása az egyes bolttípusok között a legutóbbi három évben november-december során. Százalékban.

Bolttípus 2013 2014 2015
2 500 nm felett

54

55

52

401-2 500 nm

30

30

31

201-400 nm

5

5

5

51-200 nm

9

9

11

50 nm és kisebb

2

1

1

Forrás: Nielsen

Kapcsolódó cikkeink