Nielsen: az élelmiszerek online forgalma öt éven belül túlszárnyalhatja a bolti kereskedelmet

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 11. 02. 11:58

A napi fogyasztási cikkek (FMCG) forgalmának növekedési üteme globálisan már most meghaladja a hagyományos bolti eladásokét, derül ki a Nielsen piackutató legújabb riportjából.

A Nielsen „What’s Next in E-commerce” összefoglalója kiemeli a legújabb online fogyasztói vásárlási trendeket az FMCG szektorban, egyben rámutat az online vásárlás iránti fogékonyságra és a költésekre világszerte. A riport szerint az internetes költések mértékét tekintve az FMCG termékek online forgalma eddig hagyományosan elmaradt az olyan kategóriák mögött, mint az elektronikai eszközök vagy az utazás, ám ez az elkövetkező néhány évben változni fog.

A kereskedők és gyártók sorra hárítják el az e-kereskedelem előtti akadályokat, úgymint a kiskereskedelmi infrastruktúra és a szállítás, a környezeti és a kulturális tényezők (pl. hitelkártyacsalás) és logisztika. Mindezen lépések kövezik ki az utat az FMCG e-kereskedelem exponenciális növekedése előtt. A fentiek kiegészülnek a fogyasztók „bárhol és bármit”-vásárlást illető kényelmi igényével.

Míg a teljes FMCG szektor kiskereskedelmi eladásának növekedése jelenleg 4 évi százalék körül mozog, addig az e-kereskedelem éves növekedését 20 százalékra becsülik – más szóval 2020-ig 2,1 billió dolláros többletbevételt várnak tőle.

„Globálisan az FMCG szektor az utóbbi időben lassú növekedést produkált vagy éppen stagnált. Ugyanakkor most egy erősödő tendenciát és prémiumizációs folyamatot látunk az eladásokban, amely mögött sok esetben az e-kereskedelem áll” – mondta Prashant Singh, a Nielsen növekvő piacok e-kereskedelemért felelős igazgatója. „Ahogy az FMCG szektor forgalomnövekedése mindinkább az online csatornák felé tolódik, úgy lesz egyre elengedhetetlenebb a kereskedők és gyártók számára az alapvető mozgatórugók és befolyásoló tényezők megértése. Csak ezáltal lesznek képesek egy átfogó és sikeres digitális stratégia kialakítására.”

Singh szerint négy fő tényező befolyásolja az e-kereskedelem növekedési trendjeit globálisan:

• Az e-kereskedelem gyors ütemben növekszik, ám emögött különböző tényezők húzódnak: A kedvező áron elérhető adatok, az internetre kapcsolódás, valamint az okostelefonok egyre szélesebb körben való elterjedése kulcsfontosságú a fogyasztói magatartás alakulásában, egyben az e-kereskedelem növekedési indikátoraként szolgál. Ugyanakkor a netkapcsolat terjedése önmagában nem elég az online kereskedelem penetrációjának növeléséhez. Különféle kulturális tényezők és a piacok árnyalatnyi különbségei is befolyásolhatják a fogyasztók hozzáállását az online vásárláshoz.
• A mozgatórúgók és a gátló tényezők hasonlóak, egy kivétellel: Szinte minden országban a kényelem az első számú motivációs tényező az online vásárlást tekintve: Ez alól az Egyesült Államok a kivétel, ahol az embereket a jó ajánlatok, akciók ösztönözik leginkább. Ezzel szemben az online vásárlást három fő akadály hátráltatja. Először is a fogyasztói igény, hogy a vásárlás előtt saját kézbe vehessük a a terméket, legyen ez akár élelmiszer, akár ruhanemű. Másodszor sokan kételkednek az árucikk frissességben. Harmadszor pedig erős az aggály, hogy az online vásárolt termék minősége nem olyan, mint a boltban kaphatóaké. A kereskedőknek meg kell cáfolniuk és tompítaniuk kell mindezeket a percepciókat, amennyiben e-kereskedelmi részesedésüket növelni kívánják.
• Az online kiskereskedők számára a siker kulcsa a fogyasztói kosár megnyerése: Az élelmiszerkosár, annak ismétlődő vásárlói mintája miatt, a kereskedők “Szent Grálja”, azonban az élelmiszerek egyelőre kis szeletet hasítanak ki az online eladásokból. Az online FMCG szektor számára tehát az egyik legkritikusabb pont az élelmiszerkosarak meghódítása.
• A többcsatornás fogyasztók megnyerése: Amikor az online kiskereskedelemről beszélünk, a kényelem, az ár-érték arány, a választék és a vásárlói élmény a legfontosabbnak értékelt tényezők, amelyek befolyásolják a fogyasztók online vásárlási döntéseit. Annak érdekében, hogy egy igazán sikeres e-kereskedelmi stratégiát tudjanak kialakítani a kereskedők, gondoskodniuk kell arról, hogy ennek a négy tényezőnek mindegyikében kiemelkedően teljesítsenek az online piactéren.

“A kiskereskedelmi szektor jelentős változásokon megy keresztül. Bátorság, elszántság és éleslátás kell a magas haszonkulcsú bolti fogyasztói kosár és az alacsony haszonkulcsú online kosár felé történő eltolódáshoz. De, mivel a növekedésből egyre nagyobb részt hasítanak ki az online csatornák, akik hajlandóak vállalni a kockázatot, jutalmul ők lesznek az elkövetkező évek piacvezetői” – foglalja össze Singh.

Kapcsolat:
Karafiáth Metta
Marketing és kommunikációs specialista
metta.karafiath@nielsen.com
+36309625480

A NIELSENRŐL
A Nielsen Holdings Rt. (a New York-i tőzsdén: NLSN) teljesítményt optimalizáló globális vállalat, amely átfogóan értelmezi, hogy a fogyasztók mit néznek és vásárolnak. A Nielsen nézési (watch) szegmense a média és a hirdető ügyfeleknek nyújt mérési szolgáltatásokat mindazokról az eszközökről, amelyeken tartalmat (video, audio, szöveg) fogyasztanak. A vásárlási (buy) szegmens a csomagolt élelmiszerek gyártóinak és kereskedőinek kínálja az ágazatban egyedülálló globális áttekintést a kiskereskedelmi teljesítmények mérése alapján. A nézési, vásárlási információk integrálásával, továbbá más adatforrásokból a Nielsen világszínvonalú mérési adatokat és elemzéseket bocsát ügyfelei rendelkezésére, hogy támogassa őket teljesítményük javításában. A Nielsen szerepel az USA-beli Standard&Poors pénzügyi szolgáltató cég 500-as listáján, amelyből az USA tőzsdei indexét számítják. Tevékenysége több mint száz országban lefedi a világ népességének 90 százaléknál nagyobb részét. További információkért kérjük, látogasson el honlapunkra: www.nielsen.com

# # #

Kapcsolódó cikkeink