Nemzetközi kitekintés

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 08. 29. 08:00

A testápoló szerek forgalma 5 százalékkal nőtt a világ kiskereskedelmében tavaly, az előző évhez képest. Ez 1-1 százalékponttal meghaladja mind az élelmiszerek, mind a háztartási vegyiáruk növekedési ütemét. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat 69 ország, köztük Magyarország adatai alapján. A bővülés egyik oka, hogy a fogyasztók továbbra is fokuszálnak egészségük fenntartására, és erősödik az igényük a kényelmüket szolgáló, értékes termékekre. Hasonló motívumok ösztönzik az élelmiszer-vásárlási szokások változásait. De a háztartási vegyiárukét is, mivel mind többen kívánnak egészséges, higiénikus otthonban élni.
Magyarországon a nemzetközi átlagot meghaladó mértékben emelkedett például az arclemosó, arckrém, dezodor, hajbalzsam és tusfürdő értékben mért kiskereskedelmi forgalma 2006. május–2007. áprilisban, az előző hasonló időszakhoz képest.

Elöl a krémek és olajok
A legjellemzőbb nemzetközi eladási trend azt tükrözi, hogy különösen sokan törekednek bőrük egészségének megőr­zésére. Egyrészt azért, mert az átlagos életkor egyre hosszabb lesz, másrészt pedig a fogyasztók mind több információhoz jutnak a túl sok napfény hosszú távon káros hatásairól. Ezért bővül többek között az arcot, kezet és testet hidratáló krémek, valamint a napozószerek bolti eladása.
Hét termékcsoport növekedése ért el az átlagosnál kétszer nagyobb ütemet. Legnagyobb mértékben, 20 százalékot meghaladóan nőtt a masszírozó­krémek és olajok, kéztisztítók és bőrfényesítők forgalma. Utánuk következnek, 10-12 százalékos mutatóval a szájvizek és szájfertőtlenítők, napozószerek, inkontinenciabetétek, valamint arcra vagy szemre való hidratálókrémek. Az említett kategóriák nagy részénél a globális eladások értéke meghaladja az évi 1 milliárd USA-dollárt.
A legnagyobb, évi 15 milliárd USA-dollárnál is nagyobb forgalmú kategóriák, a toalettpapír és a papírpelenka bolti értékesítése egyaránt 5 százalékkal emelkedett. A 10 milliárd USA-dollár felettiek közül a sampon és a fogkrém mutatója 5-5, a női higiéniai termékeké és a szappané 4-4 százalékos.

Globálisan csökkentek az önbarnítók
Mindössze négy kategóriában mutatnak az adatok csökkenést, 2–5 százalék közötti ütemben. Az arc- és testfényesítők a hajszőkítőkkel együtt, továbbá az önbarnítók vezetik ezt a listát, a fogszínezők és -fehérítők, valamint az ajakápolás termékei előtt.
Regionálisan a legnagyobb mértékű, 11 százalékos piacnövekedést a fejlődő országok érték el, míg Európában plusz 4 százalékot regisztrált a Nielsen. Ugyanakkor azonban a testápoló szerek globális kiskereskedelmi forgalmából Európára jut a legnagyobb rész 38 százalékkal, továbbá Észak-Amerikára 27 százalékkal.
A Nielsen egy nemzetközi fogyasztói megkérdezés révén feltárta, hogy sokak számára a szépség és vonzó megjelenés fontos összetevői a bőr- és haj­ápoló szerek. Ugyanakkor jó néhány kultúrában komoly nyomás nehezedik az egyénekre, hogy mindig jól nézzenek ki.
Az internethasználók körében végzett felmérés során a vonzó megjelenést azért tartja fontosnak a válaszadók közel kétharmada, mert attól jó a saját közérzete. Többséget képviselnek azok, akik partnerüknek kívánnak tetszeni. A válaszadók felénél valamivel kisebb része mondja azt, hogy „általában igyekszem jól kinézni”.


A testápoló szerek globális kiskereskedelmi forgalmában a legnagyobb növekedést elért kategóriák 2006-ban, az előző évhez képest, százalékban
Kategória Növekedés
mértéke
Masszírozókrémek és -olajok 26
Kéztisztítók 22
Bőrfényesítők 21
Szájvizek és -fertőtlenítők 12
Napozószerek 11
Inkontinenciabetétek 10
Arcra vagy szemre való 10
hidratálókrémek
Forrás: Nielsen

Hányan, miért invesztálnak többet abba, hogy jól nézzenek ki? A válaszadók százalékában
Vonzó megjelenés Világátlag Európai Magyar- Cseh- Lengyel- Ausztria Francia-
célja átlag ország ország ország ország
Jó saját közérzet 62 60 78 66 71 33 81
Partnernek tetszeni 56 60 64 75 65 48 79
Nőt vagy férfit meghódítani 42 41 56 76 53 20 40
Általában igyekszem jól kinézni 47 50 41 54 56 38 64
Forrás: Nielsen

Kapcsolódó cikkeink