Nem nő, de fejlődik

Dátum: 2010. 06. 17. 08:00

Itthon a száraztészta-piac a termékfejlesztések ellenére évek óta alig mozog, a gyártók innovációs tevékenysége ugyanannak a fogyasztói igénynek engedelmeskedik: legyen olcsó, és ha lehet, egészséges!– Az elmúlt évben kismértékben emelkedett a tészták forgalma, de 3 éves ciklust vizsgálva inkább egy stagnáló piacról beszélhetünk. A tészta megtartotta kedveltségét és továbbra is a meghatározó kategóriák egyike – mondja Káhn Norbert, a Gyermely Zrt. kereskedelmi igazgatója. – A magyar fogyasztók vásárlási preferenciái nem változtak az elmúlt évben, ahogy a termékfajták aránya sem: a tojásos tészták a teljes forgalomból közel 80 százalékkal részesülnek.
A teljes kereskedelmi volument illetően Sajcz László, a Mary-Ker Pasta Kft. marketing- és kereskedelmi igazgatója is stagnálást érzékel, de hozzáteszi, hogy a kereskedelmi márkák tovább erősödtek, és még mindig nő az alsó kategóriás, olcsóbb tészták forgalma.

Ettől enyhén eltérő véleményt fogalmazott meg Köves András, a Soós Tésztaipari Kft. kereskedelmi és marketing-igazgatója. Szerinte a márkázott, minőségi termékek, különösen a magyar specialitásnak tekinthető 8 tojásos, házias jellegű tészták a válság ellenére sem vesztik el közönségüket.
Sárik Ferenc, a Cerbona Zrt. brand managere a Nielsen adatokra alapozza értékelését: a hazai kiskereskedelemben a tésztapiacon mind mennyiségben, mind értékben (utóbbiban kissé nagyobb mértékben) enyhe visszaesés tapasztalható, ha a 2009 áprilisától 2010 márciusáig terjedő időszakot az előző év megegyező időszakával vetjük össze.

Puskás János, a Famíliatészta Kft. értékesítési igazgatója ezt a tendenciát azzal magyarázza, hogy a vásárlók árérzékenysége még előrébb került a döntéstényezők sorában. Mindemellett Sárik Ferenc szerint a vendéglátás területén még mindig az ár-érték aránynak van a legnagyobb szerepe a fogyasztói döntésekben.
A vendéglátást és a közétkeztetést cége egyik kulcspiacának tartó Káhn Norbert túl nagy különbséget észlel a két terület vásárlói attitűdje között – utóbbiban annyira mindent az ár ural, mintha a gyerekek és a betegek táplálkozása senkit nem érdekelne. A vendéglátásban viszont egyre markánsabb az a kör, amelynek fontos a termék minősége, biztonsága, a felhasznált alapanyagok jellemzői, és meg is fogalmaz igényeket a gyártó irányába.

A szakember kiemeli: a tészta könnyen, gyorsan elkészíthető, olcsó, többcélú felhasználást biztosító élelmiszer, egy adagjának egy főre számolt bekerülési költsége olyan alacsony, hogy igényesebb ételkompozíciókat is ki lehet alakítani megfelelő árrés mellett. Ugyanakkor a kínálat sajnos alig megy túl a bolognai spagetti, milánói makaróni, túrós csusza hármason.
Ugyanezt a problémát Puskás János tésztafajtákban határozza meg, úgy véli, a legtöbb étterem valami miatt nem lép át a spagetti, makaróni, penne triumvirátuson.
A hazai piacon szereplő cégek folyamatosan fejlesztik termékportfóliójukat.

A Mary-Ker „Durum tészta egészségesebben!” szlogennel vezette be Korona® Omega3 termékcsaládját: lenolaj hozzáadásával Ω3 telítetlen zsírsavakat vittek a termékbe. Az elmúlt év végén Mándy® márkanév alatt prémium kategóriás újdonságokkal jelentek meg – a 8 tojásos házi jellegű száraztésztákhoz hozzáadott tönkölyőrlemény növeli az élelmirost-tartalmat. Áprilisban megjelent a piacon a tönkölyőrleményes tésztáik versenyképes árstratégiájú, Kornetta fantázianevű, tojás nélküli családja.

A Cerbonánál, amelynek kínálatában a 4 tojásos, a tojásnélküli és a Durillo márkanevű durumtészták egyaránt megtalálhatóak, az utóbbi fontosságát emelik ki, ennek koleszterinmentes fajtái az egészségtudatos étrend részét képezhetik.
A Gyermely tavaly év végén nyitott új kategóriát a piacon, amikor megjelent kézműves termékeivel. Új, prémium termékkörébe igényes csomagolású, összetételű és formájú tészták kerültek. A lasagnét és a fészektésztát papírdobozban kínálják, ezek jó minőségű durumőrleményből, kilónként 4 darab friss tojás hozzáadásával készülnek. A termékcsalád két másik tagja az óriáskagyló és a pákkeri – nagy formátumú, tölthető termékek, különlegességük, hogy a tészta felülete érdes, amihez jobban tapad a szósz, a mártás. A cég egy funkcionális termékcsalád piacra hozatalát is tervezi.

A Famíliatészta Kft. speciális formájú termékei mellé egy újszerű körettésztát dob piacra a közeljövőben, ami a friss tésztából készült nokedlinek jelenthet majd alternatívát.
És hogy az ételallergiásokról se feledkezzünk meg: a Virginetrade Kft. liszt- és tojásérzékenyek, valamint cukorbetegek által is fogyasztható gluténmentes tésztákat kínál a legkedveltebb formákból.

– A kreatív termékfejlesztők mindig találnak lehetőséget a munkára ezen a piacon – összegez Köves András, aki szerint az ár és a minőség mellett az egészségtrendek is fontos szempontot jelentenek a közeljövő új tésztafajtáinak kialakításakor.– Az elmúlt évben kismértékben emelkedett a tészták forgalma, de 3 éves ciklust vizsgálva inkább egy stagnáló piacról beszélhetünk. A tészta megtartotta kedveltségét és továbbra is a meghatározó kategóriák egyike – mondja Káhn Norbert, a Gyermely Zrt. kereskedelmi igazgatója. – A magyar fogyasztók vásárlási preferenciái nem változtak az elmúlt évben, ahogy a termékfajták aránya sem: a tojásos tészták a teljes forgalomból közel 80 százalékkal részesülnek.
A teljes kereskedelmi volument illetően Sajcz László, a Mary-Ker Pasta Kft. marketing- és kereskedelmi igazgatója is stagnálást érzékel, de hozzáteszi, hogy a kereskedelmi márkák tovább erősödtek, és még mindig nő az alsó kategóriás, olcsóbb tészták forgalma.

Ettől enyhén eltérő véleményt fogalmazott meg Köves András, a Soós Tésztaipari Kft. kereskedelmi és marketing-igazgatója. Szerinte a márkázott, minőségi termékek, különösen a magyar specialitásnak tekinthető 8 tojásos, házias jellegű tészták a válság ellenére sem vesztik el közönségüket.
Sárik Ferenc, a Cerbona Zrt. brand managere a Nielsen adatokra alapozza értékelését: a hazai kiskereskedelemben a tésztapiacon mind mennyiségben, mind értékben (utóbbiban kissé nagyobb mértékben) enyhe visszaesés tapasztalható, ha a 2009 áprilisától 2010 márciusáig terjedő időszakot az előző év megegyező időszakával vetjük össze.

Puskás János, a Famíliatészta Kft. értékesítési igazgatója ezt a tendenciát azzal magyarázza, hogy a vásárlók árérzékenysége még előrébb került a döntéstényezők sorában. Mindemellett Sárik Ferenc szerint a vendéglátás területén még mindig az ár-érték aránynak van a legnagyobb szerepe a fogyasztói döntésekben.
A vendéglátást és a közétkeztetést cége egyik kulcspiacának tartó Káhn Norbert túl nagy különbséget észlel a két terület vásárlói attitűdje között – utóbbiban annyira mindent az ár ural, mintha a gyerekek és a betegek táplálkozása senkit nem érdekelne. A vendéglátásban viszont egyre markánsabb az a kör, amelynek fontos a termék minősége, biztonsága, a felhasznált alapanyagok jellemzői, és meg is fogalmaz igényeket a gyártó irányába.

A szakember kiemeli: a tészta könnyen, gyorsan elkészíthető, olcsó, többcélú felhasználást biztosító élelmiszer, egy adagjának egy főre számolt bekerülési költsége olyan alacsony, hogy igényesebb ételkompozíciókat is ki lehet alakítani megfelelő árrés mellett. Ugyanakkor a kínálat sajnos alig megy túl a bolognai spagetti, milánói makaróni, túrós csusza hármason.

Ugyanezt a problémát Puskás János tésztafajtákban határozza meg, úgy véli, a legtöbb étterem valami miatt nem lép át a spagetti, makaróni, penne triumvirátuson.
A hazai piacon szereplő cégek folyamatosan fejlesztik termékportfóliójukat.
A Mary-Ker „Durum tészta egészségesebben!” szlogennel vezette be Korona® Omega3 termékcsaládját: lenolaj hozzáadásával Ω3 telítetlen zsírsavakat vittek a termékbe. Az elmúlt év végén Mándy® márkanév alatt prémium kategóriás újdonságokkal jelentek meg – a 8 tojásos házi jellegű száraztésztákhoz hozzáadott tönkölyőrlemény növeli az élelmirost-tartalmat. Áprilisban megjelent a piacon a tönkölyőrleményes tésztáik versenyképes árstratégiájú, Kornetta fantázianevű, tojás nélküli családja.

A Cerbonánál, amelynek kínálatában a 4 tojásos, a tojásnélküli és a Durillo márkanevű durumtészták egyaránt megtalálhatóak, az utóbbi fontosságát emelik ki, ennek koleszterinmentes fajtái az egészségtudatos étrend részét képezhetik.
A Gyermely tavaly év végén nyitott új kategóriát a piacon, amikor megjelent kézműves termékeivel. Új, prémium termékkörébe igényes csomagolású, összetételű és formájú tészták kerültek. A lasagnét és a fészektésztát papírdobozban kínálják, ezek jó minőségű durumőrleményből, kilónként 4 darab friss tojás hozzáadásával készülnek. A termékcsalád két másik tagja az óriáskagyló és a pákkeri – nagy formátumú, tölthető termékek, különlegességük, hogy a tészta felülete érdes, amihez jobban tapad a szósz, a mártás. A cég egy funkcionális termékcsalád piacra hozatalát is tervezi.

A Famíliatészta Kft. speciális formájú termékei mellé egy újszerű körettésztát dob piacra a közeljövőben, ami a friss tésztából készült nokedlinek jelenthet majd alternatívát.
És hogy az ételallergiásokról se feledkezzünk meg: a Virginetrade Kft. liszt- és tojásérzékenyek, valamint cukorbetegek által is fogyasztható gluténmentes tésztákat kínál a legkedveltebb formákból.
– A kreatív termékfejlesztők mindig találnak lehetőséget a munkára ezen a piacon – összegez Köves András, aki szerint az ár és a minőség mellett az egészségtrendek is fontos szempontot jelentenek a közeljövő új tésztafajtáinak kialakításakor.