Nedves törlőkendők: átlag feletti piacbővülés

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 09. 24. 08:00

A különböző nedves törlőkendők között a legnagyobb kiskereskedelmi forgalmat a babatörlő kendő éri el. A bolti eladás meghaladta a 3 milliárd forintot 2006. július–2007. júniusban, ami 14 százalékos növekedést jelent. Az intim törlőkendők és az eldobható nedves háztartási tisztítókendők piacmérete kicsi, de dinamikusan növekszik, és külön-külön közeledik a félmilliárd forinthoz. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe. Átlagosan 8 százalékkal bővült a háztartási vegyi áruk és kozmetikumok – értékben mért – kiskereskedelmi forgalma 2006. július–2007. júniusban. Az adat a Nielsen által mért 61 kategóriára vonatkozik. A nedves törlőkendők eladásai viszont jóval nagyobb, két számjegyű növekedést érték el.

Vastagodó babatörlők
A babatörlő kendő mennyiségi értékesítése 26 százalékkal emelkedett a szóban forgó időszakban.
A vékony kendőhöz képest a vastag egyre kedveltebb: részaránya az eladásokból meghaladja a 90 százalékot, mind mennyiségben, mind értékben.
A bolttípusok közül a fogyasztók számára fő beszerzési hely még mindig a hipermarket. Az eladott mennyiség 44 százaléka jutott a legnagyobb eladóterű csatornára 2006. július–2007. júniusban. A tendencia azonban csökkenést mutat.
Erősödött viszont mind a drogéria, mind – a szupermarketet és diszkontot magában foglaló – a 401–2500 négyzetméteres bolttípus pozíciója. Előbbi piaci részesedése 31, utóbbié 19 százalékra nőtt.
A hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb üzletek mutatója csökkent, a Nielsen adatai szerint 6 százalékra.
A kereskedelmi márkák részaránya kiemelkedő ebben a kategóriában. A bolti forgalom 36 százaléka jutott rájuk mennyiségben. A növekedés mértéke 7 százalékpont.

Intimkendőknél már a drogériák az élen
Az intimkendő kiskereskedelmi eladásai értékben 16 százalékkal emelkedtek 2006. július–2007. júniusban az előző évhez képest. A drogériák átvették az abszolút piacvezető szerepét a kiskereskedelmi eladásoknál. Részarányuk egyik évről a másikra 47-ről 52 százalékra emelkedett. Ennek megfelelően az élelmiszerboltok mutatója 52 százalékról 47-re csökkent. Változatlanul 1 százalék jut a patikákra.
A Nielsen adatai szerint az átlagárak csak kismértékben mozogtak az elmúlt két év során. Egy kiszerelési egység, azaz doboz átlagára idén május–júniusban 380 forint. A tavalyi hasonló periódusban a Nielsen 388, két évvel ezelőtt pedig 391 forintot regisztrált.

Háztartási törlők: támad a PL
Az eldobható nedves háztartási tisztítókendők legnagyobb szegmense az általános tisztítókendő: a bolti forgalom több mint kétharmada jut rá mennyiségben is, értékben is.
Említésre méltó a bútortörlésre használt tisztítókendő 20 százalékot meghaladó mutatója is.
Az eldobható nedves háztartási tisztítókendők kiskereskedelmi forgalma értékben 20 százalékkal bővült egyik évről a másikra. Mennyiségben még látványosabb, 31 százalékos a változás.
A kereskedelmi márkák pozíciója ugrásszerűen javult a legutóbbi időszakban. Mennyiségi részesedésük 47 százalékot ért el 2006. július–2007. júniusban. Ez 12 százalékponttal magasabb az egy évvel korábbihoz képest.
A tendencia az általános kendők iránti kereslet növekedéséről tanúskodik. Csökken viszont a bútortörlő kendők piaci részesedése.
A beszerzési helyek rangsora döntően megváltozott egy év alatt. Amíg ugyanis a listavezető hipermarket 43 százalékot vitt el a mennyiségi eladásokból 2005. július–2006. júniusban, addig az arány rá egy évre 30 százalékra csökkent. Ugyanakkor viszont a drogéria mutatója 35 százalékról 45-re emelkedett.
Szintén növekedést regisztráltunk a 401–2500 négyzetméter közötti csatornatípusban, 17-ről 22 százalékra.
Az értékesítésben csekély szerepet játszanak a 400 négyzetméteres és kisebb hagyományos üzletek; részarányuk mindössze 2 százalék, a legutóbbi kumulált év adatai szerint.

Kapcsolódó cikkeink