Magazin: A nektárok fogyasztása növekedett a legnagyobb ütemben

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 01. 24. 07:33

A gyümölcslevek fogyasztása, amely a csúcsidőhöz képest 35%-kal csökkent, az elmúlt három évben összességében szintén növekedett, de nem egyforma mértékben. A szegmensen belül a dzsúszok forgalma stagnált, a nektárok növekedése elérte a 30%-ot, a gyümölcsitalok piaca közel 7%-kal nőtt 2016-ban.

A100% gyümölcslétartalmú gyümölcslevek (dzsúszok) egy főre eső fogyasztása 4 liter/fő/év, a nektároké 1,2 liter/fő/év, a gyümölcsitaloké pedig 20 liter/fő/év volt 2016-ban. Összességében a gyümölcslevek az alkoholmentes italok forgalmának 11%-át teszik ki.

– Gyümölcslevek esetében jelentős az export. A három kategóriából a 100%-os gyümölcslevek mintegy 50%-a kerül kivitelre. A nektárok esetében a hazai/export aránya 40-60%. A gyümölcsitaloknak viszont mintegy 98%-a belföldön kerül forgalomba – jelzi Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára.

Csökkenő cukortartalom, emelkedő nyersanyagárak

Az elmúlt években ennek a termékkörnek az előállítását is nagymértékben befolyásolta az Európai Unión belül megindult cukorcsökkentési kezdeményezés, de nem egyforma mértékben a három kategória esetében. A 100%-os gyümölcslevek cukortartalma kizárólag a gyümölcsből származik, hozzáadott cukrot nem tartalmaz. A nektárok tartalmaznak ugyan hozzáadott cukrot az ízhatás eléréséhez, de éppen a funkciójuknál fogva ezeknél a termékeknél nem nagyon lehet cukorcsökkentéssel módosítani a receptúrát.

A gyümölcslevek közül a gyümölcsitalok tartalmazzák a legtöbb hozzáadott cukrot. Ezeknek a termékeknek az esetében a gyártók már az EU-javaslat előtt is számos intézkedést tettek: csökkentették termékeik cukor/energiatartalmát, növelték termékeik gyümölcslétartalmát, illetve növelték a portfólión belül a csökkentett kalóriatartalmú, illetve kalóriamentes termékeiknek arányát. Mindezek eredményeként a gyümölcsitalok átlagos cukor/kalóriatartalma 2017. évre szintén csökkent, illetve a portfólión belül a csökkentett kalóriatartalmú és kalóriamentes termékek aránya közel 10%-kal nőtt.

– A gyümölcslevek gyártására kedvezőtlen hatással volt, és gondot okozott az elmúlt években egyes alapanyagok világpiaci árának drasztikus növekedése. Először a citrusfélék, majd az almasűrítmény ára emelkedett jelentős mértékben, ami kihatással volt a késztermékek fogyasztói árára is – emeli ki Bikfalvi Istvánné.

Vezet a narancsíz

Hazánkban a gyümölcslevek gyártását négy nagy- és több közepes és kisvállalat végzi. A forgalom 90%-át a négy nagyvállalat termelése teszi ki.

A 100%-os gyümölcslevek közül legnépszerűbb a narancs, azután az alma, paradicsom, multivitamin, vegyes hazai és trópusi gyümölcsök. A nektárok közül az őszibarack forgalma a legnagyobb, azután a narancs, a multivitamin és a különböző hazai és trópusi vegyes gyümölcstermékek. A gyümölcsitalok közül az őszibarack, alma, narancs és a vegyes hazai és trópusi gyümölcsök a sorrend.

– Az innovációt ebben a kategóriában is a csökkentett cukor/kalóriatartalmú, illetve kalóriamentes termékek fejlesztése határozza meg – hangsúlyozza a szövetség titkára.

A gyümölcslevek fogyasztásával kapcsolatban – a szénsavas üdítőitalokhoz hasonlóan – az ágazat kihívása, feladata az, hogy elfogadtassa a fogyasztókkal a csökkentett kalóriatartalmú, illetve kalóriamentes termékeit, és eloszlassa a fogyasztók körében meglévő tévhiteket, és megfeleljen az Európai Unió elvárásainak.

Budai Klára

Kapcsolódó cikkeink