Nálunk is kezd terjedni az ár-összehasonlítás mobiltelefonnal
A Nielsen „Mobil – a média következő energiaközpontja” című új tanulmánya megállapítja, hogy „a mobilkészülékek tulajdonosainak száma a világon elért egy kritikus tömeget.”
Magyarországon mobiltelefon vásárlásánál az ár és a márka játssza a legfontosabb szerepet. Előbbit ugyanis a megkérdezett fogyasztók 39, utóbbit 37 százaléka nevezte meg vásárlási döntésének fő szempontjai között, a Nielsen felmérése során. Harmadik helyen a készülék csomagolása/kinézete/dizájnja következik 18, majd a funkciók a használati céllal együtt 13 százalékkal. Reklámokat és közvetlenül cégektől kapott információkat a válaszadók 10 százaléka említett. A gyártó ország csak 8 százalék számára nagyon lényeges, míg az összetevőket/anyagot/minőséget 6 százalék mondta.
Huszonkilenc európai ország átlagához képest a magyarok a funkciókat és a használat célját kisebb mértékben veszik figyelembe. A mobilkészülék árát, mint a vásárlás egyik fő kritériumát az európai megkérdezettek átlag 42 százaléka nevezte meg. Utána következik a márka és a funkció/használati cél, egyaránt 26 százalékos említéssel. Negyedik a rangsorban a csomagolás/kinézet/dizájn átlag 22 százalékkal, megelőzve az összetevők/anyag/minőség szempontjának 13 százalékos mutatóját. A gyártó országot 8, míg a reklámot és cégtől kapott információt 7 százalék említette, átlagosan.
„Mobiltelefonomat használom arra, hogy összehasonlítsak árakat. Egyetért-e ön ezzel az állítással?” – tették fel a kutatók a kérdést ötvennyolc országban. A magyar válaszadók 4 százaléka teljes mértékben egyetért, további 6 pedig részben. Semleges véleményt képviselt 18 százalék. Nem nagyon ért egyet 12, míg egyáltalán nem további 60 százalék.
Ebben a tekintetben aktívabbak a felmért európai országok válaszadói. Átlag 6 százalékuk teljes mértékben, míg 12 százalékuk részben ért egyet azzal, hogy „mobilja révén összehasonlítja a termékek árait”. Nem tudta eldönteni 19 százalékuk. Az ellentétes vélemények 63 százaléka úgy oszlik meg, hogy 22 százalék nem nagyon, míg 41 százalék egyáltalán nem ért egyet a fenti állítással.
Azt is feltárta a Nielsen kutatása tizenegy kiválasztott termékcsoporttal kapcsolatban, hogy hányan tájékozódnak mobiltelefonjuk révén különböző árucikkekről. Legtöbben éppen magát a mobiltelefon-termékkategóriát említették, amelynél a magyar válaszadók 10 százaléka használja készülékét informálódásra is. Személyes használatú elektronikus készülékekre 5, háztartási eszközökre 4 százalék jut. 3-3 százalékos a mutató élelmiszernél és italnál, az egészség megőrzését szolgáló termékeknél és gyógyszernél, háztartási elektromos készüléknél, autónál, valamint ékszernél és dísztárgynál. 2-2 százalék nevezte meg a testápoló szereket és a ruházati cikkeket, míg 1 százalék a kozmetikumokról és a bőrápoló szerekről informálódik mobiltelefonja segítségével.Ha a magyar válaszokat összehasonlítjuk huszonkilenc vizsgált európai ország átlagával, akkor a sorrend nagyjából hasonló. Egyes termékcsoportoknál azonban 1-1 százalékponttal magasabb átlagos európai mutatókat látunk.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >