Magazin: Nagy úr a tradíció a májasoknál

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 02. 01. 07:31

Fűszerezésben és csomagolásban meglehetősen konzervatívak a magyarok, ha májastermékről van szó. Nagy átrendeződésnek nem lehetünk tanúi, az apró változások azonban (például a kisebb méretek vagy a gyártói márkák erősödése, a „mentes” termékek iránti fokozottabb kereslet) jelzik: a vásárlók elvárásai nőnek a termékkör iránt – ez irányt szab az innovációknak is.

Dandé Szilvia
marketingmenedzser
Kaiser Food

Az Élelmiszerkönyv tavalyi szigorítása a húskészítmények közül talán a májasokat bolygatta fel a legkevésbé – a piacon lévő termékek májtartalma szinte kivétel nélkül eddig is elérte a 25%-ot.

– Az Élelmiszerkönyv szigorításának hatására a májasoknál, csakúgy, mint az összes többi érintett kategória esetében, javult az összetétel, és több információ került a csomagolásra. Például egyértelmű lett, milyen húsfajtából készült a termék – állapítja meg Dandé Szilvia, a Kaiser Food Kft. marketingmenedzsere.

 

 

 

Magára talált a gyártói márka

Szántó Zoltán
senior termékmenedzser
Pick Szeged

A májas a húskészítmények között a maga 9420 tonnás forgalmával közepes méretű kategóriának számít, tudjuk meg Szántó Zoltántól, a Pick Szeged Zrt. senior termékmenedzserétől, aki piackutatási adatokat ismertetve hozzáteszi:

– A kenősáruk piaca a 2017–2018 MAT gördülő évek összehasonlításában volumenben nem változott, míg értékben 5,67%-ot növekedett, és elérte a 10,6 milliárd forintot.

Ebben a kategóriában is számottevő a diszkontok előretörése. Részarányuk 2018 MAT időszakot tekintve már a 37%-ot is meghaladta. Érdekesség, hogy ennek ellenére a PL súlya sorozatban a harmadik éve csökkenést mutat. A 2018 MAT időszakra a kereskedelmi márkák mennyiségi részesedése 45,2%-ra csökkent, szemben a 2015 július–2016 június éves időszakkal, amikor is ez az érték még 49,7% volt.

Fűszerezés tekintetében a magyar fogyasztók meglehetősen konzervatívak. A natúr mellett a majoránna a májas legelfogadottabb fűszere, mellette a hagymás íz az, amelyik valamilyen változatban minden márkavonalon megtalálható. A cégek rendületlenül kísérleteznek egyéb ízesítésekkel, és némelyik meg is veti lábát a piacon.

 

Sok kicsi sokra megy

Méreteket tekintve az 500–999 g közötti májasok esetében érzékelhető egyfajta csökkenő tendencia. Ezen kiszerelések részaránya a három évvel ezelőtti 37%-os részarányról, 34%-ra csökkent, míg a 100–249 g közötti kiszerelések 37%-ról 39%-ra növelték arányukat.

Németh Beáta
marketing manager
ZIMBO Perbál

– A jövőben várakozásaink szerint a kisebb kiszerelések kaphatnak nagyobb hangsúlyt – mondja Németh Beáta, ­ZIMBO Perbál Kft. marketing managere. – Ezt a májasok esetében is tapasztalható kényelmi megoldásokra való törekvés indokolja.

A mai májastermékek őse Gyulán készült, ahol az 1980-as évek elején kifejlesztett meleg technológiai eljárásnak köszönhetően az addigi darabos textúra helyett homogén, krémszerűen kenhető májasokat kezdtek el gyártani.

Tamáskovitsné Gila Éva
marketing manager
Gyulahús

– A klasszikus ízesítés mellett a Gyulainál is a majoránnás májas volt sokáig a húzótermék – idézi fel Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketing managere. – Öt-hat éve dobtuk piacra két vezértermékünk ötvözetét, a Gyulai Kolbászfűszeres Májast. Legújabb májasunk a darabos sertésmájas sültpaprika ízesítéssel, amelyet rúdban és 200 g-os kiszerelésben vezetünk be épp most a magyar piacra. Van kereslet az 500 g-os kiszerelésre is, de megfér mellette a 100–120–125 g-os töltőtömeg is. Szerintem ez családfüggő. Ha sok a gyermek a családban, bátrabban nyúl a vásárló a nagyobb kiszerelés felé.

Szezonalitása leginkább az iskolai időszakhoz kötődik, nyáron kevesebb fogy májasból. A kiszerelési formák körül a csemegepultos csupán az eladások negyedét-ötödét jelenti.

 

 

Szponzorált illusztráció

 

Garai András
marketingvezető
Gallicoop

– A kategóriát az olcsóbb, alacsonyabb árfekvésű termékek uralják – osztja meg lapunkkal piaci tapasztalatait Garai András, a Gallicoop Zrt. marketingvezetője. – A fogyasztók jelentős része továbbra is árérzékeny. Vásárlóink a kisebb kiszerelést tudatosan keresik. Próbálnak ügyelni arra, hogy ne kelljen kidobni az élelmiszert, ezért a csemegepultban vásárolják meg a kívánt mennyiséget, vagy pedig a kisebb súlyú kiszerelést veszik le az önkiszolgáló polcról.

 

 

 

 

Kitüntetett szerepben

Csomagolási és ízvariációk – ezek az innovációk legkézenfekvőbb irányai. A fogyasztók elvárásai – vásárlóerejük növekedésével párhuzamosan – emelkednek.

– Minden cég a maga portfóliójához szabva tervez innovációkat – mondja Dandé Szilvia. – Bizonyos termékelőnyök (például a laktózmentesség) egyre inkább elvártak a fogyasztók részéről, ebben az irányban mindenképpen érdemes gondolkodni. A kiszerelések tekintetében is vannak lehetőségek, bár ez a terület már nem ad akkora mozgásteret – ez a kategória jóval konzervatívabb, mint a többi.

Dandé Szilvia úgy látja, hogy a gyártói márkák jó helyzetben vannak a kereskedelmi márkákkal szemben:

– A saját márkák egyelőre nem érték el a jó minőségű, ismert gyártói márkatermékek eladását. Ha megnézzük a top termékeket a piacon, szinte mindegyik a legjelentősebb márkák valamelyik variánsa.

Ezen a piacon a Kaiser Food marketingmenedzsere szerint az instore promóciók a leghatékonyabb eszközök, mivel a vásárlók tisztában vannak a vezető márkák minőségével, termékeivel, tehát egy árakció alkalmával könnyebb elcsábítani a konkurens termékeit előnyben részesítő fogyasztókat.

– A Kaiser májasok igazi zászlóshajók, nagy ismertségre tettek szert a jó és megbízható minőségnek köszönhetően – hangsúlyozza Dandé Szilvia. – Habár igyekszünk a Kaisert ernyőmárkaként építeni, ettől függetlenül a májasoknak fontos szerepük van a portfólióban.

 

Vezértermék új kiszerelésben

A Pick Szeged a prémium és közép árkategóriában a PICK márkával, az árérzékeny szegmensben a FAMÍLIA márkatermékekkel van jelen.

A prémium kategória legkedveltebb termékei közé tartozik a PICK Viaszos Borjú májas, mely az elmúlt évtizedek alatt a kategória meghatározó termékévé nőtte ki magát a belföldi piacon. A termék a legújabb fogyasztói elvárásoknak megfelelően mesterséges aromát nem tartalmaz, különlegesen krémes, könnyedén kenhető állományú, mely utóbbi tulajdonsága a hozzáadott tejszínnek köszönhető. A PICK borjúmájas deklaráltan gluténmentes, így gluténérzékenyek is bátran fogyaszthatják.

– A felmerülő vevői igényekre reagálva vezettük be 2018 szeptemberében a PICK Viaszos Borjúmájas 400 g-os önkiszolgáló kiszerelését – mondja Szántó Zoltán. – Az új kiszerelésben lehetősége van fogyasztóinknak egy az egyben a csemegepultban kapható viaszbevonatos formában, de kisebb méretben megvásárolni kedvenc májasát, immár sorban állás nélkül is.

A közép árkategóriás PICK májasok portfóliója 2016-ban a PICK Sülthagymás májas, 2017-ben a PICK Chilis májas termékkel bővült. A termékek magas minőségű, magas májtartalmúak, ízletesek, könnyen kenhető állományúak. Mind csemegepultos 1 kg-os, mind önkiszolgáló 125 g-os változatban megvásárolhatók.

– Mivel idei PICK marketingaktivitásunk fő fókuszpontja PICKOLINO virslicsalád, amely bevezetését, illetve szezonális értékesítését még intenzívebb kereskedelmi és marketingaktivitással fogjuk támogatni, mint azt májusban tettük, ezért a PICK májasok támogatása hálózati újságos megjelenésekkel egybekötött árakciókra korlátozódik – jelzi a Pick Szeged senior termékmenedzsere.

 

Jól debütált a sültpaprikás májas

Gyulán a termékfejlesztés továbbra is azon az úton halad, amit sok-sok éve elkezdtek, tudjuk meg Tamáskovitsné Gila Évától.

– A Gyulai Májas és Majoránnás Májas garantáltan glutén- és laktózmentes, nem használunk tejszármazékokat, búzalisztet a receptúrában – hangsúlyozza a marketingmenedzser. – Az új májasoknál sem, ez számunkra fontos szempont. A sült paprika ízesítésű termékünk a közelmúltban debütált, a Kolbászfesztiválon és Székelyudvarhelyen kóstoltattuk, jó volt a visszhangja – mind belföldön, mind külföldön. A belistázás folyamatban van, reméljük szélesebb fogyasztói bázist is el tudunk érni.

A cég Facebook-oldalán igyekszik népszerűsíteni minden termékkörét, így a májast is. Tervezik, hogy 2019-ben nagyobb szerepet kap a májas készítmények köre, de nem feledkeznek meg a szárazáru- és töltelékes kategóriáról sem.

– Készült pár májas alapanyagra épített recept is, amelyet bővítünk a közeljövőben – ígéri Tamáskovitsné Gila Éva.

 

Figyelnek az egészségre

A ZIMBO viaszos borjúmájasok – natúr és sülthagymás, 400 g és 900 g kiszerelésben – prémium kategóriába tartoznak. A cégnél úgy tapasztalják, hogy az egészségtudatosság erősödésével érezhetően növekszik a kereslet a gluténmentes, laktózmentes, szójamentes és mesterséges színezéket nem tartalmazó májasaik iránt.

– A termékfejlesztések a kisebb kiszerelések irányában zajlanak jelenleg – árulja el Németh Beáta. – Ízekben is igyekszünk alkalmanként újítani, például készült üzemünkben különleges ízvilágú, kolbászos, baconös, snidlinges borjúmájas. A tapasztalataink azonban azt mutatják, hogy a fogyasztók leginkább a hagyományos ízeket kedvelik, a szokatlan ízek befogadása több időt igényel.

Eladásösztönzést tekintve leginkább a termékek akciós újságban való megjelenése és áruházi kóstoltatás kombinációja vált be a cégnek, így továbbra is ezt részesítik előnyben. Közösségi oldalaikon (Facebook, Instagram) folyamatosan kommunikálnak termékeikről. Különböző receptötletekkel, eredettörténetekkel és játékokkal teszik vonzóvá a tartalmat.

 

E-mentesség a következő lépés

A Gallicoop Zrt. kétféle májast forgalmaz: pulykamájast 120 gramm és rúd kiszerelésben, illetve a mozai­kos Nagyi májast, amely 100 grammos kiszerelése mellett a csemegepultokban is megtalálható rúd formában. Ez utóbbi hagyományos, házias jellegű, kellemes füstös ízű, mozaikos termék, melyben mozaikként a máj- és húsdarabok váltakoznak.

– Jelenlegi termékeink gyártási technológiáját korábban egy beruházás keretén belül megújítottuk – idézi vissza Garai András. – Ezáltal egyedülállóan kenhető, kiváló állományt értünk el az eddigi, igen népszerű ízvilág megtartása mellett. Cégünk minden esetben figyeli a piaci változásokat, a fogyasztói igények alakulását. Az egészségtudatosság jegyében az E-számmentes/adalékanyag-mentes pulykamájas kidolgozása a következő lépés.

A fogyasztók a Gallicoop márkával online a márka hivatalos Facebook-oldalán, valamint a gallicoop.hu honlapon találkozhatnak.

– Gasztrovideóinkban megmutatjuk a termékeink felhasználásával készíthető egészséges és kreatív recepteket – mondja a marketingvezető. – Emellett új csatornákat is bevontunk a kommunikációba. Az Instagramon tervezünk további kampányokat, valamint gasztrobloggerek segítségével a fogyasztók egyre szélesebb körével szeretnénk megismertetni a mozaikos Nagyi májasunkat és a pulykamájasunkat.

 

A vidék íze

A Nádudvari májasok mind önkiszolgálópultban, mind csemege pultban megtalálhatóak. Három ízben kaphatók, a klasszikus sertésmájas adja a forgalom legnagyobb részét, mellette majoránnás és snidlinges ízesítésű változatokat kínálnak. A forgalom döntő részét a kisebb kiszerelésű, önkiszolgáló pultos termékek adják, tudjuk meg Volosinovszki Jánostól, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatójától, aki hozzáteszi:

Volosinovszki János
ügyvezető igazgató
Nádudvari Élelmiszer

– A Nádudvari májasok forgalma mindkét kategóriában nőtt a tavalyi évhez képest, a 2017-ben bevezetett borjúmájasunk pedig hamar kedvelt lett a fogyasztók körében. A Nádudvari Élelmiszer Kft. szlogenje a vidék íze, ennek jegyében termékeink a hagyományos ízeket, a hazai és a regionális ízvilágot képviselik. Eközben próbálunk a modern kori fogyasztói elvárásoknak is megfelelni, ezért minden májasunk laktóz- és gluténmentes (csakúgy, mint kolbászaink és virslitermé­keink).

A cég külön marketingkampányt nem állít a májasok mögé, viszont csatlakoztak a Magyar Termék Nonprofit Kft. által szervezett „Merre húz a szíved” promócióhoz. Ebben többféle termékükkel vesznek részt, többek között a májasokkal is, így népszerűsítve azokat. A digitális térben is jelen vannak, a márka hivatalos Facebook-oldalán folyamatosan kommunikálnak, fűzi hozzá Volosinovszki János.

Kapcsolódó cikkeink