Nagy a vásárlási kedv mindenhol, spájzolnak az emberek
Hasra esni nem kell: közel 200 milliárddal költöttünk többet februárban, miközben kaptunk 1.200 milliárdot. Egyébként pazar eredmény a 9,8%-os növekedés, ami mennyiség (volumen), viszont a 200 milliárd fele a drágulásra ment el. És hát a járványos spájzoláskor nagyobb volt a megugrás. Maradt pénz baj esetére spájzolni.
Néhány fordulat kirajzolódott és megerősödött februárban a nagy pénzeső közepette a boltos költekezésben. 2019-ben is majdnem ekkorát ugrott a boltos vásárlások mennyisége, ugyanakkor a 2020-as járvány miatti spájzoláskor a mostani 9,8%-nál nagyobbat, 11%-ot.
Az egyszeri juttatások 1.200 milliárdjából így vagy ezer milliárd megmaradt, ami persze elmehetett más irányban is, például hiteltörlesztésre, vagy éppen a párnaciha alá. Még jól is jöhet az, ha a háború miatt nagyobb lesz a baj, amit a kormányfő legutóbbi péntek reggeli rádiónyilatkozatában már előrevetített.
És bizony például, amikor akár 20%-ra is felszökhet az élelmiszerek drágulása az élelmiszeripar eddigi áremelései nyomán (erre már rámutattunk), akkor bizony – ne szépítsük – bármikor váratlanul beeshet némi spájzolás is, főleg, ha előre bejelentik az árstop végét. Hiába, a vásárló már csak ilyen.
Ha pedig számot vetünk, bizony a pénztárakban hagyott 200 milliárd forint felét a drágulás vitte el. A boltos drágulás a hivatalos, valamivel 8% feletti teljes inflációnál nagyobb volt, 11%.
Lényeges változás a web megtorpanása, na persze csak a korábbi évekhez képest, most éppen 10% alá csúszott a növekedésének üteme és forgalma kisebb volt értékben a januárinál.
És az előbbivel szemben úgy tűnik, hogy a vásárlók visszabandukoltak a hagyományos boltokba, ott közel 15%-os volt a növekedés.
Azért felmondjuk a leckét
Hát ez igaz: a kedves vásárlónak nagy pénz pottyant februárban a pénztárcájába. Emelkedtek a havi bruttó keresetek (januárban 14%-kal), a minimálbér 20%-kal, jött a gyermekesek SZJA visszatérítése, a nyugdíjasoknak a 13. havi nyugdíj, a 25 év alattiaknál az SZJA mentesség. És Szép kártyával is lehetett élelmiszerboltban vásárolni. Az egyszeri juttatások bő ezer milliárdot jelentettek.
De hát volt drágulás is, árstoppal körítve egyes élelmiszereknél és a kutaknál. Február vége előtt kirobbant a háború, de ennek a hónap utolsó napjaiban még kevés hatása volt a boltos vásárlásokban. Ezek azért végül összességében óvatosságra és bőszebb válogatásra késztették a kedves vásárlót.
Egyébként a február az év leglustább hónapja a hagyományok szerint, a költekezés értékét tekintve.
Végül: ismét robbant a pénztárcánk
És így költekeztünk februárban:
boltos február | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||
érték | változás | érték | változás | érték | változás | érték | változás | |
napicikkek (élelmiszer, testápolás, gyógyszer) | 446 | +4,6% | 524 | 10,7% | 524 | -3,6% | 600 | +3,4% |
iparcikkek | 200 | +11,1% | 224 | +12,9% | 193 | -5,3% | 243 | +14,6% |
web | 49 | +42,3% | 66 | +34,8% | 91 | +37,5% | 105 | +9,2% |
benzin | 138 | +13,7% | 151 | +1,4% | 143 | -9,5% | 201 | +19% |
összesen | 833 | +9,2% | 965 | +11% | 951 | -5,2% | 1.149 | +9,8% |
KSH, érték: milliárd forint, üzlettípusok, változás: kiigazítatlan volumenindex (mennyiség), előző év azonos időszakához képest, iparcikkek: web, gyógyszer, illatszer nélkül, napicikk volumen változás: élelmiszerboltoké (gyógyszer, illatszer súlya 10%, tehát csekélyebb a hatása az összevont termékkörben), iparcikk volumen: teljes statisztikai termékbesorolás |
(blokkk.com, 2022. április 6.)
Kapcsolódó cikkeink
Nem csak Magyarországon hasítanak a kötelező akciók
Szerbia folytatja az infláció elleni küzdelmet, és tovább bővíti az…
Tovább olvasom >MRSZ Médiatorta: elvitte a magas infláció a magyar reklámpiac növekedését
Közzétették a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) 2023-as média- és kommunikációs piac…
Tovább olvasom >A GKI a vásárolt fogyasztás 3,5%-os visszaesésére számít 2024-ben
A GKI december végi közleményében lényegét tekintve megerősítette 2023–24-re vonatkozó…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >