Mire lehet jó a válság!

Dátum: 2009. 04. 05. 08:00

Most szinte mindenki a válságról beszél: utcán, otthon, munkahelyen, a különböző médiumokban. A válság összességében persze rossz, de lehetőségeket is hordoz magában. Ezek közül talán az egyik legfontosabb az emberi erőforrásban rejlő lehetőség. Válságos helyzetben jön elő igazán, hogy mennyire elkötelezettek a dolgozók, képesek-e összefogni, alkalmazkodni a kialakult helyzethez. Ilyen körülmények között jobban egymásra vannak utalva a munkatársak, így extra erőfeszítésekre és jobb együttműködésre lehet őket ösztönözni, egy összetartóbb, motiváltabb csapatot kaphat a vállalkozás, amely hosszú távon nagyobb sikert eredményez.
Olyan döntéseket is meg lehet hozni ilyenkor, amelyeket más körülmények között nehezebben vállal be egy vezető, mint például szervezeti átalakítás, a juttatások rendszerének módosítása, a nem alapvetően szükséges munkakörök átszervezése, akár leépítése.
Nehéz helyzetben a jó munkatársak (most kiderül, kire lehet igazán számítani) felismerik, hogy hosszú távú érdekeiket az szolgálja, ha a cégük sikerét minden eszközzel igyekeznek biztosítani. Ehhez szükséges, hogy a dolgozók megértsék és lássák: az intézkedések az ő érdekeiket (is) képviselik – amelynek során néha áldozatokat is kell vállalniuk –, persze, erről a vezetőktől folyamatosan megfelelő tájékoztatást kell kapniuk.
Amelyik szervezet sikeresen veszi ezt az akadályt, megerősödve kerülhet ki a válságos helyzetekből, és az együttműködés javulása, az összetartás erősödése az emberek motiváltságában és a vállalkozás eredményességében is meg fog jelenni.