Minőség, bizalom, biztonság
A globális nagyvállalatok kiemelt felelősséget vállalnak a Föld növekvő népességének biztonságos, tápláló élelmiszerekkel való ellátásában. A részletekről három ügyvezető igazgatót kérdeztünk: Mike Nixont a Nestlé Hungária, Gyenes Andrást az Unilever Magyarország és Tarsoly Józsefet a Coca-Cola HBC Magyarország képviseletében (Tarsoly Józsefet időközben az osztrák és szlovén Coca-Cola leányvállalatok élére nevezték ki – a szerk.)
A Nestlé 1867-es svájci alapítása óta rengeteget változott, de egy változatlan: filozófiájuk alapkövei az emberközeliség és az alapvető értékek tisztelete.
– A glokális vállalat elnevezés igazán illik ránk – kezdi a téma bemutatását Mike Nixon –, hiszen globális vállalatként több mint 130 országban találkozhatnak a termékeinkkel, mégis az adott ország ízlésvilágát, kultúráját figyelembe véve alakítjuk ki lokális portfóliónkat. Ami viszont az élelmiszer-biztonságot és a minőségbiztosítást illeti: minden Nestlé gyárnak és minden beszállítónak a világon ugyanolyan szigorú előírásoknak és sztenderdeknek kell megfelelni.
Az Unilever márkáival világszerte mintegy 190 országban van jelen az élelmiszerek, kozmetikumok és háztartási tisztítószerek piacán.
– Naponta szerte a világon 160 millió alkalommal választ valaki Unilever terméket: a család étkeztetésétől az otthon tisztán tartásáig márkáink jelen vannak a hétköznapokban. Ez mintegy 170 milliárd termék értékesítését jelenti éves szinten világszerte. Termékeink és márkáink élvezik a fogyasztók bizalmát hazánkban is. Ezért kiemelten fontos termékeink minősége és az élelmiszer-biztonság kérdése. Üzleti Alapelvek Kódexünk kimondja, hogy csak olyan termékeket forgalmazhatunk, amelyek a legszigorúbb minőségi és biztonsági előírásoknak is megfelelnek – hangsúlyozza Gyenes András.
A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. a 28 országot átfogó Coca-Cola Hellenic-csoport tagja. A dunaharaszti székhelyű, Magyarországon két palackozóüzemet és hét regionális elosztó központot működtető vállalat az egyik legjelentősebb magyar élelmiszer-feldolgozó, termékeit 22 országba exportálja.
– Cégünk sikerének alapja a fogyasztók termékeink minőségébe vetett bizalma, minőségirányítási rendszerünk ezért a Coca-Cola Magyarország működésének minden területét felöleli. Termékeink minőségének biztosítása érdekében a kész italok mellett a beszállítóinktól kapott alapanyagokat, csomagolóanyagokat is a legszigorúbb méréseknek, érzékszervi és mikrobiológiai minőségi ellenőrzésnek vetjük alá – sorolja a „Safety” téma főbb területeit Tarsoly József.
Közös nevező
Mindhárom vállalat aktív tagja a több mint 400, a világ legnagyobb gyártó és kereskedelmi vállalatait is felsorakoztató The Consumer Goods Forum (Fogyasztási Cikkek Fóruma, továbbiakban CGF) szervezetnek, amely az iparág globális platformja. Mottója: „Jobb vállalatokon keresztül jobb életet”.
A 70 országból érkező felsővezetők által képviselt vállalatok együttesen több mint 2,5 trillió euró forgalmat jelentenek, 10 milliónál több embert foglalkoztatnak közvetlenül, közvetve pedig további 90 milliót. A nagy számok nagy felelősséget is jelentenek, hiszen nagyobb hatásuk van az erőforrásokra, termelésre, fogyasztásra, mint egyes kormányoknak. Nem véletlen tehát, hogy működésük stratégiai alappillérei az egész emberiség jövőjét érintik: Sürgető Trendek, Fenntarthatóság, Biztonság és Egészség, Megvalósítás, Tudásmegosztás és Tehetséggondozás.
A Biztonság és Egészség pillér jegyében hozták létre a Global Food Safety Initiative (Globális Élelmiszer-biztonsági Kezdeményezés, továbbiakban GFSI) munkacsoportot, amelynek célja, hogy az iparág számára élő, együttgondolkodó, vezető, kollaborációs platformot teremtsenek a versenysemleges területeken. A bizottság jelenlegi 2 társelnöke Paul Bulcke a Nestlétől és Dick Boer a Royal Aholdtól.
Közös értékteremtés
– Az élelmiszer valószínűleg még sosem volt ilyen biztonságos, mint jelenleg Európában a biztonsági rendszereknek és az ellenőrzésnek köszönhetően – szögezi le Mike Nixon.
Ugyanakkor az is igaz, hogy az ellátási lánc meghosszabbodik és komplexebbé válik, ha pedig valamilyen incidens történik, az szélesebb kört érint. A közösségi médián keresztül a hírek végigszáguldanak a Földön, ezért azt az érzetet keltik, hogy az élelmiszer kevésbé biztonságos, mint valójában. A vállalatok tehát tovább fejlesztik, átláthatóbbá teszik rendszereiket, még közelebb kerülnek fogyasztóikhoz, hogy a bizalmukat építsék, fenntartsák, vagy a felmerülő problémákat azonnal kezeljék.
Az élelmiszeripar az értéklánc kereszteződési pontjain a legsérülékenyebb, ezért az ellenőrzések fejlesztését, kiterjesztését soha nem lehet abbahagyni, sőt vertikálisan és horizontálisan is ki kell terjeszteni.
– Az élelmiszer-biztonság annyira jó, amennyire a leggyengébb láncszem, ezért kell minden egyes szereplőt megerősíteni – jegyzi meg Mike Nixon.
A GFSI kezdeményezés lehetővé teszi, hogy az iparág és minden érintett fél együtt munkálkodjon az élelmiszer-biztonság érdekében, a teljes értékláncot lefedve, és kiküszöbölje a felesleges duplikációkat, és a sokféle szabvány okozta komplikációt. Az élelmiszeriparnak össze kell fogni, hogy tudásmegosztással azokat a szereplőket is segítse, akiknek az ismeretei e téren még hiányosak, beleértve a tanúsítványok megszerzését is.
– A Nestlé a GFSI board tagja. A kezdeményezés egybecseng azzal, amit 150 éve vallunk, amit a vállalat DNS-ének is nevezhetünk, vagyis az élelmiszer-minőség, -biztonság és innováció – jelenti ki az ügyvezető igazgató.
Ami az élelmiszer-biztonságot és a minőségbiztosítást illeti, minden Nestlé gyárnak és minden beszállítónak a világon ugyanolyan szigorú előírásoknak és sztenderdeknek kell megfelelni. Ez egy teljes mértékben megkérdőjelezhetetlen prioritás a Nestlé üzleti alapelvekben.
– Ezenkívül a fogyasztói szolgálatunkon keresztül naponta, menedzsmentszinten pedig havonta foglalkozunk a fogyasztói reklamációkkal, panaszokkal, hogy a mögöttes trendeket, okokat feltárjuk. Mivel itt a gyártás, szállítás, raktározás, kereskedelem is érintett, egy közös érték megközelítését teremtjük meg a magyar és a nemzetközi partnereinkkel is, a fogyasztók érdekében – magyarázza a nagy, globális célkitűzések helyi szintű megvalósításának lépéseit Mike Nixon.
A hazai gyárakban és központi irodában is rendkívüli hangsúlyt fektetnek a biztonsági előírások betartására és a fenntarthatóság jegyében a hatékonyságra és a felhasznált forrásokkal – víz, energia, nyersanyag – való takarékoskodásra. Helyi szinten is tudatosan csökkentik a károsanyag- és hulladékkibocsátást, és amit lehet, újrahasznosítanak. Mindezt elvárják a partnereiktől is. A fogyasztók edukálását is felvállalják a Nestlé Életmód Központ online portálon keresztül, és a Nutrikid program által oktatják a diákokat az egészséges táplálkozásra, sőt, a csomagoláson és egyéb csatornákon elérhetővé tett termékinformációk is segítik a fogyasztók megfelelő tájékoztatását.
Fenntarthatóság és felelősségvállalás
A Consumer Goods Forum globális iparági szervezetében az FMCG-szektor olyan aktuális kérdéseit (pl. piaci trendek, élelmiszer-biztonság, fenntarthatóság) vitatják meg a piac szereplői, amelyek kulcsfontosságúak a szektor sikeres működéséhez. Paul Polman, az Unilever elnöke a szervezet vezetőségének (Boards of Directors) aktív tagja – tehát az Unilever részéről személyes elköteleződés is erősíti a szervezet hatékony működését.
A GFSI program céljaival az Unilever is teljes mértékben azonosul, hiszen a költségoptimalizálás mellett az élelmiszer-biztonsági kockázatok csökkentése, a kompetencia- és kapacitásépítés fejlesztése, és egy nemzetközi platform kiépítése lehetőséget ad az együttműködésre és a tudásmegosztásra, akár helyi és régiós szinten is. A GFSI Munkacsoportjának munkaterve pedig nem kevesebb, mint fejleszteni a szakágspecifikus előírásokat a teljes ellátási láncon belül a fogyasztók jobb, gyorsabb, rugalmasabb, hatékonyabb és felelősebb ellátása érdekében. A szervezeten belüli vezető szerepre az is feljogosítja a vállalatot, hogy 14 éve vezeti a Dow Jones Fenntarthatósági Index listáját élelmiszer-kategóriában.
Az Unilever Fenntarthatósági Tervének célkitűzése, hogy miközben növekszik, környezetterhelését a felére csökkentse, és növelje pozitív társadalmi hozzájárulását. Három fő célt tűztek ki 2020-ig: az egészség és jólét javítását, a környezetterhelés csökkentését és az emberek megélhetésének segítését a teljes értékláncon belül.
– Hazánkban az EU-ban érvényes élelmiszer-szabályozási rendszerek és rendeletek vannak érvényben. Minden élelmiszergyártó és -forgalmazó cégnek jogi kötelezettsége, hogy a HACCP (élelmiszer-biztonsági) előírásoknak megfeleljen. A vezető magyarországi vállalatok élelmiszer-biztonsági, termékminőséggel kapcsolatos stratégiája kifejezetten erősnek mondható – jellemzi a kínálati oldalt Gyenes András.
A keresleti oldalon a magyar fogyasztók elvárásai is magasak.
– A magyar fogyasztó kritikus és árérzékeny. A bizalmát meg kell nyerni, mert szinte minden esetben vizsgálja a termék ár-érték arányát, sok esetben az eredetét is. A tudatos fogyasztói szemlélet folyamatosan erősödik. A tájékozódás meghatározó csatornája az internet és a közösségi oldalak, amelyek felgyorsítják az információ terjedését – a rossz és a jó hírek is gyorsabban terjednek. Ebből kifolyólag a „reklamációs kedv” is növekszik – utal a jövő alakulására is az ügyvezető.
A fogyasztói visszajelzések segítséget nyújtanak a cégeknek az élelmiszer-biztonsági rendszereik fejlesztéséhez.
Ellenőrzés, mérés és egyéni fejlesztés
A Coca-Cola HBC teljes vállalati tevékenysége rendelkezik a minőségirányítási rendszerre vonatkozó ISO 9001:2008 tanúsítvánnyal. Két palackozóüzemükben ezenfelül az élelmiszer-biztonsági irányítási rendszerre vonatkozó ISO 22 000, illetve PAS 220:2008 szabványoknak megfelelő és tanúsított rendszer is működik. Megszerezték az ISO 14 001:2004 környezetirányítási és az OHSAS 18 001:2007 munkahelyi, egészségvédelmi és biztonságirányítási rendszereket is.
– A gyártás minden egyes fázisában a legkorszerűbb, zárt technológia, a higiéniai szabályok maximális betartása, továbbá a gyártó rendszerek professzionális üzemeltetése együttesen garantálják termékeink minőségét – hangsúlyozza Tarsoly József.
A gyártósorokba beépített automata minőségellenőrző berendezésekkel és laboratóriumi mérésekkel folyamatosan ellenőrzik a palackokba töltött üdítőitalok előírásszerű minőségét, mennyiségét és a csomagolást. A palackozás során a termékekből félóránként mintát vesznek, amelyet a gyártósor mellett és a laboratóriumban is elemeznek és ellenőriznek, biztosítva, hogy a termékek a legszigorúbb európai uniós és magyar minőségi előírásokat is teljesítsék.
– Mindkét gyáregységünkben fiziko-kémiai és mikrobiológiai laboratórium működik, sőt Magyarországon az ipari gyakorlatban elsőként cégünk alkalmazta azt a mikrobiológiai gyorsvizsgáló rendszert (real-time PCR), amely lehetővé teszi az élő mikrobák azonosítását DNS-tartalmuk alapján. A vizsgálati eredmények a gyártástól számítva mindössze négy napon belül a rendelkezésünkre állnak, szemben a 7-10 napot igénylő hagyományos módszerekkel. Termékeink így csak a legszigorúbb minőségellenőrzés után hagyhatják el az üzemeket – sorolja a biztonság gyakorlati lépéseit az ügyvezető igazgató.
Mindezen felül a Coca-Cola Company, mint márkatulajdonos megbízásából egy független cég havonta adott számú hazai üzletet is felkeres, és a beszerzett mintákat bevizsgáltatják a brüsszeli központi laboratóriumban. Az eredményekből minőségi indexek születnek, amelyek alapján összehasonlítják a különböző országokban termelő Coca-Cola cégeket.
– Társaságunk valamennyi munkatársától elvárja, hogy a lehető legmagasabb minőségre törekedjen, s ehhez minden támogatást megadunk. Évente frissített egyéni fejlesztési terv alapján, belső képzési rendszer keretében segítjük elő kollegáink folyamatos szakmai fejlődését – emeli ki a személyre szabott edukáció jelentőségét Tarsoly József.
A vállalat minőségpolitikája, alkalmazott szabályai azonban nem csupán a dolgozókra, de a beszállítóikra nézve is kötelezőek. Partnereiket ezért folyamatosan tájékoztatják az elvárt előírásokról, rendszeres képzések során biztosítják, hogy a közös munka mindenben megfeleljen a legmagasabb minőségi szabványoknak.
A fenntarthatóság a Coca-Cola számára is kiemelten fontos, így az elmúlt években harmadával csökkentették vízfelhasználásukat, és több mint 10 százalékkal csökkentették palackjaik súlyát.
Mindhárom vállalat saját útját járja, sok sikeres márkát gyártanak, forgalmaznak több termékkategóriában. Az élelmiszer-biztonság, a „Safety” területén azonban ugyanazokon a globális alapokon, közös értékek mentén munkálkodnak, aktívan felvállalják a megvalósítás helyi, mindennapi terhét, felelősségét.
Kátai Ildikó
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >