Mindenki péksége kívánnak lenni

Szerző: Trademagazin Dátum: 2022. 09. 08. 10:36

Az ország három legnagyobb sütőipari vállalkozásának egyike, piaci részesedése 8-9%-os. Zala, Vas, Veszprém, Győr-Moson-Sopron megyében több mint 50 boltot üzemeltetnek. Termékkínálatuk egyedülállóan gazdag, 400-féle pék- és cukrászterméket kínálnak naponta közel 50 ezer vásárlójuknak. A több mint 70 éves Zalaco Sütőipari Zrt. tulajdonos-vezérigazgatója 2001 óta Berta László.

Kázmér Judit: – Idén az aszály jelentősen sújtja a hazai gabonatermést, a gyártási költségek folyamatosan nőnek, a szomszédunkban, Ukrajnában háború dúl. Megváltoztak-e mostanra a vásárlási szokások a Zalaco-boltokban?

Berta László: Lehet, hogy egy ideig a kevésbé drága termékek jobban fogynak majd, de ez lesz az utolsó, amiről lemondanak az emberek. Kérdés, hogy kitől fogják megvenni. Sosem aggódtam még, mert velünk is csak olyan dolgok történhetnek, mint a versenytársakkal, ugyanabban a piaci környezetben működünk.

Egykori konkurenciánk egy része megszűnt, van, akinek az árbevétele csökkent, van, aki stagnál. A Zalaco árbevétele 2000-ben 560 millió volt, 2021-ben pedig 12,5 milliárd. Erősebbek vagyunk, jobb a stratégiánk. Olyan, mint a tűzben edzett, nemes kovácsoltvas, erős, míves munka. Nem bonyolult: azt csináljuk, amihez a legjobban értünk, kenyeret, pékárut, süteményeket sütünk. Viszont a teljes palettát kínáljuk, így rugalmasabban, könnyebben alkalmazkodunk a változásokhoz. A nagykereskedelemben több mint egy évtizede szállítunk a legnagyobb kiskereskedelmi áruházláncoknak, némelyiknek az összes dunántúli üzletét mi látjuk el. Több frissáru-üzemünk van, ezek földrajzilag távol helyezkednek el egymástól, ami óriási versenyelőnyünk. Naponta többször tudunk friss árut szállítani az üzletekbe.

„Azt csináljuk, amihez
a legjobban értünk…”
Berta László,
tulajdonos-vezérigazgató

A kiskereskedelemben a legfőbb versenytársunknak más a vevőköre. Nálunk nagy a vevőszám, mi mindenki boltja vagyunk és akarunk is maradni.

Szeretünk tanulni, rendszeresen járunk külföldre, hogy megismerjük a legfrissebb trendeket. Részben ennek köszönhetjük, hogy az elsők között kezdtünk fagyasztott árukat előállítani. Amikor a trend hozzánk is elért, bennünket már nem ért váratlanul. Ma már az éves forgalmunk közel felét ez jelenti. Fagyasztott árut négy országba exportálunk is.

K. J.: – Hogyan indult ez a sikertörténet? Az nem véletlen, hogy sorra jöttek az elismerések: 2011-ben Zalaegerszeg „Innovációs Díja”, 2012-ben Zala megyében az Év vállalata cím, 2014-ben a Zala Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Zala megye gazdaságáért elismerése. 2021-ben és 2022-ben a cég Superbrands-díjas lett. Ne felejtsek ki egy személyes sikert se, ön az „Év Vállalkozója-díjat” vette át a Vállalkozók Országos Szövetségétől 2014-ben.

B. L.: – Fontos eleme a sikernek, hogy családi vállalkozás vagyunk. Ez nagy szabadságot ad a tervezésben, gyorsabban is lehet dönteni. A sikereink kovásza volt az is, hogy a hagyományt és a modernizálást jól ötvöztük. Nagy tradíciójú céget vettünk meg, és azonnal elkezdtük fejleszteni.

2001-ben vettem át a Zalacót, a zalaszentgróti üzemet már a privatizáció során 1992-ben megvásároltam. Jó iskola volt, megismertem a céget, a kultúráját, és tudtam, hogy tovább kell lépni. Az első beruházáshoz komoly árengedményt és finanszírozási kedvezményt kaptunk, mert bejött az az elképzelésem, hogy az egyik német gyártó első közép-európai referenciaüzemeként működjünk. Állandóan keressük, milyen technológiába érdemes invesztálni, közben természetesen nem hagyunk ki egyetlen adódó pénzügyi lehetőséget sem. Az MNB kötvényjegyzési akciójára például azonnal jelentkeztünk a kevesek egyikeként. Közel 5 Mrd forint forráshoz jutottunk remek kamatra.

Az elmúlt több mint 20 évben számos fejlesztést hajtottunk végre üzemeinkben. Csak a legfrissebbet említem: Zalaegerszegen új gyártósort építettünk be az egyik üzemünkben 3 Mrd Ft értékben. A kiadásainkra is odafigyelünk. Nem költünk luxusra, nem ülünk puccos irodákban, viszont az üzleteink mindegyike igényes, ízléses. Még egy friss példa a felelős gazdálkodásunkra: Zalaegerszeg mellett egy 1,1 megawattos naperőművet telepítünk, ami sok millió forint árammegtakarítást jelent majd számunkra.

Ma már minden üzemünkben ultramodern gyártósorokon, nagyüzemi keretek között ám házias, kézműves, tradicionális pékárut gyártunk. Ez nem teljesen magától értetődő, és nem is egyszerű. Vannak olyan megoldásaink, amelyek a világon is egyedülállóak.

„Az elmúlt több mint 20 évben számos fejlesztést hajtottunk végre üzemeinkben.” A Zalaco ságodi fagyasztott termékeket gyártó üzeme

K. J.: – Tudom, hogy ragaszkodnak a természetes alapanyagok és a saját receptek használatához. Hogyan lehet nagyüzemi keretek között ezt megvalósítani?

B. L.– A termékeink finomak és minőségiek, mert mi sosem takarékoskodunk az alapanyagon, az mindig prémium. Friss tejet és tojást, valódi főtt burgonyát használunk, ezt rajtunk kívül, senki nem csinálja. A croissant-ba saját gyártású vagy francia importvaj kerül. A győrvári tejüzemünket is azért hoztuk létre, hogy legyen friss tej a sütéshez, és természetesen a vásárlóink mindig megbízható forrásból származó, helyi tejet kapjanak.

A COVID idején igen felkapott lett otthon saját kovászolt kenyeret sütni. Mindenkit arra biztatok, ha már nincs ideje a házi kovásszal bíbelődni, vegyen nálunk kovászolt kenyeret, amit mi nagyüzemi keretek között ám természetes kovászolással készítünk.

Az egyik lányom szokta mesélni a következő sztorit, ami jól jellemzi, hogy nálunk házias ízűek a termékek. Egy kedves rokonunk egyik süteményét, amit minden családi eseményre kikövetelt tőle a család, megcsináltuk nagyüzemi körülmények között. Igen, a poén valóban az, hogy jobb lett, mint az eredeti.

K. J.: Hogyan hatott a COVID az üzletre, és mit terveznek, egyáltalán hogyan tudnak tervezni a jelen piaci körülmények között?

B. L.– 2021-ben kiváló évet zártunk. Mindhárom üzletágunkban növekedtünk, a kiskereskedelmi hálózat forgalma 18%-kal, a fagyasztott termékekből származó árbevétel 39%-kal, a nagykereskedelem 3%-kal emelkedett az előző évhez képest. A jövőbeni kilátásokat három tényező befolyásolja, részben még a COVID-19, az emelkedő energia- és alapanyagárak és a kirobbant háború. Mindig megfontoltan fejlesztettünk. Valamit megcsináltunk, megnéztük, hogyan működik, majd, amikor láttuk, hogy jó, továbbléptünk. Nem titok, hogy a dobogó legfelső fokára törünk, bővíteni kívánjuk a kiskereskedelmi hálózatunkat, sőt, középtávon külföldön is speciális szakboltokat tervezünk létrehozni. De senki nem sürget, csak akkor lépünk, amikor realitása van.

Egy számomra személyesen fontos fejlesztésbe azonban egy-két éven belül belevágunk. Zalaváron létrehozunk egy mintagazdaságot, egy Karoling majort. Lesz mintabolt, oktatási központ. Ez számomra nem elsősorban üzleti vállalkozás, hanem valami, amit szeretnék visszaadni annak a falunak, ahol felnőttem, ahova annyi fontos emlék köt.

„Nálunk házias ízűek a termékek…”

K. J.: A zalavári tervek is jól érzékeltetik, hogy a Zalaco nem közömbös a közösség iránt. Évente több tonna adományt juttatnak el a Vöröskereszt segítségével a rászorulóknak, óvodáknak, önkormányzatoknak a rendezvényekre ingyen adnak süteményt, egyetemi rendezvényeket támogatnak, és még sorolhatnám. Miért fontos a jótékonykodás a Zalacónak?

B. L.– Nekünk ez így természetes, megtehetjük, hát megtesszük. Senkit nem utasítunk el, aki hozzánk fordul. De nem szeretek erről beszélni. Ha már társadalmi felelősségvállalásról van szó, szívesebben emlegetem a szakmai, munkavállalói oldalt. Rendszeresen 8-10 duális képzéses egyetemista van nálunk, három helyen képzünk szakmunkás diákokat, és közel tíz éve 40-50 megváltozott munkaképességű munkatársat foglalkoztatunk. Örülök, hogy a program jól működik, minden egyes résztvevő megelégedésére. (x)

Kapcsolódó cikkeink