Mi a helyzet a logisztikai iparban? Interjú Aleksander Raczynskivel, a GEFCO három országra terjedő üzleti klaszter vezérigazgatójával

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 04. 30. 13:53

A globális multimodális ellátási lánc területén szakértő és Európában az autóipari logisztikában vezető szerepet betöltő szolgáltató GEFCO a csehországi, szlovákiai és magyarországi üzleti tevékenységéhez új stratégiai klasztert hozott létre. Az új üzleti egység vezetését a GEFCO korábbi csehországi és szlovákiai vezérigazgatója, Aleksander Raczynski vállalta el december 1-jétől.

A GEFCO által három éve létrehozott cseh és szlovák klaszter menedzsment és stratégiai szinten sikeresnek bizonyult. Ez a sikeres üzleti egyesítés ösztönözte GEFCO-t, hogy december 1-jével Magyarországot is ebbe a sikeres együttműködésbe szervezze be.

Ebből az alkalomból kérdeztük meg Alexsander Raczynskit a magyarországi piacról és a GEFCO helyzetéről.

A GEFCO Csehország és Szlovákia korábbi vezérigazgatójaként, most pedig a cseh, szlovák és magyar klaszter új vezérigazgatójaként mi az első benyomása a magyar piacról és az ügyfelekről?

Aleksander Raczynski:

A GEFCO Magyarország sok éven át mindig is a GEFCO csoport leányvállalata volt a sikereivel és nagyon jó csapatával. Természetesen a Csehországban és Szlovákiában szerzett autóipari és más területeken szerzett tapasztalatainkkal tovább erősíthetjük és támogathatjuk a Magyarországi üzletfejlesztést. És természetesen a Magyarországon tartózkodó csapat is bevonódik majd a nagyobb földrajzi csoport vezetésébe. Két magyarországi felsővezető is most a három országot vezető csoportba kerül, ami nagyon jó alapot és tudást biztosít a további fejlődéshez.

GEFCO, mint logisztikai óriás, hatalmas tervekkel érkezik Magyarországra az új szolgáltatások és tevékenységeik fejlesztésével kapcsolatban. Melyek az eredmények az első és a második hónapban?

Aleksander Raczynski:

Az első két hónap sikeres volt a GEFCO Magyarország számára. Néhány területen növekedést tapasztaltunk az aktivitásainkat illetően, ami az ügyfelek megközelítésének változásához is kapcsolódik. Szlovák és cseh kereskedelmi kapcsolatokat kihasználva, klaszter részeként volt néhány gyors üzletszerzésünk Magyarország számára. Tehát máris tapasztaltuk a klaszter előnyeit GEFCO Magyarország eredményében. De természetesen ez vice versa fog működni, hiszen Magyarországon is nagyon jó referenciáink vannak amit megpróbálunk cseh és szlovák piacin kamatoztatni, így nagyon jó két hónapunk volt.

Mennyire vagy érintett? És mennyire tud koncentrálni a társaság magyar részlegének a működésére?

Aleksander Raczynski:

Három ország vezetéséért vagyok felelős ahol több mint 1500 alkalmazottunk és sok más leányvállalatunk van Csehországban és Szlovákiában. Összességében elmondható, hogy a menedzsment szerkezete meglehetősen bonyolult, így munkamennyiségem számottevő. De jól ismerem az ügyfélkört, tisztában vagyok azzal, amit csinálunk, és mindenben támogatom a srácokat. Emellett nagyon jó és tapasztalt felsővezetés dolgozik velem akik minden tevékenységemet minden napi beavatkozásommal felügyelik.

A cseh és szlovák GEFCO sikeres stratégiával rendelkezik az ügyfelek portfóliójának diverzifikálásában – mi a stratégia Magyarországon? Milyen fejlesztéseken ment keresztül a társaság 2006-os magyarországi megalapítása óta?

Aleksander Raczynski:

A magyar piac meglehetősen hasonló a cseh és szlovák piacokhoz. Historikusan elsősorban az autóiparra koncentráltunk, azonban hosszú évek óta nem csak az autóipari szolgáltatásainkat fejlesztjük, hanem más területeken is mint a gyógyszer, a ruházat, az FMCG, az elektronika és egyéb anyagok területén szolgáltatunk logisztikát a vállalatok számára.

A diverzifikáció nagyon sikeres Csehországban és Szlovákiában.

Magyarországon is jellemző ránk a diverzifikáció, azonban itt erősíteni szeretnénk a nem autóipari ágazat nagyobb fejlődésére.

A magyar piac az autógyártásban és az alkatrész-beszállítókban nagyon fejlődik, ezért  természetesen itt is fejlesztünk tovább, a nem autóipari fejlesztések mellett, így megtartva a mindkét irányt, a nem autóipari és más típusú iparágak felé.

Mik a GEFCO Magyarország céljai, üzleti céljai rövid távon 2021-ben és középtávon?

Aleksander Raczynski:

Rövid távon gyors üzletszerzésekkel szeretnénk erősíteni a leányvállalatok forgalmait. És ezzel egyidőben a három ország közötti szinergiát szeretnénk megteremteni közös vezetőséggel.

Új, nagyobb projekteket nyerni a nem autóipari szektorból, fejleszteni a raktári tevékenységünket Magyarországon, különböző cégeknek dolgozni az autóipari világon túl is az egy-két évbe telik mire az első kézzelfogható hatás látható lesz. Ezért rövid távon gyors üzlet eredményekkel szeretnénk megmutatni, hogy a GEFCO számára jó döntés volt a három ország egyesítése.


Hogyan hatott a cégedre a Brexit? Milyen hatással volt a magyar vásárlókra?

Aleksander Raczynski:

Tartottunk a volumen csökkenésétől, az Egyesült Királyság gazdaságának valamiféle lelassulásától, amelynek a hatása nálunk a GEFCO-nál a meglehetősen jelentős export és import volumenünkre hatással lesz.

Nagyon sok kereskedelmi vonalat adunk el Nagy-Britannia és Európa között, így valós aggályaink voltak a volumen csökkenésével kapcsolatban, ami szerencsére nem történt meg.

Az üzletmenet tehát megszokott módon megy, továbbra is aktív a forgalom. Természetesen nagyon pozitív hatással van a vám és az adóosztályunkra.

Az elmúlt év legjelentősebb hatása a COVID-19 és annak gyorsított nyomása az ellátási láncok lerövidítésére. Mennyire észlelte ebben a szegmensében?

Aleksander Raczynski:

Természetesen ennek az időszaknak a végét várjuk, hiszen a covid mindenkire és az összes vállalatra hatással volt és van. Ugyanakkor ennek a pozitív oldala talán az, hogy mindannyian jobban értékeljük és élvezzük a munkánkat együtt.

Kollégáink számára sok szempontból nagyon kihívást jelentenek a lezárások idején végzett munkák, hiszen fennakadásokat észlelünk az ellátási láncban.

Ugyanakkor nagyon jól mutatja a három országban működő csapataink minőségét, hogy a GEFCO-nál sikeresen túléltük a lezárásokat, és nagyon jól kezeltük a pandémiás krízist, és erősebben jöttünk ki belőle.

Túléltük, átéltük, és továbbra is érezzük a csökkentett működést, de a csapatok nagyon erősek, és amint kontroll alatt lesz a covid, mi készen állunk a változások kezelésére.

Ön az innovatív integrált logisztikát hirdeti – mi a legnagyobb előnye a B2B és a B2C szektor számára? Mindkettőben rendelkeznek használható innovatív megoldásokkal?

Aleksander Raczynski:

Az elsődleges üzleti modellünk, a B2B szektorra épül, így sok ügyfélt szolgálunk ki ezen a területen.

Az innováció az, amit pragmatikusan szeretnénk folytatni hiszen a működésünkbe beépített innováció csökkenti a hibalehetőséget és javítja működésünk minőségét.

És természetesen folyamatosan törekszünk a jobb szolgáltatásra az ügyfelek számára a mesterséges intelligenciát és robotikát beépítésével az ismétlődő feladatok támogatására. A logisztikai ipar vezetőjeként muszáj 4-5 lépéssel mások előtt járnunk.

Az elmúlt években a logisztikai folyamat a termékek mellé mint hozzáadott értékké vált, hiszen a termékélményhez az utolsó mérföldek is döntő szerepet játszanak – vannak-e innovatív megoldásai erre a területre?

Aleksander Raczynski:

Egyik konkrét példánk a Moveecar, egy digitális szolgáltatási platform, amely az ügyfelek járműkezelését támogatják a teljes életciklusa során. A platform lehetővé teszi a partnerek számára a gyors online elérést azért, hogy megkönnyítsék az autóipari tevékenységüket, és egyedi felhasználói élményt nyújtson számukra.

Melyik logisztikai trendet tartja a legfontosabbnak a következő öt évben?

Aleksander Raczynski:

A jelenlegi helyzetben nagyon nehéz megjósolni a közeljövőt is.

A globalizáció óriási tendencia, és mindig is téma marad, de talán a covid picit lassítja valamilyen téren ezt a sebességet, vagy legalábbis nem fejlődünk gyorsan. Azt gondolom, hogy a gyártóknak akár 2-3 forrásuk is lesz az alkatrészek beszerzésére a világ különböző részein, hogy diverzifikálják az autó vagy bármi más gyártási lehetőségeit.

Nagyon-nagyon rugalmasnak kell lennünk, fel kell készülnünk minden helyzetre, minden megoldásra, akár az egyik napról a másikra, tehát a rugalmasság lehet az egyik legfontosabb érték. A válság lehetősége mindig is ott lesz a logisztikai iparban, ezért készen kell állnunk arra, hogy támogassuk a gyártókat abban, hogy innovációink és informatikai rendszereink fejlesztéseivel a váratlan helyzetekben is mindig készen álljunk. Fontos a gondolkodásmódunk megváltoztatása is, és mindig szem előtt kell tartani, hogy nem létezik semmi biztos vagy adott dolog. Természetesen a világ folyamatosan fejlődik és a robotika is egyre jobban fog terjedni.

Észlel-e kockázatot vagy lehetőséget a kialakulóban lévő digitális platformokkal kapcsolatban? Él az ilyen digitalis megoldásokkal, vagy esetleg van fejlesztés alatt saját ilyen megoldás?

 Aleksander Raczynski:

Természetesen lehetőségként látom, olyan lehetőségnek, ami az eddig is létező fizikai folyamatokhoz kapcsolódik és erősíti. Fontos, hogy milyen módon és hol alkalmazzuk őket. Néhány évvel ezelőtt vettük meg croma track nevű platformot amelyet GEFCO-nál a folyamatok és mennyiségek optimalizálására a gördülékenység és folyamat megtartása érdekében.

Tehát nem tartunk a változástól, sőt készek vagyunk további innovatív megoldásokat elindítani az ipar számára.

Az innovatív platformoknak köszönhetően kombinálhatjuk és növelhetjük a fizikai kapacitásainkat az áruszállításhoz. És ami a legfontosabb az, hogy ezeket a platformjainkat használó ügyfeleink biztosak lehetnek abban, hogy az áruik megfelelően vannak vámkezelve, időben és minőségileg is megfelelően érkeznek a szállítás során. Logisztikában a GEFCO csoport jelenléte óriási biztonságot és számos előnyt kínál.

Milyen jellegű termék logisztikai megrendelések határozzák GEFCO-t? Várható bármilyen változás a következő években?

Aleksander Raczynski:

Az automotiv ipari logisztika az egyik legnehezebb, mert az alkatrészeket mindig a megfelelő időben, megfelelő helyre és megfelelő mennyiségben kell leszállítanod. Ebben már több mint 70 éves szakértelmünk és tapasztalatunk van, amit más területeken is tudunk alkalmazni.

Ezért kihasználva az automotive ipari tapasztalatunkat, folytatjuk az ügyfélportfólionk sokszínűségét erősítő stratégiánkat, hogy még több ügyfelet szolgáljunk ki olyan területekről is mint például az FMCG, a ruházati cikkek és elektronikai szektorából.

(x)