Mérgek vagy csapdák?

Szerző: Budai Klára Dátum: 2022. 07. 11. 10:22

A termékek szezonális jellege miatt különösen sok tényező befolyásolja a rovarirtási piacot, de talán az egyik legfontosabb ezek közül az időjárás. A szélsőséges hőmérsékleti értékek sok esetben kedvezőtlenül hatnak a rovarok fejlődésére és ezáltal a teljes piacra. Így volt ez a tavalyi évben is. A szúnyogszezon lerövidüléséből és eltolódásából adódó forgalomcsökkenést a mászórovar-irtó termékek iránti megnövekedett kereslet tudta valamelyest kompenzálni.

Zámbó Attila, a Bábolna Bio Kft. kategória managere arról tájékoztat, hogy 2021-ben a rovarirtó és rovarriasztó szerek összforgalma a Nielsen által mért csatornákon több mint 6,08 Mrd Ft volt. Ez kb. 7%-os, értékben mért csökkenést jelentett a 2020. évi forgalmi adatokhoz képest. Az eladott mennyiségi értékek ennél nagyobb mértékben csökkentek, itt 9% volt a visszaesés az előző évhez viszonyítva.

Zámbó Attila, BábolnaBio

Zámbó Attila
kategória manager
Bábolna Bio

– A tavalyi évben a szúnyogszezon lement 2-3 hét alatt, ezért az elektromos szegmens forgalma 24%-kal, a repellenseké (testre fújható termékeké) pedig 21,5%-kal maradt el az előző évi értékektől. A piac nagymértékű csökkenését a mászórovar-irtó termékek forgalmának növekedése kompenzálta némileg. Ez a szegmens több mint 8%-ot nőtt, ami azért is jelentős, mert a teljes rovarirtószer-piac csaknem 30%-át teszi ki – ismerteti Zámbó Attila.

A vállalatnál azt látják, hogy a fogyasztók között egyre inkább nő azok aránya, akik a „mérgek” helyett a természetes hatóanyagokat vagy az irtószermentes megoldásokat, csapdákat részesítik előnyben. Példaként említi Biostop termékcsaládjuk népszerűségét, amelynek tagjai 100%-ban irtószermentesek, kizárólag természetes hatóanyagokat tartalmaznak.

– Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a Nielsen kimutatása szerint 2021-ben a Bábolna Bio Kft. lett a piacvezető cég a szegmensben. A tavalyi évben a rovarirtó termékeink közül a legnagyobb forgalmat ismét a Protect darázsirtó aeroszol adta, amely a Nielsen ranglistája alapján Magyarország Top 1 rovarirtó terméke. 2021-ben jelent meg a kifejezetten női vásárlókat megcélzó Protect Incognito szúnyog- és kullancsriasztó pumpás aeroszol, amely a gyenge szezon ellenére is elég jól debütált. A piacvezető Protect darázsirtó 400 ml-es aeroszolunk mellé egy új termékkel jelenünk meg. Ez egy nagyobb kiszerelésű, 750 ml-es változat, ami a megnövekedett extra igények kielégítésére szolgál – fejti ki a kategória manager.

A gyártói márkák erőteljesen dominálják a piacot

A fogyasztók egyre tudatosabbak

Tremmel Nórától, a Brands and More Hungary Kft. cégvezetőjétől megtudjuk, 2021-ben a ZigZag rovarirtó márka erős tv-kampányuknak, digitális kommunikációjuknak, valamint újdonságaiknak köszönhetően jelentős mértékben növekedett.

A cégvezető azt tapasztalja, hogy kiszerelések tekintetében továbbra is az aeroszolok vezetnek.

Tremmel Nóra - Brands and More

Tremmel Nóra
cégvezető
Brands and More Hungary

– 15-20 évvel ezelőtt az aeroszolok visszaszorulását és az elektromos készülékek növekedését vártuk, és bár ez a trend megfigyelhető, de nem olyan mértékben, mint amire számítottunk.

A bőrre kenhető termékek népszerűsége megnőtt, ami főként az állami szúnyog- és kullancsirtás betiltásának, az egyre súlyosabb betegségeket terjesztő szúnyogfajták megjelenésének, valamint a fogyasztók egyre tudatosabbá válásának is tulajdonítható. A Zigzag márkának széles termékskálája van ebben a szegmensben, és a piacon egyedülállóan magas hatóanyagtartalommal, illetve európai uniós engedélyekkel is rendelkezik.

A szakember arra is felhívja a figyelmet, hogy a poloskák megjelenése okozott némi változást.

A Brands and More Hungary Kft. leginkább darázsirtók, hangyairtók, spirálok, gyertyák és bőrre kenhető termékek területén versenyez, de idén teljesen megújítják elektromos termékvonalukat is.

– A ZigZag márka olasz tulajdonosának szenvedélye a rovarirtás/riasztás így a márkát a magas minőség, innovációk és az igényes design jellemzi. Bíznak abban, hogy a prémium (akár 100%-ig természetes illóolaj alapú) termékeket is hamarosan be tudják hozni a magyar piacra, mert a vásárlók tudatosságával párhuzamosan nő az igény a kevesebb méreganyag-tartalmú, inkább helyi védekezést nyújtó, riasztó termékek, illetve a minőségi, magasabb hatóanyag-tartalmú megoldások iránt – avat be Tremmel Nóra. 

„Mérgek” helyett egyre inkább a természetes hatóanyagokat vagy irtószermentes megoldásokat keresik

//

A szúnyogirtó viszi a prímet a rovarirtók és -riasztók piacán

Több mint 6 milliárd forintért vásároltak rovarirtó és -riasztó szereket a fogyasztók a hazai kiskereskedelemben a 2021. március – 2022. februári időszak során. Ez 7%-kal kevesebb, mint az ezt megelőző, azonos periódusban. Darabbeli eladást tekintve több mint 7 és fél millió termék fogyott a kategóriából, ami összességében 9%-os csökkenést jelent. A kategória piacán erős szezonalitás figyelhető meg, a május és szeptember közötti időszak a teljes év értékbeli forgalmának négyötödét teszi ki.

NielsenIQ logo

Major Annamária, NielsenIQ

Vendégszerző:
Major Annamária
piackutatási tanácsadó
NielsenIQ

A kategórián belül két nagyobb termékcsoportot különíthetünk el: rovarirtók és rovarriasztók. Az előbbi csoportba tartoznak az otthoni felhasználásra szánt termékek, mint például a rovarcsapdák és a rovarriasztó sprayk. Ezek a termékek a szezon értékesítésének négyötödét generálják. Eladásuk a korábbi időszakkal összevetve stagnált. A másik termékcsoportot a testre kenhető-fújható termékek alkotják. A két szezont összevetve ezek a rovarriasztó termékek 4%-pontot veszítettek jelentőségükből, forintban mért forgalmuk 21%-kal csökkent.

Az egyes csatornák fontosságát vizsgálva elmondható, hogy 2021 májusa és szeptembere között továbbra is három üzlettípusra koncentrálódik a forintban mért értékesítés: legnagyobb résszel a drogériák bírnak, 30%-ot hasítanak ki a teljes kategória eladásából. Közel azonos piacrésszel rendelkezik a 2500 négyzetméter feletti csatorna, a forgalom 28%-át adja. A harmadik legfontosabb csatornát az 401–2500 négyzetméteres üzletek jelentik 21%-os részesedéssel. Ezen csatornák mellett még érdemes megemlíteni az 51–200 négyzetméteres boltokat, a vizsgált 5 hónapban az értékbeli forgalom 12%-át tették ki.

A rovarirtó és -riasztó szerek piacát egyértelműen a gyártói márkák uralják: a legutóbbi szezon során 98%-ban választották ezeket a termékeket a hazai fogyasztók. Forintban mért eladásuk 6%-kal esett vissza az előző periódushoz képest, a kereskedői márkák azonban ennél nagyobb mértékben, 17%-kal csökkentek.

Különböző rovarfajták szerint elemezve a piacot, a 2021. május–szeptember közötti időszak során a szúnyogok elleni termékek álltak az élen, a kategória értékbeli forgalmának 19%-át jelentik. A két szezont összevetve 3 százalékpontot veszítettek jelentőségükből, eladásuk pedig 22%-kal esett vissza. Második helyen a szúnyogok és legyek elleni szerek osztoznak a szúnyog- és kullancsriasztó termékekkel 17-17%-kal. Jelentős, 20%-os értékbeli növekedés volt megfigyelhető a darazsakat célzó szegmensen belül a két szezont összevetve, így piacrészük már 9%-os. A hangyák elleni termékek részesedése 2%-ponttal erősödött, a tavaly május–szeptember közti időszakban a piac 7%-át tették ki.

Csomagolástípusok szerint vizsgálva a kategóriapiacot a spray termékek dominálnak, az értékbeli eladásnak több mint felét teszik ki. Ezen belül az aerosol verzió a legjelentősebb, 45%-os részesedéssel bír a teljes kategórián belül, a pumpás spray kiszerelésűek pedig 14%-os piacrésszel rendelkeznek. A dobozos kiszerelésű rovarirtó és -riasztó szerek is a piac 15%-áért feleltek a szezon során. //

Kapcsolódó cikkeink