Mennyiségben négy kategória bolti eladása nőtt átlag felett
Takarítószerek nyolc kategóriáját méri a Nielsen. Kiskereskedelmi Indexünk szerint együttes forgalmuk mintegy 25 milliárd forintot ért el legutóbb november–október között; 5 százalékkal többet, mint az előző kumulált év során. Ez valamivel kisebb mértékű változás, mint a Nielsen által auditált hetven háztartási vegyi áru és kozmetikum növekedésének 6 százalékos átlaga – foglalja össze Bányai Ágnes ügyfélkapcsolati vezető a fő trendeket.
Értéket tekintve kiemelkedik a trendek közül a toalett-tisztító plusz 15 százaléka.
Itt a gyártói márkák jó szereplése hozta a termékcsoport sikerét: több csatornában kiemelkedő teljesítményt sikerült elérniük.
A másik hét kategória közül négynek a piaca bővült átlag alatt; kettőé változatlan maradt, egy esetében pedig csökkent.
Mennyiség szempontjából a háztartási vegyi áruk és kozmetikumok 1 százalékos átlagánál nagyobb mértékben nőtt a bolti eladás toalett-tisztítóból, vízkőoldóból, ablaktisztítóból és padlóápolóból. Csökkenést jeleznek a mutatók a következőknél: általános tisztítószer, vízlágyító, bútorápoló és szőnyegtisztító.
Bányai Ágnes az üzlettípusok súlyáról elmondja: az évi 1 milliárd forintnál nagyobb piacméretű kategóriáknál a 2 500 négyzetmétert meghaladó egységek részaránya legnagyobb az általános tisztítószerek mellett mind a toalett tisztítónál, mind az ablaktisztítónál. Vízkőoldónál viszont a vegyi szaküzletek vezetnek.
A 400 négyzetméteres és kisebb üzletek részaránya az általános tisztítószereknél (24%), az ablaktisztítónál (24%) és a vízkőoldónál (23%) a legnagyobb. Toalett-tisztítónál viszont csak 15 százalékot ér el 2014. november – 2015. október között.
Figyelemre méltó, hogy az 50 négyzetméteres és kisebb boltok piaci részesedése mind a négy szóban forgó kategóriánál csökkent 1-1 százalékponttal.
Az általános tisztítószerek forgalma évi 12 milliárd felett mozgott a legutóbbi két november–októberi periódus során. Érték szempontjából 2 százalékos növekedést, mennyiséget tekintve pedig 1 százalék csökkenést regisztráltunk egyik kumulált évről a másikra.
Hat bolttípus közül négy részesedése változott értékben: 1-1 százalékponttal emelkedett a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2 500 négyzetméteres üzletek mutatója és a drogériáké, 1-1-gyel pedig csökkent a 2 500 négyzetméter felettieké és az 50 négyzetméteres és kisebbeké.
A toalett-tisztító bolti eladása 15 százalékkal emelkedett, így éves forgalma túllépett a 7 milliárd forinton 2014. november – 2015. október között. Mennyiségben 4 százalékkal bővült az eladás.
Erős a koncentráció. A kategória bevételének 85 százalékát elviszik a 400 négyzetméteresnél nagyobb egységek és a vegyi szaküzletek. Utóbbiak piaci részesedése 25 százalékról 27-re emelkedett. Mindemellett 35-ről 34 százalékra csökkent a hipermarket, 3-ról 2 százalékra pedig az 50 négyzetméteres és kisebb boltok mutatója.
Ablaktisztítónál a forgalom évi 1 milliárd forint felett alakult a közelmúltban. Legutóbb 2014. november – 2015. október során 5 százalékkal nőtt az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. Mennyiséget tekintve 2 százalékkal többet adtak el a kiskereskedelemben.
Itt két csatorna értékben mért piaci részesedése emelkedett 1-1 százalékponttal: a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2 500 négyzetméteres csatornáé 22, míg a vegyi szaküzleteké 25 százalékra. Csökkent viszont a hagyományos kisboltoké: 51–200 négyzetméter között 13, a legkisebbeké pedig 7 százalékra.
Vízkőoldó: itt is 1 milliárd forint felett teljesített a piac. Értéket tekintve plusz egy, mennyiségben pedig plusz 3 százalékot regisztráltunk.
Általában stabil az üzlettípusok súlya. Annyi változott a legutóbbi kumulált év során, hogy a legkisebb boltok piaci részesedése 7 százalékról 6-ra csökkent, azzal egy időben pedig az 51–200 négyzetmétereseké 13-ról 14 százalékra emelkedett.
Kapcsolódó cikkeink
Jövőre is drága maradhat a spanyol olívaolaj
Akár júniusig rekord magas maradhat a spanyolországi olívaolaj ára, miután…
Tovább olvasom >Húsz százalékkal nőtt a magyar kávépiac értéke 2022-ben, a volumen azonban csökkent
Az alapanyagok jelentős drágulása miatt a magyar kiskereskedelmi kávépiac értéke…
Tovább olvasom >Nielsen: Feleannyi sört vásároltunk a vébén, mint az Eb két hete alatt
A magyarok kétharmada társaságban nézi a katari labdarúgó-világbajnokságot, de sokan…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét vidéki nagyvárosban bővíti szolgáltatását az IKEA
A megfizethetőség és az elérhetőség jegyében az IKEA folyamatosan fejleszti…
Tovább olvasom >Korán érkezik a nyár a Borsodi Friss új ízével
Új, egzotikus ízvilágú taggal bővül a Borsodi Friss termékcsalád. A…
Tovább olvasom >NAK-FruitVeB: bőven jut exportra is a magyar tormából
A hazai piac mellett bőven jut exportra is a kiváló…
Tovább olvasom >