Mennyiségben négy kategória bolti eladása nőtt átlag felett

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 03. 22. 10:37

Takarítószerek nyolc kategóriáját méri a Nielsen. Kiskereskedelmi Indexünk szerint együttes forgalmuk mintegy 25 milliárd forintot ért el legutóbb november–október között; 5 százalékkal többet, mint az előző kumulált év során. Ez valamivel kisebb mértékű változás, mint a Nielsen által auditált hetven háztartási vegyi áru és kozmetikum növekedésének 6 százalékos átlaga – foglalja össze Bányai Ágnes ügyfélkapcsolati vezető a fő trendeket.

Értéket tekintve kiemelkedik a trendek közül a toalett-tisztító plusz 15 százaléka.

Itt a gyártói márkák jó szereplése hozta a termékcsoport sikerét: több csatornában kiemelkedő teljesítményt sikerült elérniük.

A másik hét kategória közül négynek a pia­ca bővült átlag alatt; kettőé változatlan maradt, egy esetében pedig csökkent.

Mennyiség szempontjából a háztartási vegyi áruk és kozmetikumok 1 százalékos átlagánál nagyobb mértékben nőtt a bolti eladás toalett-tisztítóból, vízkőoldóból, ablaktisztítóból és padlóápolóból. Csökkenést jeleznek a mutatók a következőknél: általános tisztítószer, vízlágyító, bútorápoló és szőnyegtisztító.

Bányai Ágnes az üzlettípusok súlyáról elmondja: az évi 1 milliárd forintnál nagyobb piacméretű kategóriáknál a 2 500 négyzetmétert meghaladó egységek részaránya legnagyobb az általános tisztítószerek mellett mind a toalett tisztítónál, mind az ablaktisztítónál. Vízkőoldónál viszont a vegyi szaküzletek vezetnek.

A 400 négyzetméteres és kisebb üzletek részaránya az általános tisztítószereknél (24%), az ablaktisztítónál (24%) és a vízkőoldónál (23%) a legnagyobb. Toalett-tisztítónál viszont csak 15 százalékot ér el 2014. november – 2015. október között.

Figyelemre méltó, hogy az 50 négyzetméteres és kisebb boltok piaci részesedése mind a négy szóban forgó kategóriánál csökkent 1-1 százalékponttal.

Az általános tisztítószerek forgalma évi 12 milliárd felett mozgott a legutóbbi két november–októberi periódus során. Érték szempontjából 2 százalékos növekedést, mennyiséget tekintve pedig 1 százalék csökkenést regisztráltunk egyik kumulált évről a másikra.

Hat bolttípus közül négy részesedése változott értékben: 1-1 százalékponttal emelkedett a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2 500 négyzetméteres üzletek mutatója és a drogériáké, 1-1-gyel pedig csökkent a 2 500 négyzetméter felettieké és az 50 négyzetméteres és kisebbeké.

A toalett-tisztító bolti eladása 15 százalékkal emelkedett, így éves forgalma túllépett a 7 milliárd forinton 2014. november – 2015. október között. Mennyiségben 4 százalékkal bővült az eladás.

Erős a koncentráció. A kategória bevételének 85 százalékát elviszik a 400 négyzetméteresnél nagyobb egységek és a vegyi szaküzletek. Utóbbiak piaci részesedése 25 százalékról 27-re emelkedett. Mindemellett 35-ről 34 százalékra csökkent a hipermarket, 3-ról 2 százalékra pedig az 50 négyzetméteres és kisebb boltok mutatója.

Ablaktisztítónál a forgalom évi 1 milliárd forint felett alakult a közelmúltban. Legutóbb 2014. november – 2015. október során 5 százalékkal nőtt az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. Mennyiséget tekintve 2 százalékkal többet adtak el a kiskereskedelemben.

Itt két csatorna értékben mért piaci részesedése emelkedett 1-1 százalékponttal: a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2 500 négyzetméteres csatornáé 22, míg a vegyi szaküzleteké 25 százalékra. Csökkent viszont a hagyományos kisboltoké: 51–200 négyzetméter között 13, a legkisebbeké pedig 7 százalékra.

Vízkőoldó: itt is 1 milliárd forint felett teljesített a piac. Értéket tekintve plusz egy, mennyiségben pedig plusz 3 százalékot regisztráltunk.

Általában stabil az üzlettípusok súlya. Annyi változott a legutóbbi kumulált év során, hogy a legkisebb boltok piaci részesedése 7 százalékról 6-ra csökkent, azzal egy időben pedig az 51–200 négyzetmétereseké 13-ról 14 százalékra emelkedett.

Kapcsolódó cikkeink