Melyik a nagyobb: Nike vagy Adidas?
Sokaknak nem teljesen egyértelmű, hogy a Nike vagy az Adidas a nagyobb sportszergyártó, nyilvánvaló, hogy az értékítéletünket az is befolyásolja, hogy magunk körül mit látunk, és mivel az Adidas Európában erős, hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a német gyártó a nagyobb. Pedig ez nincs így, sőt, a Nike jóval nagyobb cég – írja a portfolio.hu.
A Nike árbevétele évek óta magasabb, mint az Adidasé, az elmúlt években ez az olló valamelyest még tovább is nyílt. A válság előtt a Nike árbevétele 16,3 milliárd dollár volt, míg az Adidasé 12,7, vagyis már akkor is 28 százalékkal magasabb volt az amerikai sportszergyártó árbevétele. A különbség tavaly tovább nőtt, a Nike 32,4 milliárd dolláros, az Adidas pedig 21,2 milliárd dolláros árbevételt ért el, tehát az amerikai vállalatnak 53 százalékkal nagyobb volt az árbevétele. Egyébként, amikor a Nike-ról és az Adidasról beszélünk, akkor egy több márkát összefogó vállalatokról van szó, a Nike leányvállalatai a Convers és az Hurley, míg az Adidashoz tartozik az Adidas Original, az Adidas Sport Style, a Reebok, a Runtastic, a Five Ten, a Reebok CCM, a TaylorMade, az Adidas Golf, az Adams Golf és az Ashworth.
A bevételek összetételében nagy az eltérés a két gyártónál, a Nike közel kétszer akkora összegben ad el sportcipőket, mint az Adidas, azonban sportruházat eladásban már nem ilyen nagy a különbség a két versenytárs között, csupán 20 százalékkal nagyobb a Nike árbevétele, sőt a sportszer-eladásokban az Adidas megelőzi a Nike-t.
Bár az Adidas és a Nike termékeit elsősorban sportruházati üzletekben lehet kapni, az elmúlt években már egy új trend vette kezdetét, a nagy sportszergyártók saját üzleteket, concept és flagship store-okat hoztak létre, hogy még inkább promótálják a saját termékeiket. Ezen az úton az Adidas jóval előrébb jár, hiszen több mint két és félszer több üzlettel rendelkezik, mint a Nike. A következő években az üzletek száma várhatóan mindkét sportszergyártónál emelkedni fog, többek között azért, mert mindkét vállalatnál folytatódik a kínai terjeszkedés, a Föld legnépesebb országában pedig igyekeznek saját üzleteken keresztül jelen lenni.
A Nike-nak 27 százalékkal több, összesen 70 700 alkalmazottja van, míg az Adidasnál tavaly 55 555 fő dolgozott.
Érdekes a dolgozók megoszlása, az Adidasnál például az összes alkalmazott közel 60 százaléka saját üzletekben dolgozik, a többieket pedig sales (7 százalék), logisztika (11 százalék), marketing (9 százalék) területén foglalkoztatják, és csupán 2,4 százalékuk vesz részt a gyártásban. Ez azonban egyáltalán nem meglepő, hiszen a nagy sportszergyártók, így a Nike és az Adidas sem saját maga gyártja a termékei nagy részét, hanem bérgyártókkal gyártatja azokat. A Nike összesen 663, az Adidas 320 külső független üzemben gyártatja le a termékeket, a Nike-nak gyártó üzemekben 42 országban több mint 1 millió ember dolgozik.
A Nike sokkal hatékonyabb, mint az Adidas, azonban a német sportszergyártó profitábilitása nagyot emelkedhet a következő években, a tavalyi 6,3 százalékról az elemzői várakozások alapján 2019-re akár 9 százalék közelébe kúszhat az üzemi marzs. Ez 41 százalékos javulást jelentene, míg a Nikenál csak 14 százalékos lehet a marzs bővülése, az összképhez azonban hozzátartozik, hogy a Nike még így is jóval eredményesebb lehet, mint a német sportszergyártó. Az Adidas profitabilitásának javulása mögött elsősorban az áll, hogy a vállalat portfóliót tisztított, valamint több szegmensből kivonult és emellett a Reebok márkáját is rendbe tette a sportszergyártó.
Míg tavaly a Nike árbevétele másfélszerese volt az Adidasénak, addig az amerikai vállalat nettó eredménye már több mint négyszer akkora volt, mint a német riválisé. A Nike profitja az elmúlt egy évtizedben szinte minden évben emelkedni tudott, míg az Adidasé nagyon távolról nézve stagnált, csupán egy olyan év volt, amikor 1 milliárd dollárnál magasabb adózott eredmény ért el a cég, miközben a Nike profitja az elmúlt években tartósan 2 milliárd dollár fölött alakult, tavaly pedig már közel 4 milliárd dollárra hízott.
A Nike piaci kapitalizációja jelenleg közel 95,3 milliárd dollár, vagyis több mint háromszor akkora, mint a 30,9 milliárd dollár kapitalizációjú Adidas, és a különbség úgy ekkora a két cég között, hogy idén már közel 70 százalékot emelkedett a német sportszergyártó árfolyama. Az eltérés elsősorban a profitban látott eltéréssel magyarázható, a Nike profitja több mint négyszer akkora, mint az Adidasé. (Baricz Nikolett, portfolio.hu)
Előző cikk Előző cikk
Kapcsolódó cikkeink
Late night shopping a Westend dm üzletben Regán Lilivel, Kisóval, és az adidas Vibes új illatkollekciójával
Az adidas márka legújabb illatkollekcióját a Vibes-t egy Late night…
Tovább olvasom >A legnagyobb értékben a gabonafélék árbevétele nőtt
A mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek 24 árucsoportja közül 14 exportértéke…
Tovább olvasom >Jól boldogul a Beiersdorf a Niveának köszönhetően
Komoly növekedésbe lendült a Nivea az év első felében, ami…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >