Megvannak az idei Fenntarthatóság szimbóluma verseny nyertesei
A Trade magazin ötödször hirdette meg a Fenntarthatóság szimbóluma pályázatot. A versenyre érkezett nevezésekből idén 14 pályázó nyerte el a díjat a meghirdetett hét kategóriában. Ezen felül, újra átadásra került a Magyar Marketing Szövetség Zöld Tagozatának bírálatával a Zöld-kommunikációs különdíj, sőt, idén tovább növelve a díjak számát, a MARS Magyarország fenntarthatósági törekvéseit egy általa felajánlott különdíjjal is erősíti.
A Fenntarthatóság szimbóluma verseny célja, hogy a pályázatok által minden évben minél több olyan sikeres projekt kerüljön bemutatásra a Trade magazin platformjain, amelyek hozzájárulnak egy fenntarthatóbb jövő eléréséhez az ESG-szabályrendszert szem előtt tartva.
A meghirdetett hét kategóriába érkezett pályázatokat egy előszűrés után, nagyszámú szakmai zsűri értékelte online formában, majd pedig személyesen egy második fordulóban. Azok a pályázatok, amelyek az elérhető maximális pontszám 70%-át elérték, megkapták a Fenntarthatóság szimbóluma díjat.
Idén másodszor került meghirdetésre a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) Zöld Tagozatának Zöld-kommunikációs különdíja. Ezt a díjat a Fenntarthatóság szimbóluma 2024 sikeres pályázatai közül az a pályázat kaphatja, amelyet a kiírásban megadott kommunikációs szempontok alapján a Tagozat vezetősége – képviselve a teljes tagságot – a legjobbnak értékel.
Nagy örömmel jelentjük be, hogy idén két sikeres pályázó, az Auchan és a Tesco pályázatai is megkaphatták e különdíjat (részletek az alábbi táblázatban olvashatók).
2024-ben a Fenntarthatóság szimbóluma versenyt a MARS Magyarország is támogatta, így az értékelésnél különdíj-felajánlóként is megjelent. A MARS nemzetközi szinten is a fenntarthatóság egyik éllovasa, így nem csak a versenyhez való kapcsolódása volt fontos számára, de működése, tevékenysége során is folyamatosan keresi partnereivel azokat a lehetőségeket, amelyek ezeknek a törekvéseknek példájául szolgálhatnak. Ennek kapcsán a Fenntarthatóság szimbóluma 2024 verseny nyertesei közül a MARS Magyarország különdíjasa a Tesco Globál Áruházak lett idén.
Ez alkalommal a megmérettetésben kiemelt fókuszt kaptak az alaptevékenység mellett tett vállalások és a kimutatható, pozitív változást igazoló mérőszámok, adatok, amelyek alátámasztják, hogy a címet elnyerő pályázó a többi vállalat számára mintaértékű lépésekkel fenntarthatósági példaként jelenik meg, vagy az általa gyártott márka milyen formában támogatja a fenntarthatóságot.
A nyertesekről egyöntetűen elmondható, hogy sikeres pályázataikban akár vállalati, akár egy-egy márkára vonatkozó vállalásaikkal, fejlesztéseikkel, beruházásaikkal példaként állhatnak a piac szereplői, valamint vásárlóik, fogyasztóik előtt.
Az idei díjazottak a Business Days 2024 konferencián, 2024. szeptember 25-én, Tapolcán, a Hunguest Hotel Pelionban vehetik át a szakmai zsűri jelenlévő képviselőinek jelenlétében az elismerő okleveleket és különdíjakat. //
A Fenntarthatóság szimbóluma 2024 nyertesei
SZEMÉLY KATEGÓRIA
Pályázó cég: OKSZ
Pályázat: Zombory Csilla – Fenntarhatóság nagykövete
Zombory Csilla a SPAR minőség- és környezetirányítási vezetője, valamint az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) környezetvédelmi munkabizottságának vezetője. Feladatai közé tartozik a hulladékkezeléssel és fenntarthatósággal kapcsolatos szabályozási és közkapcsolati tevékenységek tervezése és kezelése. Az elmúlt 4 évben vezető szerepet vállalt a PET- és üvegpalackok, valamint az alumíniumdobozok visszaváltási rendszerének (DRS) beindításában Magyarországon, színvonalas munkája elengedhetetlen volt a rendszer sikeres bevezetéséhez, amely során széles körűen edukálta az élelmiszer-kereskedőket a jogszabályi elvárások és hazai stratégiai célok szerint.
TERMÉK KATEGÓRIA
Pályázó cég: Real Nature Kft.
Pályázat: Lunter tofu termékcsalád
A Lunter tofu termékcsalád különleges közép-európai földrajzi adottságokat hasznosít, saját kútból származó vízzel. Termelési folyamatok során kizárólag természetes összetevőket alkalmaznak, mesterséges anyagok és tartósítószerek nélkül, követve és megtartva az egészséges táplálkozás ázsiai hagyományait. Fenntarthatósági elkötelezettségüket földrajzilag is demonstrálják, közép-európai termőterületeken termesztik a GMO-mentes szóját, a termékeket a Kárpátokban, közel a magyar határhoz állítják elő.
A termelő vállalat 2022 decemberében fogadta el GHG kibocsátási célkitűzéseit, és 2024 első negyedévére már több célkitűzésüket is teljesítették. Csomagolásaik védelmet nyújtanak a termékek szállítása során, és 2023 szeptemberétől teljes mértékben újrafelhasználható anyagokból készülnek.
TECHNOLÓGIAI MEGOLDÁS, FOLYAMAT KATEGÓRIA
Pályázó cég: Prémium Kert Kft.
Pályázat: Zöldet zöldbe! Környezettudatos csomagolás bevezetése
A Prémium Kert Kft. piaci trendekre reagálva korszerűsíti csomagológépsorait, és fenntartható csomagolóanyagokat vezet be. Az új GreenPack csomagolási megoldások közé tartozik a műanyagmentes biofólia és a biológiailag lebomló barna karton. Rövid távú terveik között szerepel az ESG-keretrendszer bevezetése, hogy fenntarthatóságot biztosítsanak a gyártásban és irodai tevékenységeikben. A jövőben beszállítóikat is be kívánják vonni ezekbe a fenntarthatósági folyamatokba.
Pályázat: Gillette és Gillette Venus termékcsalád új csomagolása
A vállalat elkötelezett a környezeti fenntarthatóság mellett, így célja, hogy termékei csomagolása a lehető legkorszerűbb legyen, ezzel is csökkentve a környezetterhelést. A csomagolóanyagok felelősségteljes újrahasznosítására és újrafelhasználására fókuszálva 2030-ig tervezik, hogy teljes mértékben újrahasznosíthatóvá tegyék csomagolásaikat, 50%-kal csökkentsék a kőolaj alapú műanyagok felhasználását. A termékek új csomagolási megoldásai, mint a FSC-tanúsított papírcsomagolás és az optimalizált térkihasználás, tovább csökkentik a logisztikai lábnyomot és támogatják a fenntartható üzleti gyakorlatot.
Pályázó cég: Rossmann Magyarország Kft.
Pályázat: Respray x Rossmann – automata-újratölthető fújós dezodorok
Réti Andor és Zámbó Gergely, a Respray alapítói úgy döntöttek, hogy létrehoznak egy újratölthető aeroszolos dezodor palackot, hogy csökkentsék az alumínium előállításának és fogyasztásának környezeti terhelését. A Respray projekt célja, hogy lehetőséget biztosítson a vásárlóknak, hogy egy palackot akár ötször is újrahasználjanak, jelentősen csökkentve ezzel a CO2-lábnyomot. Az innovatív megoldást először Magyarországon, a Rossmann üzleteiben vezették be, ahol az Isana saját márkás illatokkal tölthetőek újra az automata segítségével. A pilot program jelenleg három budapesti Rossmann-üzletben elérhető.
Pályázó cég: SPAR Magyarország Kft.
Pályázat: Az S-BUDGET darált hús csomagolásának csökkentése a környezet védelmében
A SPAR Magyarország elkötelezett a környezeti és társadalmi fenntarthatóság mellett, és folyamatosan alkalmazza a legújabb technológiai fejlesztéseket. 2023 végén az 500 grammos S-BUDGET darált hús esetében flow-pack csomagolásra tért át, amely jelentősen csökkenti a felhasznált műanyag mennyiségét. Ez a technológia nemcsak biztonságos és frissességmegőrző, hanem környezetbarát is, segítve a tudatos vásárlói magatartás fejlesztését. A SPAR több mint 30 éve van jelen Magyarországon, 641 üzletet működtet, és üzleti filozófiájának alapvető eleme a környezettudatos vállalatirányítás.
Pályázó cég: Master Good Kft.
Pályázat: Körforgásos gazdasági modell működésének bemutatása, fókuszban a fenntarthatóság iránti elkötelezettség
A fenntarthatóság iránti elkötelezettség egy olyan küldetés a cég számára, amelyben – az iparágban használt legkorszerűbb technológiával és legjobb termelési eredménnyel dolgozó szereplőként – kötelességüknek érzik, hogy a környezetvédelmi kihívások kezelésében is élen járjanak.
Elkötelezettek a környezeti felelősségvállalás területén, így hazánkban elsőként valósították meg a teljes körforgásos gazdálkodást.
Pályázó cég: Nestlé Hungária Kft.
Pályázat: Talajmegújító mezőgazdaság projekt
A Nestlé Hungária Purina állateledel-üzletága által kezdeményezett Landscape Enterprise Networks (LENs) program Magyarországon a regeneratív mezőgazdasági módszerek elterjesztésére és meghonosítására törekszik. Célja a termőterületek regenerálása és a termőföldekre gyakorolt környezeti hatások csökkentése, biztosítva ezzel a fenntartható alapanyag-beszerzést a Nestlé számára. A program a 3Keel fenntarthatósági tanácsadó szervezet által kifejlesztett mechanizmust alkalmazza, amely segíti a talajmegújító mezőgazdasági gyakorlatok elterjesztését és finanszírozását, célzottan a nyugat-dunántúli régióban, hosszú távú környezeti és gazdasági előnyökkel.
Pályázó cég: Zwack Unicum Nyrt.
Pályázat: Zöld vállalat – Zwack Dunaharaszti Gyár megújulóenergia-beruházások – Hőszivattyú-napelem park
A dunaharaszti gyáruk földgázfelhasználásának 85-90%-át kiváltják hőszivattyúkkal és napelemparkokkal. A rendszer automatizált, okos technológia és mesterséges intelligencia segítségével maximalizálják a hatékonyságát. 2023 februárjától működik a megújulóenergia-beruházásuk, céljuk a karbonsemlegesség elérése. Továbbá, 2023-ban a Zwack Unicum Nyrt. támogatásával létrejött a második Miyawaki minierdő Budapesten, a városlakók jóllétének szolgálatában.
Pályázó cég: AUCHAN Magyarország Kft.
Pályázat: OKOSTÁNYÉR® Országos Diák Tudáspróba és GYERE® – Gyermekek Egészsége Programja
Az Auchan Magyarország kiemelt figyelmet fordít a társadalmi felelősségvállalásra és fenntarthatóságra, például az egészséges táplálkozás és az élelmiszer-pazarlás csökkentése terén. Az Auchan Alapítvány számos kezdeményezést támogat, mint például az OKOSTÁNYÉR® Országos Diák Tudáspróba, amely az egészséges étkezés népszerűsítését célozza. Az MDOSZ szervezésében megvalósuló programban több ezer általános iskolás vett részt országszerte, digitális és offline oktatási anyagok segítségével. Az Auchan Alapítvány és az MDOSZ partnersége hosszú távú és sokrétű, célja a gyermekek egészségének támogatása és az elhízás visszaszorítása.
Pályázó cég: Coca-Cola Szolgáltató Kft.
Pályázat: „Új esélyek a munkaerőpiacon” – A hátrányos helyzetben élő nők oktatáson keresztül történő felzárkóztatása
A Magyar Vöröskereszt és The Coca-Cola Company globális alapítványa partnerségben hosszú távú, sokoldalú programot indított Magyarországon. A kezdeményezés célja a hátrányos helyzetű nők munkaerőpiaci helyzetének javítása, ezzel gazdasági és társadalmi felzárkózásuk elősegítése. A program összhangban van a Coca-Cola női empowerment stratégiájával, amely a nők gazdasági és társadalmi szerepvállalását erősíti. Az „Új esélyek a munkaerőpiacon program” keretében súlyos traumákat átélt nők kapnak lehetőséget szakmai képzésre és önfejlesztésre.
Pályázó cég: Henkel Magyarország Kft.
Pályázat: Perwoll Fenntartható Divat napja
A Perwoll márka küldetése, hogy meghosszabbítsa ruháink élettartamát, megóvja és megújítsa színeiket, így kedvenc darabjainkat tovább hordhatjuk. A Perwoll támogatja a slow fashion mozgalmat, segítve a ruhák eredeti állapotának megőrzését. Évek óta folytatják a #Rethinkfashion kampányt, amely a slow fashion trend ismeretét terjeszti, ösztönözve a ruhák megőrzését a fenntarthatóság érdekében. A Perwoll Fenntartható Divat Napja is ezt a célt szolgálja, felhívva a figyelmet a textilhulladék csökkentésének fontosságára.
Pályázó cég: MiReHu Nonprofit Kft.
Pályázat: Legyen veled az R-power, legyél Te is Szuperhős!
A fenntarthatóság eléréséhez elengedhetetlen, hogy az emberek tudatosan változtassanak szokásaikon, amihez megfelelő ismeretekre van szükség. A különböző korosztályok és életmódok különféle kommunikációs csatornákon keresztül befolyásolhatók, így ösztönözhetők cselekvésre. Stratégiai céljuk, hogy környezetünk védelme érdekében aktívan tevékenykedjenek, saját szemléletformáló programjaik fejlesztésével és bővítésével.
Pályázó cég: Tesco-Globál Áruházak Zrt.
Pályázat: Jól kifőzzük – közösségi főzés Tesco-önkéntesekkel a rászorulók támogatásáért
A Tesco elkötelezett a közösségek támogatása mellett, és partnerségben dolgozik a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel, amelynek keretében évente több ezer adag ételt juttat el rászorulóknak. Ez a kezdeményezés az el nem adott, de még fogyasztható élelmiszerek megmentésére és újrahasznosítására épül, megelőzve a felesleges pazarlást. A partnerség keretében rendezett „Jól kifőzzük” programokon a Tesco munkatársai önkéntesként segítettek az ételosztásban, több Tesco régióban is.
Az idei Fenntarthatóság szimbóluma
MMSZ Zöld Tagozatának Zöld Kommunikációs Különdíjának nyertesei
az AUCHAN Magyarország, OKOSTÁNYÉR®
Országos Diák Tudáspróba és GYERE® – Gyermekek Egészsége Programja
és a Tesco-Globál Áruházak
Jól kifőzzük – közösségi főzés Tesco-önkéntesekkel
a rászorulók támogatásáért pályázata.
A MARS Magyarország különdíjának nyertese a Tesco Globál Áruházak.
Kapcsolódó cikkeink
Alkalmazkodás és megújulás
Az elmúlt időszak kihívásai arra kényszerítették a hazai nagykereskedelmi szektort,…
Tovább olvasom >Beindulnak az online előfizetéses hűségprogramok Magyarországon
Az előfizetéses hűségprogramok előnyei közül a legvonzóbb a vásárlás teljes…
Tovább olvasom >A menopauzában is segítő joghurtalternatívát dob piacra a Coconut Collab
Az új „sűrű és krémes” Protein Yog növényi eredetű, és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Suppan Gergely: stabil növekedés indulhat a kiskereskedelmi szektorban
Az utóbbi hónap adata biztató abból a szempontból, hogy elindulhat…
Tovább olvasom >Heteken belül több milliárd euró támogatás nyílik meg a zöld beruházásba kezdő vállalatoknak
Várhatóan idén novemberben több mint 3 milliárd eurós kerettel nyílik…
Tovább olvasom >Virágzik a használt termékek piaca
A felnőtt magyar lakosság kétharmada vásárolt már használt terméket, elsősorban…
Tovább olvasom >