Magazin: Vendéglátós fórum egy élhetőbb vállalkozói környezetért
Március 10-én a SIRHA szakkiállítás keretein belül került megrendezésre az MVI által szervezett Vendéglátós Fórum. A kerekasztal-beszélgetésen a szakmai szervezetek és a hatóságok képviselői együtt keresték a választ, miképpen lehetne a vendéglátásban élhetőbb vállalkozói környezetet kialakítani.
A kerekasztal-beszélgetés részvevői (balról jobbra): Ipacs Tamás szakújságíró, Trade magazin; Kovács László elnök, MVI; Semsei Rudolf tagozatvezető, Magyar Rendezvényszervezők Szövetsége; Varga Zoltán szakmai igazgatóhelyettes, Dobos C. József Vendéglátóipari Szakképző Iskola; Háber Tamás tiszteletbeli elnök, MVI; dr. Horváth Viktória turizmusért felelős helyettes államtitkár, NGM; Jakabffy László gasztronómiai szaktanácsadó, Prímás Pince; Zoltai Anna osztályvezető, NEBIH ÉTBI Vendéglátás és Étkeztetés Felügyeleti Osztály;
Suller György Attila őrnagy, vám- és jövedéki szóvivő, NAV; dr. Przetacznik László főosztályvezető, Munkavédelmi és Munkaügyi Főigazgatóság
Több évtizede vár a szakma egy teljes körű ágazati reformra. Megítélésünk szerint az ágazat vezetésében több vendéglátásban jártas szakemberre lenne szükség. Napi szintű gond, hogy a vendéglátó-ipari egységek nem szereznek időben tudomást az őket érintő jogszabályváltozásokról, mivel nincs alkalmas kommunikációs csatorna közöttük és a hatóságok között – összegezte a szakma alapproblémáit megnyitójában Kovács László MVI elnök, és hozzátette: Nem akarunk többfrontos háborút a minket ellenőrző szervezetekkel, de azt szeretnénk, ha érintettként bevonnának minket a rólunk szóló jogszabályok előkészítésébe.
Válaszában dr. Horváth Viktória elmondta, hogy a minisztérium nyitott a vendéglátás gondjai felé, ő maga is szívügyének tekinti a területet, de a számos problémát csak fokozatosan, prioritásuknak megfelelően tartja elképzelhetőnek megoldani. Kiemelte: az ágazatot, annak tevékenységét, eredményeit, nehézségeit láttatni kell, ebben viszont a szakmának együtt kell működnie. A minisztérium akkor tudja a vendéglátósok érdekeit képviselni, ha azok partnerré válnak: artikulálják saját problémáikat, és gyakran beszélnek munkájukról, előadják javaslataikat.
Kovács László a kerekasztal-beszélgetés folyamán kérte, hogy a hatóságok a büntetés helyett tanítsanak és segítsenek betartani a vendéglátósokat érintő jogszabályokat. Üdvözlendő példaként hozta fel a NEBIH kezdeményezését, akik a szankcionálás helyett a támogatást helyezték előtérbe, bebizonyítva, hogy a hivatallal lehet jól is együttműködni. A jó higiéniai gyakorlatról szóló nemzeti útmutatóval kapcsolatban Zoltai Anna arról számolt be, hogy az első tízezer kinyomtatott példány gyorsan elfogyott – a tanulmányt most az internetről tudják letölteni a vendéglátósok.
A különféle ellenőrző szervezeteket képviselő vendégek láthatóan megértették, milyen helyzetet tartana ideálisnak a szakma. Ám a vendéglátás egy-egy területére vonatkozó előírások és egyéb fontos információk összegyűjtését illetően a NAV például nehezebb helyzetben van – erre Suller György Attila mutatott rá. E hivatal 945 különféle, jogszabályban lefektetett feladatot lát el, és nem megoldható egy, a NEBIH útmutatójához hasonló publikáció szerkesztése a folyamatosan változó közegben. Azonban érzékelve az igényt, a NAV is kiadott egy Jó tudni című tájékoztató kiadványt.
Dr. Przetacznik László elmondta, hogy munkaügyi kérdésekben a Munkavédelmi és Munkaügyi Főigazgatóság is megad minden segítséget online ügyfélszolgálatán keresztül. Egy másik kérdésre válaszolva azonban megerősítette: el kell fogadni, hogy a törvény a vendéglátásban is a munkavállaló érdekeit védi elsősorban.
Külön fejezetet kaptak a vitában a szakmunkástanulók foglalkoztatásának anomáliái, az idénymunka-vállalók alkalmazásának sajátos nehézségei, a tanulóképzés kérdésének higiéniai vetületei, és természetesen a szakmának komoly kárt okozó reprezentációs adó. Utóbbi megkerülése érdekében a piac számos szereplője különféle számlázási technikák alkalmazására kényszerül. Maga a helyettes államtitkár is nem kis részben ennek az adónemnek tulajdonítja az éttermek és partiszervizek forgalmának jelentős visszaesését. Az adónem csökkentésére a koncepció kész – tette hozzá –, de az intézkedésnek komoly költségvetési vonzata is van; a döntést nem az NGM hozza meg.
A meghívott hatóságok képviselői válaszoltak a különféle aktuális problémákkal kapcsolatban előzetesen vagy helyben feltett kérdésekre. Egyes esetekben az illetékesség hiánya akadályozta a párbeszédet. A dohányzást tiltó tábla egységesítésével kapcsolatos tiltakozás ügyében (lásd külön anyagunkat!) dr. Horváth Viktória azt javasolta a jelenlévőknek, hogy levélben forduljanak az illetékesekhez.
A kerekasztal-beszélgetés érintette a sokat vitatott mesterképzés ügyét és a tanulóképzés színvonalának kérdését is (erről lapjainkon külön anyagban is olvashat).
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >