Magazin: Tea, te édes!

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 01. 22. 07:31

A tea népszerűsége – forgalmával ellentétben – folyamatosan nő. A konzervatív termékfajta legdinamikusabban fejlődő szegmense itthon is az innovatív teaféléké, a „nagyipari” termékfejlesztések fő iránya az egészségtrendekhez való alkalmazkodás, a komplex ízek és a különleges kiszerelések.

Habuda_Salyámosy Rita

A tea szezonális termék, nem véletlen, hogy a hazai teapiac fejlődésében érzékelt, évek óta tartó lendület is a szokásosnál enyhébb elmúlt télen tört meg. Bizonyos trendek azonban nem változnak: a gyümölcs, illetve a gyümölcsös ízesítés minden típusnál a leghatékonyabb hívószó, még akkor is, ha a gyümölcsteák értékesítése kissé visszaesni látszik. A statisztikák szerint erősödik a zöld és a herbatea, utóbbi gyümölccsel ízesített változata gyorsan növekvő szegmenst képvisel.

– Az utóbbi évek egyértelmű tendenciája a gyümölcs- és gyümölcs alapú hangulat-teák erősödése, ez a kínálati oldalon is jól látható – értékel Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketingspecialistája. – Ennek ellenére a magyar piacon helye van a klasszikus angol teáknak, a Tetley választéka ezt az igényt elégíti ki.

Az értők az angol teák között is különbséget tesznek: a szakember a Tetley választékából a reggelihez az erősebb English Breakfast változatot, délutánra, ha úgy tetszik, az öt órai teához, a finomabb változatokat, például a Daarjelinget ajánlja. A teafogyasztás elsősorban a hideg hónapokhoz köthető, ezzel együtt a teázás kultúrája nemcsak a brit szigeteken és a skandináv országokban erős, hanem például a mediterrán Olaszországban is. Meglepő a tendencia: a hagyományosan teaivó nemzetek esetében fogyasztáscsökkenést, a kávéfogyasztóknál növekedést regisztrálnak az elemzők.

Hogy milyen a minőségi tea, és miért drágább? Habuda-Salyámosy Rita szerint a jó teába nem tesznek aromát, és az sem mindegy, hogy egy-egy teatasakba milyen mennyiségű fű kerül. Alapanyagként az a drágább tea, amelyikből kevés van, vagy nehéz szüretelni. A felvásárlók szakértelme is rendkívül fontos, a Tetley kóstolómesterének nyelvét például egymillió dollárra biztosították. A márka egyszerre hagyományos és modern, így őrzi meg a több ezer éves teatermesztési és több száz éves teakeverési szokásokat 21. századi formában. 70 országban naponta 450 millió Tetley teát fogyasztanak!

A klasszikus fekete teák receptúrája évszázadok óta nem változik. Annál gyorsabb a mozgás a gyümölcsös és az ízesített teák világában. Egyre összetettebb ízek jelennek meg, „tematizált” termékek – például ünnepekre asszociáló ízvilággal. Érdekes momentum, hogy a jégkrémek, az égetett szeszek és a szirupok után a teák világában is megjelentek a süteményízek, ilyen például a Lipton epres sütemény ízű zöld és az áfonyás muffin ízű fekete teája.

A hagyományos fajtáknál a termékfejlesztés iránya a kiszerelés lehet. Jó példa erre a teafilter kinyomkodását megkönnyítő húzótasakos rendszer – még mindig a Tetley! –, amely egyszerűsíti az ital elkészítését: kanál sem kell, hogy a tea minden cseppje a csészében maradjon.
Az esztétikai változtatásokat tekintve itthon legfeljebb a gúla formájú teafilterek hoztak újdonságot, de talán a dizájnos kiszereléseknél is jobban várjuk, hogy a forgalmazók a magyar piacot elég érettnek tartsák a kapszulás teák bevezetésére.

A tea nagyon jó illeszkedik a fejlett országok egészségkultuszának makrotrendjéhez, főleg, mert egyre többet tudunk annak gyógyító, illetve wellness hatásairól is. A gyógyteák gyümölcsös ízesítése hatásos ötletnek bizonyult, marketing szempontból pedig kézenfekvő, mégis zseniális volt az attitűdváltás a névadásban: a teakeverékek olyan terméknevekkel kerültek a polcokra, amelyek a vásárlóknak fontos hatáselemeket emelték ki: kiegyensúlyozottság, relaxáció, koncentráció, felfrissülés és hasonlók.

Piaci részesedésük elenyésző, de a teafogyasztás divatjához hozzájárulnak a közelmúltban ismertebbé vált fajták, valamint az ezerféle teaalapú ízesített-gazdagított-premixelt ital. Nálunk is kapható fehér, sárga és vörös tea, akárcsak az oolong, a rooibos és a mate, sőt, terroir-szelektált, különleges módon szüretelt tealevelek is.

Az idei Las Vegas-i World Tea Expo legfőbb tanulsága az volt, hogy mind a nagy gyártók, mind a piaci réseket kitölteni kívánó kisvállalkozások egészséges italként pozícionálják a teát. Erre a gondolatra épülnek az „extrém” alapanyagokból vagy eljárásokkal készülő, valamint az egyre népszerűbb, hozzánk nem, vagy nagyon lassan eljutó RTD termékek is: a szőlőhéjból és a kávécserje leveléből készülők, a zest teák, a teapuccinók – de ezekről részletesen majd következő lapszámainkban!.

Horeca_Stratégia_Tea 1

Horeca_Stratégia_Tea 2

Horeca_Stratégia_Tea 3

Kapcsolódó cikkeink