Magazin: Piaci szereplők a hazai koktéltrendekről
Melyek az új trendek a koktélok világában, és mire vevő ezek közül a magyar fogyasztó? Mi számít ma divatos koktélalapanyagnak? Melyek voltak az idei nyár slágerei? Ezekről kérdeztük a piac néhány jelentős szereplőjének képviselőit.
Ma nem annyira egy-egy koktélfajtát, sokkal inkább elkészítési módokat, kiegészítő-ízesítő típusokat nevezhetünk divatosnak a kevert italok világában – állítja Piri Attila, a Heinemann Testvérek Kft. marketingigazgatója. – Emellett a klasszikus koktélok reneszánszának is tanúi lehettünk az elmúlt időszakban. Örvendetes, hogy Magyarországra már gyorsan eljutnak az újdonságok a gyártó és disztribútor cégek jóvoltából, valamint kimondottan koktélokra specializálódó bároknak, szakembereknek köszönhetően, őket akár a magyar „trendsettereknek” is nevezhetjük ezen a területen. A fogyasztók nyitottak az újdonságokra, jellemző, hogy keresik a minőségi termékeket, és a pultos, mixer ajánlása jelentősen befolyásolja a fogyasztó döntését.
Az utóbbi évek trendjeit követve úgy tűnik, az alkoholmentes, szirupokkal ízesített limonádék pozíciója tartja magát.
Az alkoholos koktélok terén ketté kell választani a piacot. Az előbb említett koktélbárokban a koktél elkészítésén, magán a koktélon van a hangsúly. Viszont a vendéglátóhelyek többségében a fogyasztók az egyszerűen, gyorsan elkészíthető long drinkeket részesítik előnyben. A legegyszerűbb és még mindig népszerű a vodka-szóda, a másik a whisky alapú long drink. Az igazán jól mixelhető bourbonök piacán tapasztaljuk, hogy a fogyasztók egyre szofisztikáltabbak. A Jim Beam long drinkek ismertsége, fogyasztása – beleértve az ízesített (Apple, Red Stag) alapúakat is – például jelentős növekedést mutat, a premix italok viszont kevésbé elterjedtek.
Több párhuzamos trend is megfigyelhető – elemez Fehér János, a Brown-Forman brand managere. – Népszerűek a meglepő párosítások, a különleges összetevők használata, a „játék” az étellel, mint például egy whiskey sour díszítésként sült baconnel, de divatos szervírozáskor a szokatlan eszközök használata; láttunk már óriási Lego-fejben is felszolgálni italokat. Előszeretettel használják a borospoharakat is, amelyekben újragondolt long drinkeket kínálnak, jó példa erre a Finlandia „Copa pohár” programja. Erős trend a klasszikusokhoz való visszatérés is. Az italkategóriák között feljövőben van a tequila és a mezcal, és talán a gin is kitart még egy ideig. A magyar fogyasztók inkább a konzervatív vonalat képviselik, itthon kis lépésekben lehet újítani; a Copa pohárban „tálalt” vodka-szóda italokat például jól fogadták!
Nálunk még a vodkaalap a trendi
A korábbi időszakot a rum határozta meg, de egy-két éve a vodka lett a vezető íz az alkoholos koktélok világában – véli Krubl Yvette, a METRO Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. – Emellett évek óta érzékelhető az a trend, hogy a nyári melegben rendre a kisebb alkoholtartalmú italok iránt nő meg a kereslet, az így készülő limonádék, friss gyümölcsöket, zöldségeket tartalmazó italok kerülnek előtérbe. A könnyű koktélok előretörésének eredménye az is, hogy trendi nyári itallá lépett elő a pezsgőkoktél. Míg Nyugat-Európában a gin kezd hódítani mint alapalkohol, felváltva a vodkát, a magyar piacon ez még alig érzékelhető. De biztosak vagyunk benne, hogy a hazai vendéglátás erőfeszítéseinek és a hozzánk érkező turistáknak köszönhetően ez a trend hozzánk is begyűrűzik majd. Igaz viszont az is, hogy Magyarországon „nagy úr” a megszokás, és így az új elemek beépülése hosszabb időt vesz igénybe.
Gasztroakadémiai képzéseinken nemcsak a legújabb trendekről, a legkeresettebb koktélokról, limonádékról, smoothie-król tájékoztatjuk a résztvevőket, de oktatóink segítenek a vendéglátós kollégáknak a kínálatot az adott egységre, annak vendégkörére is szabni.
A trendek a koktélokra specializálódott bárokban itthon is gyorsan megjelennek – húzza alá Piri Attila. – A gyártók, disztribútorok tréningekkel, egyéb szolgáltatásokkal segítik a szakembereket. A magas szintű bárkultúra és bármenedzsment viszont nemcsak anyagi kérdés, az üzletek tulajdonosainak, üzletvezetőinek a felelőssége, hogy képezzék alkalmazottaikat. Ebben a magyarországi gyártó, forgalmazó cégek többsége partner – tréningeket tartanak, master distillereket hoznak Magyarországra a szakmai fejlődés támogatására. A kimondottan koktélbárként üzemelő üzletek számának aránya a klasszikus üzletek számához viszonyítva alacsony ugyan, de véleményem szerint a piaci igényeknek megfelelő.
A gin még mindig a legkisebb égetett szeszkategória Magyarországon annak ellenére, hogy Nyugat-Európában évek óta magas a gin-tonic fogyasztás, de nálunk is biztosan növekedni fog. A Mojitó koktél itthon már klasszikusnak nevezhető. Nagy általánosságban az egyszerű long drinkek szerepe fog tovább erősödni, mint a vodka-szóda, whiskey-kóla/gyömbér és egyebek, bízom abban, hogy ismét erősödik a tequila alapú italok fogyasztása, mint például a Sierra-Paloma. Egyre több vendéglátóhelyen találkozunk különböző alakú, méretű jéggel, de ezek leginkább a különleges igényeket, igazi koktélélményt kínáló helyekre jellemzők.
Ne csússzunk el a jégen
A csúcskategóriát képviselő helyek száma nem nagyon nőtt – értékel Fehér János –, de az átlagszínvonal feljebb tolódott, ami örvendetes fejlemény! Ezzel együtt az olyan, trendeket meghatározó városokhoz képest, mint London, évekkel vagyunk lemaradva. Mindez persze fizetőképes kereslet függvénye is, hiszen ennek hiányában nem lehet folyamatosan innoválni, kísérletezni. De ahogy az éttermek tekintetében is nagy a fejlődés, a bárkultúra terén is érzékelhető. A kézműves termékek reneszánsza az italkultúrában is megjelent. Üdítőital, sör, gyömbérsör – rengeteg lehetőség van. Egy egyszerű gin-tonic esetében sem az már csak a kérdés, hogy milyen ginből kéri az ember, hanem hogy milyen tonickal. A nyár slágerei kétségkívül az ízesített Finlandia vodka long drinkek voltak Copa pohárban felszolgálva. A jég ugyanolyan fontos alapanyaga az italnak, mint a többi: sokat tud lendíteni az italon, de el is ronthatja. Meg kell találni az italhoz leginkább illő jégfajtát – kérdés, hogy mi a célunk vele: díszítés, hűtés vagy hígítás. Nagyon látványos a bárban, ahogy hatalmas jégtömbből csákánnyal lehasítanak egy kisebb darabot, és azt helyezik a poharunkba!
Az alkoholtartalmú smoothie idén az abszolút kedvencek közé került – hangsúlyozza Krubl Yvette –, nyáron a nagyon jeges, nagyon sűrű verziók kerülnek előtérbe, ami a koktéloknak is remek alternatívája. Itt az ízek adják az igazi újdonságot, azt látjuk, hogy a bodza több év után ismét keresett lett, emellett a vaníliás ízek a csípőssel keverve hoznak új színeket és ízeket. Ezeket egészítik ki a fűszereket, fűszernövényeket tartalmazó italok, hiszen a rozmaring, bazsalikom már az italokban is helyet követel magának. Aki nem annyira kedveli a sűrű italokat, még hűsítheti magát a már említett Bellini koktél mellett egy jó Aperol spritzcel, proseccóval, amelyek 2016-ban is keresettek könnyedségük miatt.
Ami a jég szerepét illeti, mi nem érezzük még ennek túl nagy jelentőségét, a hőségben a frozen italok népszerűek. Emellett a blenderbe helyezett jég, gyümölcs és alkohol elegyítése a mérvadó. A limonádék esetében látunk jégkockába fagyasztott gyümölcsöket, de ezek inkább dekorációs célt szolgálnak, mint ízt.
I.T.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Hargita megye lesz Európa Gasztronómiai Régiója 2027-ben
2027-ben Hargita megye viseli majd az Európa Gasztronómiai Régiója címet…
Tovább olvasom >Mit neveznek összefogásnak?
Nagyon szép szakmai összefogás példája volt, amit az idei dunai…
Tovább olvasom >