Magazin: Országos „boltszámlálás” januártól március végéig

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 01. 24. 17:54

Képviselőink az üzletvezetőket vagy eladókat keresik meg információkért minden egységben, hogy a megkérdezés során kitölthessék az egységes kérdőívet – tájékoztat Molnár Norbert, a Nielsen ügyfélkapcsolati csoportvezetője, az összeírás koordinátora.

Új boltokat ismerhetnek meg a gyártók

Hozzáteszi, hogy a kereskedelem, sőt azon belül minden egység fejlődését szolgálja a felmérés:

– Ezáltal ugyanis a gyártó vállalatok vezetői áttekinthetik az üzlethálózatot. Megismerhetnek olyan üzleteket, ahol terméküket eddig nem értékesítették, de érdemesnek tartják felvenni velük a kapcsolatot, a sikeres bolti eladás érdekében. Ezáltal az érintett kereskedelmi egységek vevőköre vonzóbb választékot találhat vásárlásai megszokott színhelyén. Esetleg gyakrabban megy vásárolni, vagy alkalmanként többet költ. Összességében pedig elégedettebb lesz az üzlet szolgáltatásával, és lojalitása is megnövekszik.

A hazai kereskedelmi hálózatról készülő lista majd tartalmazza az egyes üzletek nevét, címét, jellegét, eladóterének méretét és elhelyezkedésének leírását az adott városban. Összeírják nagyvonalakban a választék összetételét, azonkívül azt is, hogy egy üzlet valamelyik lánchoz tartozik-e vagy önálló tulajdonos működteti. Szintén fontos az üzlet elérhetősége telefonon.

Az összeírásnak köszönhetően, új eladáshelyek bevonása révén a gyártók disztribúciójukat a lehető leghatékonyabban határozhatják meg. Úgyszintén előnyösebb túraterveket állíthatnak össze. Kedvezőbben alakíthatják költségeiket, miközben forgalmuk is növekedhet.

Időszerű, mert gyorsak a változások

Legutóbb négy évvel ezelőtt végzett hasonló „boltszámlálást” a Nielsen, szintén kétszáz felmérő munkatárssal. Akkor összesen 42 ezer élelmiszer-kereskedelmi és 36 ezer vendéglátó-ipari üzlet vezetője együttműködésének köszönhetően állíthattak össze pontos listát az ország nagyobb településeinek összes üzletéről.

Ezzel kapcsolatban Molnár Norbert megállapítja:

– Azért vált újra időszerűvé a felmérés, mert viszonylag gyorsan változik a bolthálózat. Sok üzletet bezártak az évek során, de nyitottak jó néhány újat is. Amíg 1999-ben még 25 236 általános élelmiszerüzlet működött az országban, addig tavaly év végén már csak 19 569. Ezt a változást feltétlenül érdemes nyomon követni.

Szavait alátámasztja, hogy a legutóbbi adatok szerint például 11 111 olyan üzlet működik, amelynek alapterülete 50 négyzetméter vagy kisebb. Éves forgalmuk élelmiszerből meghaladja a 120 milliárd forintot. Piaci részesedésük egyes kategóriáknál számottevő.

Ugyanakkor az 51–200 négyzetméteres üzletek száma növekedett az elmúlt tíz év során. Ebben a csatornában a 6355 egység összes bevétele mintegy 240 milliárd forint, a legutóbbi tizenkét hónap során. És mindkét üzlettípus piaci részesedése stabilan 9, illetve 18 százalék, a legutóbbi két évben.

Kapcsolódó cikkeink