Magazin: Növekedés közben, áremelés előtt a gyümölcslé
Hosszú idő után kijelenthetjük, hogy folyamatosan növekvő trendek jellemzik hazánkban a gyümölcslépiacot. A 2016. januári, illetve februári eredmények – összehasonlítva a 2015-ös év ugyanezen időszakával – azt mutatják, hogy egyre jelentősebb teret hódítanak a 100%-os dzsúszok,
míg csomagolás tekintetében továbbra is a kartondobozos kiszerelések a legkedveltebbek.
A gyümölcstartalmú italokon belül minden szegmens növekedett az előző évben, azonban a legdinamikusabban a magasabb gyümölcstartalmú prémiumtermékek értékesítése bővült.
– Meglátásunk szerint a teljes piac növekedésének oka a folyamatosan erősödő fogyasztói bizalmi index, illetve a növekvő vásárlóerő. A korábbi trendek alapján a diszkontok térnyerése 2015-ben is folytatódott, ezzel is erősödött a kereskedelmi márkák piacrésze a gyártói márkákkal szemben – avat be Bogár Balázs, a Sió-Eckes Kft. trade-marketing menedzsere.
A tavalyi évben a rekordmeleg nyár az alacsony gyümölcstartalmú, könnyebben iható gyümölcslevek értékesítésének kedvezett. Idén is meleg nyárra számíthatunk, így várhatóan ismét erős lesz ez a termékcsoport.
– A gyümölcslépiacon a téli időszakban továbbra is megfigyelhető a dzsúszszegmens erősödése – tudjuk meg Kun Melindától, a Rauch Hungária Kft. brandmenedzserétől.
A Garden Juice Kft. meglátása szerint az almaárak jelentős növekedése volt az a külső tényező, amit 2015-ben a gyártóknak át kellett hidalnunk. Mivel azonban ez a piacon globális jellegű tény volt, így jelentős negatív visszahatást nem eredményezett.
– Tavaly óta jelentősen – egyes esetekben több mint ötven százalékkal – emelkedett a gyümölcslevekhez felhasznált alapanyagok ára a világpiacon, ennek megfelelően az idén várhatóan valamennyi gyártó áremelésre kényszerül – osztja meg véleményét Tóth Valentin, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója.
A hagyományos ízeknek, úgymint narancs, alma, multivitamin továbbra is töretlen a sikere, azonban az utóbbi évben a kevert ízek növekedtek a legdinamikusabban, amelyek hátterében az áll, hogy az új termékek a legtöbb esetben vegyes ízesítéssel jöttek ki a piacra.
– A különleges, magas antioxidáns-tartalommal rendelkező gyümölcsökből (áfonya, gránátalma stb.) készült termékek divatossá váltak, ezek forgalma jelentős növekedést mutat – állapítja meg Csorba Balázs, az In-Food 2000 Kft. értékesítési igazgatója.
Növekszik az üveges kiszerelés piacrésze
A fogyasztói kutatások alapján a kartondobozos és a műanyag palack egyaránt prémiumcsomagolást jelentenek a fogyasztók számára. A hazai gyümölcsléforgalom legnagyobb, 98 százalékos mennyiségi piacrészét adó kartonos, illetve PET-palackos csomagolás aránya 2015-ben nem változott (karton 49,6%, PET 48,4%). Az üveges kiszerelések mennyiségi piacrésze 0,7 százalékról 1,7 százalékra növekedett, ezzel 0,5 százalékkal csökkentve mind a kartonos, mind a PET csomagolási kategóriát.
– Az üveges kiszerelés ugyan a piacnak csak elenyésző hányada, viszont érdekesség, hogy az elmúlt évben ez a kategória megduplázta a mennyiségi piacrészét a gyümölcsleveken belül. Ez a növekedés nagyrészt a Topjoy kis üveges termékcsaládjának köszönhető – egészíti ki Cholnoky Anna, a Maspex Olympos Kft. brand managere.
Középpontban a gyümölcsösök gazdái
A SIÓ-Eckes Kft. továbbra is őrzi piacvezető pozícióját, mennyiségben 17,7 százalékról 18,5 százalékra tudta növelni piacrészét, ezzel a legnagyobb, 0,8 százalékpontos növekedést könyvelhette el a hazai gyümölcslépiacon, árulta el Bogár Balázs.
A vállalat 2016 első negyedévében bővítette a legdinamikusabban fejlődő SIÓ Juice és Nektár portfólióját a SIÓ Feketeribizli Nektárral, és a 2008 óta a gyümölcspürészegmenst uraló SIÓ Vitatigris Gyümölcspüré termékcsaládot az új banános termékükkel.
– Újdonságainknál folyamatosan törekszünk arra, hogy a kereskedői igényeknek megfelelően, illetve a hazai fogyasztók számára a lehető legjobb termékeket vezessük be, melyeket többkörös termékfejlesztés és országosan reprezentatív kutatásokon keresztül érünk el – tudjuk meg a trade-marketing menedzsertől. – Ennek tökéletes példája a 2016 áprilisában bevezetésre kerülő új SIÓ CitrusFriss termékcsalád, amelynek kifejlesztésekor addig nem nyugodtunk, amíg a legnagyobb versenytársunk termékéhez képest szignifikánsan jobb eredményeket hoztak a kutatási eredményeink. Három ízben – narancs, lime–citrom és grapefruit – kínálunk a fogyasztók számára egy teljesen új fogyasztási alkalmakhoz kapcsolható, izgalmas és fiatalos köntösbe bújtatott termékcsaládot.
A SIÓ a mai napig közel 1000 gyümölcsös gazdával áll kapcsolatban, tőlük veszik a Siófokon feldolgozott összes gyümölcsöt. Idei kampányukban őket mutatják be, törekedve arra, hogy mind ATL-, mind instore eszközökön a saját régiójukban jelenjenek meg a fogyasztók előtt.
– Televíziós kampányunk mellett a digitális platformjainkon (siogyumolcs.hu) egyedi rövidfilmeket mutatunk meg a legkedvesebb gazdáinkról, instore eszközeinken több mint 600 displayen, 28 különböző Gondos Gazda kampány kreatív kerül kihelyezésre. Mindemellett regionális óriásplakát-kampányokat indítunk, ahol az adott régióhoz tartozó gazdáink üzeneteit jelenítjük meg, illetve regionális közlekedési eszközök (busz, villamos, trolibusz) teljes brandingelésével támogatjuk a kampányunkat – hangsúlyozza a trade-marketing manager.
A különleges ízek viszik
a pálmát
A Maspex Olympos Kft. három jelentős márkával van jelen a gyümölcslevek piacán.
A Topjoy egyre nagyobb szerepet kap: mennyiségben és értékben is több mint háromszorosára nőtt a piacrésze az elmúlt évben az azt megelőzőhöz képest. A növekedéshez hozzájárult mind a 0,25l-es üveges termékcsalád növekedése, mind a 0,4l-es PET-palackos kiszerelésű Fruits of the World termékcsalád bevezetése, illetve a stabil fogyasztóréteggel rendelkező 1l-es kartonos kiszerelésű paradicsomlevek is.
– A márkaportfólióból leginkább a különleges ízeket preferálják a fogyasztók. A 2015-ös év slágere a Topjoy ízei közül egyértelműen a kaktuszíz volt – tudjuk meg Cholnoky Annától.
A vállalat idén is készül újdonsággal: kisüveges-kiszerelésben a fekete színű sárkánygyümölcsíz kerül tavasszal a polcokra. A kis kiszerelés mellett pedig mostantól literes kartonos dobozban is kapható lesz a kaktusz, és mellette három izgalmas íz a Fruits of the World termékcsalád tagjaként: görögdinnye, csillaggyümölcs és gránátalma. Ezt a termékbevezetést tévékampánnyal támogatják.
– Az Olympos márkán belül idei újdonságunk, az Olympos Mediterrán termékcsalád már kapható a boltokban, 4 különleges ízben – mondja a brandmenedzser.
A gyümölcslé kategóriához közeli citromízesítők között az Olympos piacvezető.
– Idén februárban és márciusban televíziós imázskampánnyal népszerűsítettük a márkát, mellyel célunk a termék pozíciójának megerősítése a fogyasztók emlékezetébe idézésével. A tévé mellett YouTube-kampány és bolti display-kihelyezések, valamint klasszikus árakciók támogatták a márkát – idézi fel Várkonyi Vilmos, a Maspex Olympos Kft. group brand managere.
A kategóriájában piacvezető Kubu gyerekital egyik idei újdonsága a 100%-os almalé. Másik újdonság a Kubu Waterrr málna bevezetése, egy új íz a márka ízesítettvíz-portfóliójában.
– Az új termékekkel a Kubu márka értékeit – mint prémium, egészséges gyerekital – erősítjük. A bevezetést szülőknek szóló tévéreklámkampánnyal támogatjuk – teszi hozzá Várkonyi Vilmos.
A Kubu tavaszi aktivitása egy „Meglepetés a címke alatt!” című promóció, melyben minden klasszikus Kubu és Play gyümölcsital, illetve a Waterrr termékek címkéje alatt egy-egy matricával kedveskednek a gyerekeknek.
Előtérben a gyümölcslevek és nektárok
Gyümölcslevek tekintetében a Coca-Cola HBC Magyarországnál folyamatos a fejlesztés, több új termékkel léptek piacra az elmúlt három évben. Választékuk ma már 5 almárkából áll: a Cappy, valamint a Cappy Junior gyümölcslevek és nektárok, a Cappy Pulpy és a Cappy Ice Fruit gyümölcsitalok, ezeken felül 2015 év végén vezették be a C-vitaminnal dúsított Cappy Great Start! almárkát két ízben.
– Minden szegmensben ott vagyunk, széles portfólióval és versenyképes árakkal. Cappy termékeink itthon készülnek a magyar piacra, de a hazai igények kielégítésén túl a közép-kelet-európai térség országait is ellátjuk – tájékoztat Tóth Valentin.
A vállalat ebben az évben erősíteni szeretné a prémiumtermékeit, ebben várhatóak újdonságok.
– Kutatásainkból látszik, hogy a mindennapi étkezésekhez, illetve rágcsálnivalók mellé a fogyasztók a közepes gyümölcstartalmú italokat keresik. 2016 májusától ezért öt új közepes gyümölcstartalmú (20–50%-os) és kedvező árkategóriájú (300 Ft alatti javasolt fogyasztási árú) Cappy terméket vezetünk be Magyarország legkedveltebb ízeiben: narancs, barack, alma, meggy és feketeribizli, emellett újdonságként az 51 százalékos gyümölcstartalmú narancs is része lesz a portfóliónknak – mondja a kommunikációs igazgató.
A kiskereskedelmen felül a Horeca-csatornában is várható újdonság: a hagyományosnak számító 0,2 literes üveges Cappy terméket a fogyasztói igényekre reagálva 0,25 literesre cserélik és egy új, a márka arculatának megfelelő üvegben kínálják a fogyasztóknak, továbbra is 11 ízben.
A Cappy márka megújulása jegyében a gyümölcslevek és nektárok állnak mostantól a vállalat kommunikációjának a középpontjában. A Cappy Ice Fruit termékek esetében bevezetik a fogófüllel ellátott 2×1,5 literes összecsomagolt terméket a két legkedveltebb ízben, ezt a kiszerelést elsősorban a hipermarketekben találják majd meg a fogyasztók.
– Fontosnak tartjuk a termékeink minőségi bemutatását is, ezért ebben az évben már számos üzletbe került ki az új Cappy fadisplay, amely emlékeztet a gyümölcsök szedéséhez használt farekeszekre, ezáltal a gyümölcslevekhez jobban illeszkedő eszközön mutathatjuk be a termékeinket a boltokban – hangsúlyozza a kommunikációs igazgató.
A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. gyümölcslé-portfóliója támogatására főként hagyományos eszközöket használ. Az instore POS mellett számos kóstoltatást szerveznek, továbbá az egyes termékcsaládokat széleskörű ATL-támogatás is népszerűsíti.
Fémdobozos termékek 4 ízben
A Rauch Hungária Happy Day 1 literes termékei 24-féle ízben elérhetőek, a legszélesebb ízválasztékkal rendelkeznek a gyümölcslépiacon. A tavalyi év egyik újdonsága volt a Happy Day szörpcsalád bevezetése, melyet idén egy új, különlegességel bővítenek, a trópusi ízzel.
– A Yippy termékcsalád kifejezetten gyerekeknek szól, 0,33 és 0,2 literes kartondobozos kiszerelésben elérhető. Idei újdonság a márkán belül, hogy tovább szélesítjük a portfóliót, bevezetjük a Yippy water termékeket, 3 ízben: alma, eper, feketeszeder. A Yippy water finom, gyümölcsös frissítő, valódi gyümölcslé és ásványvíz felhasználásával készül, 0,33 literes, színes, átlátszó palackokban kerül a boltok polcaira – tájékoztat Kun Melinda.
A gyümölcslépiacra jellemző az impulz fogyasztási alkalmak erősödése, erre a trendre válaszként vezetik be tavasszal a Bravo fémdobozos termékeiket 4 ízben, magasabb gyümölcstartalommal: őszi 50%, eper 50%, kékszőlő 50% és zöldalma 20% ízekben.
A vállalat az idei esztendőben is tovább folytatja a népszerű „Nyitott kapuk” programot. A 2015/2016-os tanévben várhatóan 800 kisiskolás látogat el a budapesti gyárba, és kap betekintést a folyamatba, hogy miképpen lesz a zamatos magyar almából almalé.
Idén 160 éves a Pfanner
– Az elmúlt évben az In-Food 2000 Kft. által képviselt Pfanner márka esetében ismét növekedésnek indult az értékesítés. Az idei évben is folyatódott ez a tendencia, így optimisták vagyunk 2016-ot tekintve, 10-15 százalékos növekedéssel számolunk – avat be Csorba Balázs.
A márka innovációjában a természetesség, minőség irányába fejlődik. Növekszik a direkt préselt termékekre és az ízkombinációkra fordított figyelem.
– A Pfanner idén ünnepli 160. születésnapját. Tradicionális, legmagasabb minőségre épülő prémiumbrandról van szó. Fontosnak érezzük ennek kihangsúlyozását minden kommunikációnkban – teszi hozzá az értékesítési igazgató.
Az In-Food 2000 Kft. eladáshelyi POS, instore, valamint trade-marketing területen a legaktívabb.
Új, egzotikus ízvilág
A Garden Juice Kft. portfólióját továbbra is főként magyar alapanyagokból készült termékekkel kívánja bővíteni, így a tavalyi évben megjelent új ízük (alma–sárgabarack) után, egy örök kedvenc, alma–eper ízben gondolkodnak.
– Természetesen igyekszünk kielégíteni a fogyasztóink igényeit, így a klasszikus ízek mellett új, egzotikus ízvilággal is növeljük termékeink skáláját, de ez egyelőre maradjon titok – mondja Dulai Andrea, aki hozzáteszi:
– Továbbra is a préselt, nem koncentrátumból készült gyümölcslevek széleskörű megismertetésére helyezzük a hangsúlyt. Az Európai Iskolagyümölcs Program keretén belül a legkisebbeket is az egészségtudatos életmódra próbáljuk nevelni kísérő rendezvényeink során.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >A TikTok hódítója: Dubaji csokiőrület a Lidlben
A karácsonyi ünnepek közeledtével egyre nagyobb kereslet mutatkozik egy igazán…
Tovább olvasom >Az Auchan is beszállt a dubaji csokoládéversenybe
A karácsonyi szezon közeledtével már nemcsak a Lidl polcain támad…
Tovább olvasom >