Magazin: Keresztezett kategóriák

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 04. 01. 07:54

Egyre inkább összeérnek a növényi és állati eredetű alapanyagokból készülő kenhető készítmények kategóriái. A margarinok között már jó ideje az egyik fő fejlesztési irány a vajasabb íz. A vajkészítmények esetében pedig már csak a margarin termékelőnyeinek (kenhetőség, kedvezőbb árfekvés) adaptálása okán is sorra jelennek meg kevertvajak – komoly piaci sikereket elérve.

Még mindig a margarin a leggyakoribb „kenőanyag” a kenyéren (elsősorban kedvezőbb árfekvése és kenhetősége miatt), de a vaj megállíthatatlanul tör előre – részben a fogyasztói divatnak, részben a tejkvóta eltörlésének köszönhetően.

Fantáziát látnak a kevertben

– A sajátmárkás vajak aránya továbbra is több mint 50 százalékos a piacon, de ezzel együtt erősödött az olcsóbb árú márkás termékek aránya is – mondja Cserepes Szilvia, a Meggle Hungary Kft. Junior brand managere. – Ebből adódóan egyre több háromnegyedes, alacsonyabb zsírtartalmú termék jelent meg, ami gyengíti a minőségi, 82 százalékos vajak szereplését.

A Meggle márka több mint 129 éves tapasztalattal rendelkezik a minőségi, prémium kategóriájú tejtermékek és különösen a vajtermékek gyártásában. A németországi szakértői központjuk úttörő szerepet tölt be a vajak, azon belül is a speciális, különleges összetételű vajak fejlesztésében.

– További fejlődési lehetőséget látunk a kevertvaj-kategória kiterjesztésében és népszerűsítésében. Legutóbbi termékfejlesztésünk is erre irányult a 68 százalék vajtartalmú Meggle Alpinesse megalkotásával – beszél munkájuk fókuszáról Cserepes Szilvia.

Vajportfóliójuk legrégebbi tagja, a Márkázott vaj nagyon jól szerepelt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal legutóbbi terméktesztjén 2016 januárjában. A felmérés 33 különböző márkájú és összetételű, de minimum 80 százalék zsírtartalmú vajat vett górcső alá – az összevetésben a Meggle Márkázott Vaj a második helyen végzett.

A megbízható, magas minőség, az egységes arculat és a fogyasztóbarát ár együttesen hozzájárultak ahhoz, hogy az idén Magyarországon 25 éves évfordulóját ünneplő Meggle márka mára a magyarországi tejpiac egyik meghatározó szereplőjévé vált.

– Megköszönve az elmúlt 25 év bizalmát, az évforduló alkalmából 2 új, limitált kiadású terméket vezetünk be, illetve egy országos fogyasztói promóciót is szervezünk, amiben minden Meggle termék részt vesz majd – informálja lapunkat ünnepi aktivitásaikról a brand manager. – A promóciót nagyszabású ATL- és BTL-kampánnyal támogatjuk, hogy minél szélesebb körben érjük el fogyasztóinkat.

Az évforduló alkalmából idén először részt vesznek a SIRHA kiállításon is, ahol szeretnének bemutatkozni a HORECA csatorna képviselőinek is.

Ötvözve a termékelőnyöket

A vajaknál az ár még mindig erőteljesebben befolyásolja a vásárlási döntést, mint a minőség, fogalmazza meg véleményét Strasser-Kátai Bernadett, a Real Nature Kft. ügyvezető igazgatója:

– A hazai polcokon is egyre szélesedik a vajkínálat, minőségi vajakkal kiegészülve, szolgálva a hazai fogyasztók egészségét. Egyelőre azonban az a trend, melyet a joghurtpiacon lefolytatott kutatásunk igazol, miszerint az ár kérdése csak az egészségességet és az ízletességet követően merül fel a fogyasztóban, a vaj tekintetében még várat magára.

A cég a 100 grammos kiszerelés erősödését tapasztalja, amelynek fő oka szerintük, hogy a tejzsírárak világpiaci emelkedésével párhuzamosan egy-egy vásárlás alkalmával a kisebb aktuális kiadás irányába mozdulnak el a vásárlók.

A Real Nature csapata évről évre edukációs tevékenységet fejt ki a vaj egészségre gyakorolt jótékony hatásáról, amit a táplálkozástudomány az utóbbi időben más forrásokból is alátámasztott. Úgy tapasztalják, hogy mind jobban előtérbe kerülnek a növényi és állati eredetű vajkészítmények, ami a cégek termékportfólió-szerkezetét mindenképpen befolyásolja, módosítja.

– A növényi és állati eredetű zsiradékot tartalmazó vajkészítmények fogyasztói előnye a gyorsabb felhasználhatóság, hiszen hűtőből frissen kivéve is azonnal konyhakész (formálható, kenhető) állapotú termék áll rendelkezésre – mondja Strasser-Kátai Bernadett. – Ötvözve a termékelőnyöket a fogyasztói igényekkel a Real Nature 100 g-os és 250 g-os 80 százalékos zsírtartalmú vajai mellett 2016-ban bevezeti a könnyebben kenhető, hamarabb konyhakész állapotba kerülő NÖM joghurtos vaját, garantáltan GMO-mentes tejből és magas minőségű repceolaj felhasználásával készítve. A termék 250 g-os csomagolásban, kényelmes, visszazárható dobozban kerül forgalomba.

Bejött az E-mentes kampány

A Nádudvari Élelmiszer Kft. vajkrémekkel képviselteti magát ezen a piacon. Forgalmuk tavaly jelentősen nőtt, ami a tudatos „törődésnek” köszönhető: 2014 végén megújították a csomagolást, ezen kívül nagyszabású marketingkampánnyal támogatták E-mentes termékcsaládjukat, melynek tagja a Nádudvari vajkrém is.

– Mivel az E-mentes tejtermékeink magasabb hozzáadott értéket képviselnek, így ebben a kategóriában nem voltak érzékelhetőek a tejárak csökkenéséből adódó anomáliák – jegyzi meg Volosinovszki János, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója.

Ízek tekintetében nem tapasztalnak elmozdulást: eladásaiknak mintegy felét évek óta a natúr adja, míg a másik két ízesítés, a magyaros és a snidlinges egyaránt 25-25 százalékot.

– Azt látjuk, hogy a fogyasztók egyre inkább egészségtudatosak – állapítja meg Volosinovszki János. – Ezért is tartjuk fontosnak a fogyasztói igényekhez igazodó termékeink minél szélesebb körű megismertetését. Idén is folytatni szeretnénk a tavaly megkezdett munkát: tervezünk ATL-kampányt, valamint emellett bolti promóciókkal támogatjuk a termékeket.

Nő a kereslet a mogyoróvaj iránt

A földimogyoróból készült mogyoróvaj egyre népszerűbb Magyarországon.

– Eladásaink egy év alatt megduplázódtak, sőt egyik kereskedelmi partnerünk kérésére most már behoztuk az 500 g-os változatot is, mind a krémes, mind a mogyoródarabos változatból – mondja a Marilussy’s mogyoróvajat forgalmazó Glatz Hungary Kft. marketingspecialistája, Habuda-Salyámosy Rita.

A forgalom jelentősebb részét természetesen még mindig a 350 g-os változatok teszik ki, tudjuk meg tőle. A márka minőségének fokmérője, hogy a Marilussy’s mogyoróvaj a Dívány internetes oldal tesztjén az előkelő első helyet érte el magas mogyorótartalmának és a kímélő technológiának köszönhetően.

– A mogyoróvaj felhasználása sokoldalú: pirítósra kenve dzsemmel, lekvárral nagyon finom, de sütési alapanyagként is megállja a helyét – sorolja Habuda-Salyámosy Rita. – Nagyon finom muffinok, cookie-k készíthetők belőle, ezért is támogatjuk aktuálisan a NoSalty internetes receptoldal muffinreceptjeit.

A Real Nature Kft. 2016-os hazai piaci innovációja a kategóriában a Sun Pat világmárka bevezetése a jóízű egészség jegyében. A Sun Pat a világ minden táján bizonyított, a magyar fogyasztók is ismerik, keresik, magas minőségével méltán zászlóvivője a mogyoróvaj kategóriájának. A márka folyamatos bevezetéssel hamarosan minden kiskereskedelmi egységben megtalálható lesz.

Kapcsolódó cikkeink