Magazin: Fűszeresebb ízek az ételízesítő-márkáktól

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 02. 26. 11:30

Csomagolási újításokkal és fűszeresebb, különlegesebb ízesítésekkel tartják a lépést a növekvő kereslettel a majonézek, mustárok, ketchupok és tormák gyártói. A termékek szezonalitásából fakadóan az akciós értékesítés aránya magas. A húsvéti szezon is kiváló alkalom a forgalmazók számára újdonságaik bemutatására, megszerettetésére.

mustár ízesítés

A húsvét az egyik legfontosabb szezonja a mustároknak, ketchupoknak, majonézeknek és tormáknak is. Értékesítésük az elmúlt évben – párhuzamosan az optimistábbá váló fogyasztói hangulattal, a növekvő vásárlási hajlandósággal – javult. Malmukra hajtja a vizet, hogy a húsvét és karácsony mellett az utóbbi években terjed a grillezés divatja, amely immár a harmadik szezonális időszakot jelenti a termékkör (azon belül is elsősorban a mustár és a ketchup) számára.

Előretörnek a diszkontok

– A kategória továbbra is rendkívül árérzékeny – állapítja meg Domán Brigitta, az Unilever Magyarország Kft. trade marketing menedzsere. – A kereskedelmi márkák hosszú távon stabilak. A kategória forgalmában egyre nagyobb súllyal szerepelnek a diszkontok, míg a hipermarket csatorna részesedése hosszabb távon nézve csökken.

Az Unilever tavaly megújította a majonéz és ketchup szegmensében a Globus flakonos termékek csomagolását.

– Termékeink modern formájú, cseppmentes kupakokkal kerültek a polcokra, melyek különleges zárószeleppel segítenek tisztán tartani a kupakot – foglalja össze az újítás lényegét Domán Brigitta.

A cég a trade marketing eszközök közül idén is a jól bevált másodlagos kihelyezésekre fekteti a hangsúlyt, csatornák terén pedig igyekeznek jobban kihasználni az online csatornában rejlő lehetőségeket, tudjuk meg a trade marketing ­menedzsertől.

Fejlesztések ízben és csomagolásban

A kategória uralkodó csomagolása továbbra is a flakon, bár egyre több termék jelenik meg tasakban is. Az egyes szegmensekben még mindig az alapízek dominálnak, ugyanakkor az egyes márkák termékpalettája folyamatosan bővül ízesített, fűszerezett, vagy éppen az egészségtudatos táplálkozásba még inkább illeszkedő variánsokkal.

– Ezen innovációs irányok mentén vezettük be mi is az elmúlt év nyarán a majonéz alapú Hamburgerszószunkat és ősszel a Light majonézünket – idézi vissza Tóth-Csanádi Zita, az Univer Product Zrt. értékesítési és marketing vezérigazgató-­helyettese.

A cég egyre nagyobb figyelmet fordít az innovációra, legyen szó akár termék-, akár csomagolásfejlesztésről. Tavaly rekordmennyiségű új termékük jelent meg az áruházak polcain és a gasztronómiai egységekben.

– Természetesen az idei évben is készülünk újdonsággal, melyről hamarosan bővebb információkkal szolgálunk majd – ígéri Tóth-Csanádi Zita.

Marketing terén a 2014-es év „zászlóvivője” ATL-vonalon a majonéz, mellette BTL-ben a ketchup volt. Az idei évre is jelentős összeget különítettek el ATL-kommunikációra. Mindemellett marketing-költségvetésükben a BTL, ezen belül is a közterületi, valamint a bolti jelenlét úgyszintén meghatározó elem.

– Évről évre kiegészítjük kommunikációs eszközeinket valami újdonsággal – jegyzi meg a vezérigazgató-helyettes. – Tavaly például katamaránt brandingeltünk a Balatonon, illetve „lebegő” ketchupot helyeztünk el boltok, éttermek közelében.

Azzal is számolnak az idei marketingmunka során, hogy a gyártói promóciók mellett egyre több hálózat indít saját hűségpromóciót, amelyek a gyűjtögetésre alapoznak (matrica, pont, hűtőmágnes stb.), s amelyek nagyon kedvelt játékok a fogyasztók körében. A tavalyi évben az Univer is részese volt egy-egy ilyen aktivitásnak.

Tormák ínyenceknek

A tormák piacán egyértelműen nőtt a kereslet az ízesített termékek iránt, tudjuk meg a kategória egyik szakértőjétől, Bacskai Istvántól, a Koch’s Torma Kft. kereskedelmi vezetőjétől.

– Természetesen továbbra is a natúr reszelt, ecetes torma képezi a forgalom alapját, de szerencsére az újítások iránt is fogékonyak a vásárlók – mondja. – Tejszínes, majonézes és wasabi tormáink népszerűsége továbbra is töretlen. Tavaly nagy sikerrel vezettük be a piacra új, narancsos és áfonyás ízesítésű tormáinkat is.

Bacskai István elmondja, hogy az akciós értékesítés részaránya magas és növekvő tendenciát mutat, bár ez részben érthető egy ilyen erőteljesen szezonális termék esetében. A saját márkás kategória eladásai szintén növekvő tendenciát mutatnak, ami jelzi, hogy a fogyasztók jelentős százalékánál a vásárlói döntés meghozatalában az ár játssza a legnagyobb szerepet. Kisebb átrendeződések vannak a csatornák között, de az értékesítés legnagyobb részét továbbra is a hiper- és szupermarketek bonyolítják.

– Termékeink kiszerelésén és azoknak csomagolásán az utóbbi időben nem változtattunk. Innovációinkat a receptúrák tökéletesítésére, az egészségtudatosságra és az új, formabontó ízesítésekre koncentráljuk – jelzi Bacskai István. – A narancsos és az áfonyás kedvező fogadtatása után terveink között szerepel gyömbéres, valamint frissítő citromos tormák piaci tesztelése is. Hosszú évek óta nagy sikerrel forgalmazzuk a Beaufor dijoni mustárokat a magyar piacon, ennek a termékcsaládnak egy új és igazán különleges tagját, a Beaufor szőlős-magos dijoni mustárt idén tavasszal vezetjük be a magyar piacra. Hihetetlen gasztronómiai élmény, javaslom kipróbálásra minden ínyencnek!

A Koch’s Torma marketingköltéseit idén is a nyomtatott médiára koncentrálja. Fő céljuk, hogy tompítsák a tormafogyasztás szezonális jellegét. A nyári szezonban célirányos hirdetésekkel szeretnék felhívni a fogyasztók figyelmét arra, hogy egy jól elkészített grillhúshoz legalább annyira passzol egy finom torma, mint a mustár vagy a ketchup.

– Hiszünk abban, hogy a tormának ugyanúgy ott van a helye a mindennapi gasztronómiában, mint a majonéznek vagy a mustárnak, hiszen nem csak finom, de fogyasztása jótékony hatással van a szervezetre – fogalmazza meg a kereskedelmi vezető.

Mustárok Írországból

A mustárok között is egyre több specialitás jelenik meg a polcokon. Német és francia típusú mustárok már kaphatóak a magyar piacon, a Glatz Hungary Kft. pedig a teljesen újdonságnak számító ír mustárváltozatokat hozta el a fogyasztóknak a Lakeshore kínálatában.

A Lakeshore termékek a hagyományos dijoni módszer szerint kézzel készülnek, a legjobb és kizárólag természetes összetevőkből, mesterséges színezék, aromák és tartósítószer nélkül. A mustárokat egy kis településen, Ballinderryben gyártják mindig csak kis tételekben, hogy megőrizzék a termékek különleges ízkarakterét.

– A mustárok tetszetős, 205-220 g-os, kisüveges kiszerelésben kaphatóak három különleges változatban – mutatja be a palettát Helyes Hilda, a Glatz Hungary Kft. marketing­menedzsere. – A csípős íz közel áll a magyar ízléshez, így méltán bíztunk az extra csípős ír mustár sikerében, mely igazolódott is, jelenleg ez a legkedveltebb változatunk a mustárkínálatunkban. Az ír sörös, illetve a whiskeys egészmagos mustárunk igazi kuriózum, egyetlen márka sem kínál ilyen termékeket a magyar piacon.

Mint megtudjuk, egyelőre nem terveznek választékbővítést, a meglévő három különleges változat megkedveltetésére koncentrálnak. Tapasztalatuk szerint ugyanis a magyar vásárlók nem tudják még pontosan, hogy hogyan is használhatóak az egészmagos változatok – amelyek amellett, hogy izgalmas változatosságot nyújtanak a hagyományos felhasználás során (virslihez mártogatva), elsősorban a sütés-főzés alkalmával lehetnek kiváló hozzávalók: akár mártásokhoz, sült húsokhoz, grillezett ételekhez, de még érlelt, karakteres sajtokhoz is. Céljuk tehát, hogy praktikus tanácsokkal, tippekkel lássák el a háziasszonyokat, főzés iránt érdeklődőket az idei megjelenések, promóciók során.

– Továbbá trade akciókkal, displayes kihelyezésekkel szeretnénk felhívni a vásárlók figyelmét a termékekre, és vonzó árajánlatokkal kívánjuk ösztönözni a vásárlókat a termékek kipróbálására – egészíti ki a képet Helyes Hilda. – A húsvéti szezonban természetesen nem maradhatnak el nálunk sem a promóciók, hiszen még mindig ez az egyik legfontosabb szezon a mustárok éves forgalmában; itt főleg trade aktivitásokra fektetjük majd a hangsúlyt.

Sz. L

Kapcsolódó cikkeink