Magazin: Borok és szinergiák
Állandó minőségű, megfizethető, jó borok készítését tartja az Ostoros-Novaj Bor Zrt. elsődleges feladatának Soltész Gábor és Soltész Gergő – apa és fia. A 25 éve működő vállalkozás többségi tulajdonosai hosszú távú, tudatos márkaépítésben gondolkodnak. Velük beszélgettünk terveikről, elképzeléseikről.
Mit kellett tenni 25 év alatt azért, hogy mostanra az ország egyik legjelentősebb borászata legyenek?
Soltész Gábor: A cég elődje a 90-es évek elejéig nem végzett túl kreatív feladatokat, a Hungarovin borbeszállítója volt. Akkor én a szövetkezeti rendszerben működő vállalkozás gazdasági vezetőjeként dolgoztam, és jó ideig leginkább arra koncentráltam, hogy ne omoljon ránk a rendszerváltás – ahogy az akkoriban számos más pincészettel megtörtént. A változások szakmailag is felkészületlenül értek minket és a miénkhez hasonló gazdasági közösségeket. Aki tanulni próbált, az autodidakta módon tehette azt, aki nem tudta megtanulni, amire szükség volt a talpon maradáshoz, az tönkrement. 20 éve is azok közé tartoztunk, akik értenek a borhoz, ám ez akkor más szintet jelentett: lehetett ösztönösnek lenni!
Ebben a helyzetben kellett piacorientált szemlélettel gazdálkodó, a megváltozott körülményekhez alkalmazkodó borászatot felépíteni. 1992-ben jutottunk el odáig, hogy elkezdhessük saját borainkat palackozni.
A palackozás csak az első lépés lehetett a siker felé.
Soltész Gábor: Való igaz. Ebben az időszakban, a mi kibontakozásunkkal párhuzamosan kezdték megvetni lábukat a hazai piacon a kereskedelmi láncok. Nagy volumenben gyártottuk számukra a saját márkás termékeket, és minthogy tőkével nem álltunk jól, ebből kellett nyereséget szereznünk, hogy a mi márkánkat építhessük.
A 90-es években német kézbe került Hungarovinnel korábban kiépített jó kapcsolatainkat viszont kamatoztatni tudtuk: régiónkban mi voltunk a Törley pezsgő képviselői, aminek kizárólagos értékesítése a saját termékeink piaci pozícióit is javította.
2000-ben aztán az egymás mellett működő ágazati kft-ék rt-vé alakultak.
És hogy került a képbe Gergő, aki ma az igazgatóság elnöke?
Soltész Gergő: 10 éves koromtól elvárta a család, hogy a munkák idején én is ott legyek a szőlőben. Így a raklapjavítástól a szüretig mindenben aktívan részt kellett vállalnom. Nem mondom, hogy akkor szeretettem ezt az életmódot, de mára a gyerekkorom „szőlész szakasza”romantikus felhangot kapott; egyre jobb érzéssel tekintek vissza erre az időszakra.
Egészen más irányba indultam tanulni, dolgozni, ám később mindinkább újra vonzódni kezdtem a borok világához. Ma a belső késztetésen túl az is motivál, hogy fantáziát látok a borászatban és a benne rejlő üzleti lehetőségekben.
Hogyan illeszkedik az Ostorosbor az Egri borvidékbe?
Soltész Gergő: Meghatározó, hogy a borvidéken a sokadikként piacra lépő szereplőből – az azóta meg is szűnt Egervin helyét elfoglalva – mára piacvezetők lettünk. Az Egri borvidék legnagyobb cégeként vállaljuk a pozícióhoz illő felelősséget, de saját jól felfogott érdekünk is, hogy hosszú távú elkötelezettség mentén alakítsuk tevékenységünket. Magyarul mi is ugyanabból profitálunk, amiből minden más egri borász, de méretünknek megfelelően arányosan többet érzünk magunkénak az adódó feladatokból.
Nagy mennyiséget palackoznak, mégis jó a termékük híre!
Soltész Gábor: Próbálunk mindig elébe menni a változásoknak, és megfelelően reagálni a világban tapasztalható borfogyasztási szokások változásaira. Időben ismertük fel, hogy a fogyasztó a mindennapokban nem nagy borokat akar fogyasztani, hanem jó minőségű, megfizethető italokat. A fiatalabb korosztályok a könnyű, illatos borokat szeretik – rájuk koncentrálva alakítottuk ki termékpalettánkat.
A borainkat választók feltehetően felismerték, hogy a nagyüzemi termék minőséget is jelenthet. Emellé „tesszük” még az állandóságot és a megbízhatóságot, természetes reakció tehát, hogy legközelebb is bátran veszik le borainkat a polcról. Kereskedő partnereink is ráéreztek, hogy a mi hitelességünk őket is hitelesebbé teszi a vevő szemében. Ezért is tartanak többnyire nagy választékot az Ostorosborból – akad üzletlánc, ahol több mint 20 félét. Talán nem túlzás azt mondani: mindenki által szerethető márkát építettünk.
Ennyi lenne a siker titka?
Soltész Gergő: Az alkalmazkodás csak az egyik tényező, ami a jó eredményekhez vezet. Meggyőződésünk, hogy a siker alapja a hosszú távú elköteleződés és a következetes cégvezetés.
Nagy hangsúlyt fektetünk termékeink minősége mellett termékeink marketingjére is. Egy 2012-es piackutatás eredményét megismerve próbáljuk korrigálni a fájó hibát: az Ostorosbort a fogyasztók nem kötötték eléggé az Egri borvidékhez. Emiatt is indítunk most a hazai borkereskedelemben szokatlan méretű óriásplakát-kampányt. Ugyanennek a felmérésnek az eredményeképpen átterveztük címkéinket is.
Az Egri Bikavérrel és a Debrői Hárslevelűvel tartjuk egyértelmű piacvezető pozíciónkat, de évente jelentkezünk innovatív újdonságokkal is. Ilyen volt a közelmúltban például a kis tételszámú, magas minőségű habzóborunk, vagy a borok között a különleges Csipke Rozé és az Egri Csillag. Erősek vagyunk rozéban; a kezdeti 100 hektós termelés mára 3500 hektóra nőtt, és a minőségre sem lehet panasz – a Merlot-PinotNoir rozénk nemrégiben Nagyaranyat nyert Cannes-ban.
Kommunikációnkban nagy szerepet kapnak az online csatornák; rendszeresen küldünk ki hírleveleket az érdeklődőknek, és aktívak vagyunk a Facebook-on: vetélkedőket, játékokat szervezünk, itt kértük például követőink segítségét a címkekiválasztásban.
Merre lehet innen továbblépni?
Soltész Gábor: Kettőnk „története” a fiammal már véglegesen összefonódni látszik. Sok mindent meghatároz, hogy a korunk kihívásaihoz alkalmazkodni tudó üzletemberek közegében Gergő jobban mozog, a szakmában ma ő képviseli a professzionális attitűdöt.
Ha a borokra gondol, akkor a vonzódásunk kialakulását említeném a pár ezer palackos hobbitételek irányába – szeretnénk ezekkel is megmutatni, mit tudunk, kísérletezünk, keressük a határainkat.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Mit neveznek összefogásnak?
Nagyon szép szakmai összefogás példája volt, amit az idei dunai…
Tovább olvasom >20 éves a TV Paprika – A nap videója
Abban, hogy bátrabbak és kísérletezőbbek vagyunk a konyhában, mint két…
Tovább olvasom >A szervízdíj nem borravaló – itt a különbség a kettő között
Gyakran nagy bizonytalanság övezi, hogy a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >