Legjobban a vodka és a gin pozíciója javult
Az égetett szeszes italok fontos szerepet játszanak az élelmiszer-kiskereskedelemben. Együttes forgalmuk 2008. december–2009. novemberben mintegy 72 milliárd forint. Értékben is, mennyiségben is két italfajta bolti eladása tudott növekedni, 2008. december–2009. novemberben, az előző évhez képest: a vodka 8, illetve 2 százalékkal, és a gin 15, illetve 9 százalékkal.A legnagyobb, egyaránt 10 milliárd forintot meghaladó bolti forgalmat a bitter, pálinka és vodka érte el. A bitter 15 milliárd feletti kiskereskedelmi eladása értékben 1 százalékkal emelkedett, míg mennyiségben 1 százalékkal csökkent, 2008. december–2009. novemberben, az előző évhez képest. A kategóriában erősek a gyártói márkák, ugyanis a kereskedelmi márkák piaci részesedése értékben mindössze 4 százalék, az előző évi 3-mal szemben. A kiszerelésméretek közül figyelemre méltóan nőtt a 0,7 literesek részaránya, értékben 33 százalékra.
Az egy literre jutó, mennyiségi forgalommal súlyozott fogyasztói átlagár 3 558 forintról 3 618-ra változott.
A pálinka és pálinka jellegű italok éves piaca megközelíti a 15 milliárd forintot. Értékben 1 százalékkal nőtt a bolti eladásuk, mennyiségben viszont 8-cal csökkent.
A 0,5 literes részaránya emelkedett, értékben 59 százalékra. Az egy literesé stabil. Az egy literre jutó, mennyiségi forgalommal súlyozott fogyasztói átlagár 2 705-ről 2 945 forintra emelkedett, egyik évről a másikra. Ez 9 százalékot jelent.
A kereskedelmi márkák részaránya értékben változatlanul 13 százalék, 2008. december–2009. novemberben. Mennyiségben viszont 18-ról 20 százalékra változott.
A vodka forgalma túllépett a 11 milliárd forinton. A közepes árszínvonalú szegmens részesedése 45-ről 47 százalékra emelkedett, a prémiumé pedig 9-ről 10-re. Csökkent viszont a kommersz részaránya, 46-ról 43 százalékra.
A piac bővülése a 0,5 literes és a 0,7 literes növekedésének köszönhető. A többi szegmens forgalma ugyanis némileg csökkent.
A brandy bolti eladása értékben 7, mennyiségben 11 százalékkal csökkent. Az éves piac még meghaladja a 9 milliárd forintot.
A whisky 7 és a likőr 6 milliárd feletti éves forgalma értékben 3, illetve 13 százalékkal lett kisebb, egyik évről a másikra. Mennyiséget tekintve a változás mínusz 12, illetve 15 százalék.
A rum 3 milliárdot meghaladó éves forgalma szintén csökkent, 2 százalékkal. Mennyiséget tekintve a csökkenés mértéke 8 százalék.
A gin éves forgalma, a nagyarányú növekedés következtében meghaladja a 0, 5 milliárd forintot, 2008. december–2009. novemberben.
Osztoics Bernadett
Égetett szeszes italok – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmának változása 2008. december–2009. novemberben, az előző évhez képest, százalékban
Kategória Százalék
Bitter +1
Pálinka +1
Vodka +7
Brandy -7
Whisky -3
Likőr -13
Rum -2
Gin +15
Forrás:
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >