Külföldi piacok – Horvátország – Ahol még nőnek a hagyományos boltok

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 02. 14. 08:00

Jelenleg a szupermarketek dominálnak a 4,5 millió lakosú Horvátország élelmiszer-kereskedelmében. Ugyanis a horvát fogyasztók 69 százaléka szupermarketben költötte el a legtöbb pénzt élelmiszerre, háztartási vegyi árura és kozmetikumra tavaly. Egy évvel korábban ez a mutató még 49 százalékos volt. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen horvátországi vállalatának ShopperTrends című tanulmánya.A diszkonthálózat egyelőre a kezdeti fázisban tart. Ott a legtöbb pénzt napi cikkre a megkérdezettek 4 százaléka adta ki; igaz, kétszer annyi, mint egy évvel korábban. A Cash&Carry végfogyasztókat megcélzó korszaka lejárt. A válaszadók korábbi 6 százaléka után legutóbb már mindössze 1 százaléka vásárolta ott a legtöbb napi cikket.

Elaprózott bolthálózat
– Eléggé elaprózott a horvátországi bolthálózat – tájékoztat Ivan Junakovics, a Nielsen horvátországi vállalatának ügyfélkapcsolati menedzsere. – Az utolsó rendelkezésre álló adatok szerint Horvátországban 2009 elején, diszkontok nélkül 10 104 élelmiszerüzlet várta a vásárlókat. Ez 10 ezer lakosra mintegy 22 boltot jelent.
Az élelmiszerboltok mellett sajátos piaci szereplők a kioszkok és trafikok, amelyek szintén forgalmaznak FMCG-t. Számuk ugyan az elmúlt hét év során stabilan meghaladja a 3 ezret, de részesedésük az eladásból 1 százalékra csökkent.
Magyar szemmel érdekes a 101–300 négyzetméteres, úgynevezett nagy boltok számának növekedése, vele együtt pedig piaci részesedésük is évek óta egyre nagyobb.

Lassú, de biztos koncentrálódás
Ivan Junakovics felhívja a figyelmet arra, hogy az elmúlt években a horvát élelmiszer-kiskereskedelemben a 100 négyzetméteres és kisebbek száma évek óta csökken, az annál nagyobbaké viszont növekszik:
– Míg múlt év elején a szuper- és hipermarketek csak 3,6 százalékot képviseltek a bolthálózatból, addig piaci részesedésük 44 százalék, a Nielsen által mért kategóriákból.
A koncentráció megbízható jellemzője, hogy amíg az egy üzletre jutó átlagos eladótér 58 négyzetméter, a 2003-as adatok szerint, addig múlt évben már 71.
Fontos trend, hogy hét éve 1 millió lakosra csak 4,3 hipermarket jutott Horvátországban, tavaly viszont már tizenkettő.

Konzum, Lidl, Spar…
Az ország legnagyobb élelmiszer-kereskedelmi vállalatai között a Nielsen menedzsere elsőként a horvát tulajdonban lévő Konzumot említi, amely 700 üzletet működtet különböző csatornákban.
Az NTL-csoport több láncot magában foglaló beszerzési társulás.
Az Ultra Gross-csoport pedig főleg kis, hagyományos boltok tulajdonosainak beszerzési társulása.
A multinacionális láncok sorolását a szlovén Mercatorral kezdi, amely nemrégen megvette a Getro céget. A német Schwarz-csoportot a Kaufland és a Lidl képviseli. Ott a Spar is, amely májusban megvette a Coop Italia üzleteit. A német Rewe cég a Billa révén van jelen. Rajtuk kívül a drogerie markt és a Cash&Carry csatornában a Metro számít a horvát FMCG-kereskedelem jelentős szereplőjének.

Horvátországban az élelmiszerboltok hálózatán belül a bolttípusok száma, az eladótér nagysága szerint (kemény diszkontok nem szerepelnek a kimutatásban)
Bolttípus 2003 2008 2009
Hipermarket (2 500 négyzetméter
felett) 15 51 52
Szupermarket (301–2 500 nm) 244 406 456
Nagy bolt (101–300 nm) 1157 1241 1340
Közepes bolt (41–100 nm) 4095 3771 3725
Kis bolt (40 nm és kisebb) 5449 3890 3667
Összesen 11 778 10 259 10 104
Forrás: Nielsen

Kapcsolódó cikkeink