Közhely, de igaz: a kevesebb néha több
A mosási szokások és ezzel együtt a mosószer-kategória sokat fejlődött az elmúlt évtizedekben. Mindez részben annak köszönhető, hogy az anyagok és a színes ruhák aránya nagyban változott az elmúlt években: míg régebben a mosások nagy részét a természetes szövetek, mint a pamut, selyem vagy a gyapjú tették ki többnyire fehér vagy világos ruhák formájában, mára a ruhatárunk közel 75 százalékát színes ruhák és változatos anyagok (pl. polycotton) teszik ki.
A kategóriát a fogyasztói igények befolyásolják – azaz hogyan tehetik a gyártók könnyebbé, kellemesebbé az ezirányú kötelezettségeinket. A magyar lakosság kedveli az innovatív megoldásokat a mosószerek terén, ezért sok környező országhoz képest a folyékony mosószerek használata (beleértve a gélt és kapszulákat is) meghaladja az átlagot.
Termékkategóriák tekintetében általánosságban elmondható, hogy a modern csatornákban a gélek népszerűbbek, míg a tradicionális csatornákban továbbra is a porok kedveltebbek. A fogyasztók keresik a kisebb kiszereléseket, melyek kevésbé terhelik meg havi kiadásaikat.
– Az árat az egy mosásra jutó költség alapján érdemes összehasonlítani a korábbi ár/kg helyett, hiszen a különböző koncentráltságú mosóporokból többre vagy éppen kevesebbre van szükség a mosáshoz, és csak az előbbi összehasonlításával kapunk objektív képet a tényleges költségekről – emeli ki Boros Anita, a Procter & Gamble közép-európai régiójának PR managere (mosó- és tisztítószer üzletág).
A cég leginnovatívabb mosószere, az Ariel 3in1 PODS mosókapszula, kiváló teljesítményt biztosít már első mosásra. Különleges és szuperkompakt, előreadagolt formulája három hatást ötvöz magában: tisztít, kiemeli a foltokat a ruhából és ragyogóvá varázsolja őket. Az Ariel folyékony mosópor pedig ötvözi a folyékony mosószerek kíméletességét a mosóporok hatékonyságával.
Ismerős név, megnyerő design
A Dunapro 2015. végén döntött úgy, hogy megújult külsővel és az eddigieknél is hatékonyabb összetétellel ismét bevezeti a Viola mosószereket. Ekkor a termékcsalád első tagjai, a színes és fehér ruhák mosására kifejlesztett mosóporok kerültek újra a boltok polcaira.
– Alapkoncepciónk az volt, hogy noha kínálati oldalon nagy a verseny, a vásárlók örömmel fogadnak majd egy kedvező árfekvésű, minőség tekintetében pedig a nemzetközi márkákkal versenyző, széles mosási szortimentet kínáló márkát. Mivel friss a bevezetés, tendenciát még nem állapíthatunk meg, az viszont világos, hogy nem tévedtünk akkor, amikor a márka újbóli bevezetése mellett döntöttünk – mondja Szvák Eszter a DunaPro brand managere.
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az óriási árudömping ellenére a tradicionális kereskedelmi láncok örömmel tették ki újra polcaikra a Viola mosóporokat. A Viola márka a régmúltban főleg ezekben az értékesítési csatornákban volt erős, éppen ezért hatalmas sikerként könyvelhetik el, hogy a modern láncok is nyitottak a termékek bevezetésére.
A Viola újbóli bevezetésekor nagy hangsúlyt helyeztek arra, hogy a márka minden fogyasztói igényt kielégítsen, teljes szortimentet kínáljon, miközben megőrzi a nevéhez kapcsolódó pozitív asszociációt. Ezért 2016 februárjában a mosóporok mellett bevezették a folyékony mosószereket is, melyek a fehér és színes szövetek mellett a finom textíliák (gyapjú és selyem) tisztítására kínálnak hatékony megoldást. A termékcsalád hamarosan új tagokkal bővül, megjelennek a polcokon a Viola folteltávolítók is por- és spray-, később pedig folyadékformában.
– Kiemelném még az Ultra családba tartozó tradicionális termékeinket is, az Ultra Bio90 mosókrémet, az Ultra Mosószódát, továbbá a hamarosan újra piacra kerülő Ultra 68 Mosókrémet. Érdekes ugyanis, hogy ezek a klasszikus mosási adalékok újra divatba jönnek annak ellenére, hogy hódítanak a többfunkciós mosószerek – jegyzi meg Szvák Eszter.
A trade-marketing-aktivitásaik mellett idén ATL-kommunikációt is terveznek. Emellett kiemelten fontosnak tartják, hogy „személyesen” is találkozzanak a vevőkkel, ezért eseményszponzorációban is gondolkodnak a közeljövőben.
Szeretjük az öblítőt
Közép-Kelet-Európa öblítőfogyasztásának ranglistáját Magyarország vezeti, 3,4 litert használunk el fejenként évente. A magyarok 60 százaléka minimum három alkalommal mos egy héten, és ehhez több mint 90 százalékuk öblítőt is használ. A régió fogyasztói nagyrészt a kupakot használják a megfelelő öblítő mennyiség meghatározásához. A magyar fogyasztás különlegessége, hogy a régióban kiemelkedő arányban, 30 százalékban a hazai vásárlók nem mérik az elhasznált öblítő mennyiségét, közvetlenül a flakonból öntik a mosógépbe.
Ha a kiszerelések közti különbségeket vizsgáljuk, elkülöníthetünk kis (1 liter alatti), közepes (1 és 2 liter közötti), illetve nagy (2 liter feletti) csomagolásokat. Az értékesítési csatornákat tekintve kiemelt szerep jut a hipermarketeknek és a drogériáknak.
Az öblítő vásárlása általában tudatos, a boltba érkezés előtt megtervezett. A korai döntés alapja a legtöbb esetben a márka, illetve a kívánt kategória. A termék kiválasztásában nagy hangsúlyt kap a láthatóság, ha a vevők azon 20 százalékát vesszük számításba, akiknek ösztönzésre van szüksége a végső döntéshez.
A kategóriára jellemző a kísérletező kedv, amely szoros összefüggésben áll a magas használati aránnyal és a magyar vásárlók illatok iránti szeretetével. Előszeretettel próbálnak ki új illatokat, és 68 százalékuk szeretné még pár nappal a mosás után is érezni az öblítő illatát a tiszta ruhán, 21 százalékuk pedig akkor lenne elégedett, ha az illat két hétig vagy tovább tartana. Saját benyomásaik alapján a valóságban csupán pár órán át vagy maximum pár napig tart az öblítők illata, ezzel óriási kihívás elé állítják a gyártókat.
Parfümös ölelés
Ezen fogyasztói elvárásokra alapozva az Unilever feladata egy nem tolakodó, de kellemes, hosszú ideig tartó aroma megalkotása volt. A mikroméretű illatkapszulák a ruhákra rakódnak öblítés közben, és széttöredeznek mozgás vagy dörzsölés hatására, így a Coccolino öblítőkoncentrátumok fokozatosan engedik ki illatukat és minden típusú ruhaanyagon intenzív illatélményt biztosítanak.
– Körülbelül egy éve vezettük be a Coccolino Creations 3 új változatát, melyek illatát parfümszakértők alkották. Ezek a sárgalonc és szantálfa, oroszlánszáj és pacsuli, illetve indiai rózsa és pézsma. Mindegyik variánsnak, mint a parfümöknek maguknak is, van egy hangsúlyos és egy tartalmas illatkomponense – mondja Csendes Szandra, az Unilever Magyarország Kft. gyakornoka.
A termékek bevezetése alkalmával nagyobb hangsúlyt kapott az online platformokon való megjelenés. Természetesen a hagyományos hirdetési formákat, például a tévészpotokat sem hanyagolták el.
– A social médiának köszönhetően rengeteg pozitív visszajelzés érkezett hozzánk a Coccolino márkával és az új variánsokkal kapcsolatban – árulja el Csendes Szandra.
Új dimenziók az illatélmények terén
A fogyasztók alapvetően két dolgot várnak el az öblítőktől: hosszan tartó illatot és frissességet.
Annak ellenére, hogy a fogyasztók kísérletező kedvűek, a legmagasabb eladási értéket mégis a klasszikus variánsok tudhatják magukénak. A Coccolino Csobbanó Kék, a Lenor Spring, a Silan Fresh Breeze nevű variánsai a legkeresettebb márkák a piac három nagy résztvevőjének palettájáról. A virágos illatok és a jól ismert termékek valószínűleg még sokáig kedvencek maradnak.
A szuperkoncentrált Lenor meghatározó szereplője az öblítőkategóriának. Egyedi, FRESHLOCK™ technológiája mind a 15 izgalmas illatban megtalálható, aminek köszönhetően egyszerre több és gazdagabb illatanyag szabadul fel ruháinkból az érintkezés során azáltal, hogy a kapszulák fokozatosan engedik ki magukból az illatanyagokat. Az alapillatokon felül egyre többen keresik a prémiumvariánsokat is (Parfumelle), főleg azok, akik kifinomultabb illatra, még több frissességre vágynak.
– Azoknak, akik pedig még ennél is többre, igazán jó hírrel szolgálunk. Április 1-től széles körben elérhetőek a Lenor UnstoppablesTM illatgyöngyök, mely úttörő és áttörő innováció a mosáshoz kapcsolódó illatélmény tekintetében – árulja el Boros Anita.
Az új Lenor Unstoppables™ illatgyöngyök új dimenziókat nyitnak a hosszantartó illatélmények terén. Már nem csak a kiteregetett és száradó ruhák illatoznak, de az élmény tovább folytatódik a hajtogatás, vasalás, szekrényben tárolás vagy viselés közben is. Különleges, szilárd összetételének köszönhetően akár kilencszer több illatanyagot tartalmaz a folyékony Lenor öblítőkhöz képest – az illat intenzitását pedig a felhasználó szabályozhatja azáltal, hogy mennyi terméket ad a ruhákhoz a mosás megkezdése előtt.
Sz. A.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >