Kocsival az új diszkontláncokba
A modern kereskedelmi csatornák erősödésével az elmúlt években általánossá vált az a tendencia, miszerint a nagy alapterületű, széles választékkal rendelkező üzletek léptek elő a nagyobb, felhalmozó jellegű bevásárlások helyszínévé, míg a gyalogosan is könnyen megközelíthető kis boltokban a fogyasztók jellemzően a napi bevásárlásokat végzik. Nem volt ez másképp az idei első félévben sem, hiszen a háztartások most is a kis boltokat keresték fel leggyakrabban (átlagosan heti rendszerességgel), legritkábban pedig C&C-üzletekbe tértek be (évente 6 alkalommal).
Egy vásárló háztartás alkalmanként átlagosan 1799 forintot költött, ami 4 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Természetszerűleg vásárlásonként legkevesebbet a független kis boltokban és a kisbolt-láncokban (1022, valamint 1380 forint), legtöbbet a Cash & Carry-kben (7153 forint) hagytak a kasszánál.
A hét végi vásárlások súlyának növekedése töretlen az elmúlt néhány évben. A hét utolsó három napján – főként pénteken és szombaton – zajlik a bevásárlások közel fele (46 százalék), de a hipermarketekben, Cash & Carry-kben és a diszkontokban számottevő a vasárnapi vásárlások aránya is.
Hasonlóan a pénteki és szombati vásárlásokhoz, a háztartások vasárnap is az átlagosnál nagyobb összegeket költenek egy-egy vásárlás alkalmával. A hipermarketekben és a Cash & Carry-üzletekben az értékalapon számolt forgalom 10 százaléka, míg a diszkontokban a forgalom 7 százaléka realizálódik a hét utolsó napján.
A vásárlások 67 százaléka gyalogosan történik, de ezek a vásárlások az értékbeli forgalomnak csak kevesebb mint felét, 47 százalékát adják. Az autós vásárlások aránya folyamatosan növekszik az elmúlt években, főként a lakóhelytől messzebb található üzletek elérése, illetve a nagybevásárlások lebonyolítása céljából ülnek autóba a fogyasztók. Ennek megfelelően az autós vásárlások aránya a C&C- és a hipermarket-csatorna esetében a legmagasabb, a vásárlási alkalmak 83, illetve 60 százalékát adják. A diszkontcsatornában a Lidl és az Aldi esetében magas az autós vásárlások aránya, a többi diszkontlánc esetében a gyalogos vásárlások dominálnak – több mint 60 százalékos aránnyal.
Kovács Krisztina
Consumer Tracking szektormenedzser
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >