Kívül-belül vevőfókusz

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 04. 27. 08:00

A kültér megszólít, kommunikál. Belegyalogol tudatos és tudattalan énünkbe. Házfalak, óriásmolinók, óriásplakátok, citylight világítók, plakátok, hirdetmények és különböző falragacsok vonzzák a tekintetet. A szem pedig néz és olvas megállíthatatlanul.Laikusok számára a hiper- és szupermarketek, diszkontok találhatók meg a legkönnyebben. A település bármely forgalmasabb pontjáról egyértelmű táblák vezetnek el a célpontig, így gyakori találkozópontul is szolgálnak. Sok szálloda, konferenciaközpont, turisztikai látványosság tanulhatna tőlük. Közelítve ezekhez a kereskedelmi egységekhez, már messziről látható totemoszlopok, világítótáblák, neonfények hirdetik, jó helyen járunk.
Sok üzlet előtt logózott zászlók lobognak, általában három vagy több oszlopon, büszkén jelezve a láncolat nevét, színvilágát. A parkoló, a szabadtéri bevásárlókocsi-tárolók, kihelyezett hirdetőtáblák, oszlopok, a bolt falai is üzenőfelületként funkcionálnak. Ha mindez egységes, körülvesz, irányít és információt ad, akkor
biztonságot sugároz a vásárlók számára. Ha bármi apró hiba van, kiégett egy betű, koszos a zászló, kifakult a fólia, szemetes a parkoló, már rossz érzéssel tölti el a vevőket, gyanakvást, bizonytalanságot okoz, vajon tényleg jó helyen jár-e? Ezért kiemelt figyelem illeti a tisztaság, higiénia, karbantartás, tisztítás témakörét a kültéren is.

Termék helyett ár a kirakatban

A saját arculat kialakításában nagy szerepet játszanak ezek a jól dekorálható felületek. A kérdés mindig az, mi és milyen mértékben értékesíthető úgy, hogy növelje az üzlet bevételeit, de ne sértse az egységes koncepciót. Általában az egységesen kiképzett felületek, plakátkeretek, hirdetési szabványok nyújtanak megoldást.
Az üzlethez közeledve a kirakat kaphatna figyelemfelkeltő szerepet, manapság azonban általában a kereskedelmi lánc általános kommunikációját vagy az akciós felhívásokat tartalmazza. Pedig a vevők még emlékeznek arra, hogy hajdan bravúrosan rendezve „kitették a portékát az ablakba”. Sajnos a kirakatversenyek
és a kirakatrendezői szakma is már a múlté. A portál, a bejárat kialakítása szintén nagy szerepet játszik a bolti imidzs építésében. A vevő előtt kitáruló, önműködő ajtó, tiszta belépő vagy lábtörlő, a tiszta és rendben sora kozó kosarak és bevásárlókocsik vonzóan hatnak. A bejutást gyorsító információkért hálásak a vevők, ezért például fontos feltüntetni, hány forintossal működik a kosár, hol lehet pénzt váltani, van-e kisgyerekek számára speciális kosár, sőt azt is, hogy a pénztárnál kapnak-e majd bevásárlótáskát vagy meg kell vásárolni azt.
Sok múlik a tálaláson Az ismeret, a megfelelő tálalás meghatározza, hogyan fogadnak a vásárlók egy tényt. Például, ha előre tudják, hogy környezetvédelmi okokból nincs nejlonszatyor, hogy ezzel ők is hozzájárulnak egy jó ügyhöz, esetleg arról kapnak információt, hogy évente mennyi kár alól mentesül a Föld, ha egy háztartás vagy közösség vagy város lemond a bevásárlótáskákról, akkor már partnerként működnek közre. Sajnos ma hazánkban még a pénztáros bocsánatkérő
mosolya és a sebtében, rejtve átadott zacskó jelenti a pozitív kommunikációt, rosszabb esetben pedig a félvállról odalökött „nálunk nincs és kész” hozzáállás jelenik meg. Ez is mutatja, hogy edukáció nélkül a magasztos eszmék visszájára fordulhatnak.
Külföldön, főleg nagyvárosi környezetben egyre gyakoribb, hogy a kasszazóna mögött
néhány személyes bárpult, bárszék, szabadon használható mikro ajánlja fel a megvásárolt készételek elfogyasztásának lehetőségét. Még a gasztronómia fővárosában, Párizsban is népszerű ez a megoldás. Az egyszemélyes háztatásban élők, a főzést nem kedvelők, a vendéglőt drágállók, a liftnélküli lakásban lakók, az éppen megéhezők, a sietősek vagy éppen a turisták is „ráharapnak” erre a lehetőségre.

Üzenőzónákban

Az eladótér elrendezése a kereskedők üzleti stratégiáját tükrözi. A bejárat és a kasszák közötti területet szeretnék átjáratni és láttatni a vásárlókkal, hogy minél több termék kerülhessen a kosarakba. A teljes bejárásra, a sorról sorra haladásra általában csak a nagybevásárlók hajlandók, közülük is inkább azok, akik bevásárlólista helyett a boltot használják emlékeztetőnek, impulzusadónak. A vevőtájékozódást, a kategóriák könnyebb megtalálását általában belógatott táblák vagy molinók segítik. Az árucsoportokon belüli tájékozódást pedig a polci kommunikáció gyorsíthatja meg. A másodkihelyezések, főutcák, szigetek, gondolavégek tipikusan a márkák üzenőzónái, ahol a vásárlói döntés pillanatában élhetnek még a befolyásolás lehetőségével.
Az eladótérben számtalan újdonság található, és az innováció folyamatos. A fő irány olyan bútorzat, technológiák és eszközök kifejlesztése, amely mind a kereskedő, mind a vevő felé valamilyen többletértéket hordoz. Fáradtságcsökkentő burkolat helyezhető például a pultos kiszolgáló részlegek padlózatára, hogy megkönnyítse az egész napos állást.Kevésbé fájó lábbal pedig rögtön jobb kedvű és kedvesebb a kiszolgálás. Az intelligens, vevő és kiszolgáló oldaláról másmás információt megmutató mérlegek szintén a pultokon megjelenő újdonságok.
A beltér megvilágítása speciális szaktudást igényel, különös tekintettel a termékkiemelő megoldásokra. Az érzékszervek megmozgatására számtalan vizuális, audio- és illatmarketing-fogás alkalmas. Az áru- és boltbőség miatt a vásárlók elvárják, hogy a számukra megfelelő ár-érték arány biztosítása mellett színvonalas
és higiénikus eladótérben magas szintű kiszolgálásban legyen részük.

Kapcsolódó cikkeink