Kevesebb és jobb importáru az üzletekben
A közelmúlt fokozott élelmiszer-biztonsági ellenőrzései során egyebek mellett az is kiderült, hogy az elmúlt egy esztendőben nem növekedett az üzletekben talált importált élelmiszerek aránya, ugyanakkor javult a minőségük. Minderről a gyártók és kereskedők véleménye kissé eltér.A magyar húsipar számára a húsvét, a karácsonyi mellett, az egyik fontosabb csúcsidőszak. A húsvét körüli két hónapban majdnem annyi füstölt sonkát és húsfélét értékesítenek, mint amennyit az év más időszakaiban összesen. A Nielsen piackutató vállalat szerint 2400 tonna füstölt csülök, sonka, lapocka és egyéb hasonló húsárut forgalmaztak a múlt év március–áprilisában, míg egész évben összesen mintegy 5300 tonnát. A legutóbbi húsvéti szezonban a füstölt áru mellett közel 2700 tonna főtt sonkát és mintegy 1700 tonna főtt-füstölt húst értékesített a kiskereskedelem. Ebben az időszakban főként ezt a termékkört vizsgálta a hazai élelmiszer-biztonsági hatóság.
Süth Miklós országos főállatorvos az értékelés nyilvánosságra hozatalakor beszámolt arról is, hogy a tavalyi vizsgálat idején – általában – 30 százalékos importrészesedést tapasztaltak. Az idén ez mintegy 10 százalékkal csökkent – állítja Süth Miklós –, ez a szigorodó ellenőrzésnek is köszönhető.
Pluszt hozott a húsvét a hazai cégeknek
A Hússzövetség tájékoztatása szerint tagvállalatainak a tavalyinál jobban sikerült az idei szezon. Berczik Attila ügyvezető titkár elmondta, becslésük szerint a teljes húsvéti húspiac a tavalyihoz hasonló, 6000 tonnás nagyságrendű volt, de ezen belül a szövetség tagjainak részesedése mintegy száz tonnával növekedett. Úgy véli, hogy húsvét előtt a magyar termékek védelmében indított kampányuk járt eredménnyel. Sokan döntöttek úgy, hogy a teljesen biztonságos és ellenőrzött magyar terméket választják az olcsóbb, s minőségében általában gyengébb import helyett. Ha elfogadjuk a statisztika adatait, akkor több tízezer olyan család döntött a magyar áru mellett, amelyik asztalán tavaly az importsonka gőzölgött, ugyanis több mint fél kiló húsvéti húsnemű juthat fejenként mindenkinek.
Az átmeneti győzelem mellett a magyar húsiparnak továbbra is számolnia kell fogyasztáscsökkenéssel, és az egyre élesebb importversennyel. Ez utóbbi becslésük szerint a belföldi fogyasztás mintegy 20 százalékát teszi ki. Az importált húsfélék 40 százaléka tőkehús. A többi pedig készítmény, amelyet elsősorban a diszkont, hard diszkont üzletekben forgalmaznak. A termékek többsége a német ízvilághoz tartozó kolbászféleség. Ezzel egyébként a magyar gyártóknak a közeljövőben gyűlik meg a bajuk, amikor nyáron indítják a grillakciójukat. Nem is kis mennyiségről van szó, mert a Hússzövetség becslése szerint ez az egyre növekvő szegmens májustól augusztus végéig 2500-4000 tonnás forgalmat jelent. Az ügyvezető titkár beszámolt arról, hogy közös programként próbálják népszerűsíteni a gyártók grillezésre alkalmas speciális, konyhakész termékeit.
A bevásárlási hajrá előtt tartott sajtótájékoztatójukon megtudtuk azt is, hogy a korábban csatlakozott uniós tagállamokhoz képest Magyarországon a hús- és húskészítményimport részesedése más trendet fut. Míg például Ausztriában a csatlakozás utáni időszakban az importhús részesedése a korábbi 5-10 százalékról 20 százalék körülire ugrott, majd viszonylag rövid idő alatt visszaállt a korábbi szint, Magyarországon ezzel ellentétben még mindig 20 százalék körüli. A behozatalt csak részben indokolja a magyar állomány csökkenése.
Eltűnő magyar primőr
Magyarország importra szorul a kertészeti hungarikumokból. Több hagymát, fokhagymát, paradicsomot, sárga- és fehérrépát importál az ország, mint amennyit exportál. Azon már senki nem csodálkozik, hogy dől a primőr paradicsom az országba, szezonon kívül már importból készül a lecsó. A drágán termelő magyarokat egyszerűen kiszorítják saját piacukról a kínaiak, a marokkóiak és a spanyolok.
Mártonffy Béla, a Magyar Zöldség, Gyümölcs Terméktanács Szakmaközi Szövetség ügyvezetője elmondta, hogy a hazai kertészeti szakzsargonból eltűnt a magyar primőr fogalom. Magyarországon a téli szezonban, már az uniós csatlakozás előtt is folyamatosan kapható volt az olcsóbban előállítható mediterrán hajtatott zöldség. Jó néhány termék esetében a magyar mezőgazdászok már nem veszik fel a versenyt külföldi társaikkal, ezért részben saját piacukat is kénytelenek átengedni. Ebbe a körbe tartozik a paradicsom, a paprika és a saláta. Mártonffy Béla elmondta azt is, hogy az unióhoz történő csatlakozásunk utáni lidércálomszerű hangulat – ami ellen a termelők még demonstrációval is tiltakoztak – mára normalizálódott. Már kiegyenlített és jobb az importált zöldség, gyümölcs minőségi színvonala. Igaz, ezekhez a termékekhez már magasabb áron jutnak a beszerzők is.
Az ügyvezető beszámolt arról is, hogy globális szintű jelenség, hogy zöldség- és gyümölcsfélék termelése és feldolgozása ott folyik, ahol a legolcsóbban lehet előállítani. Ennek legújabb fejleménye, hogy információi szerint az idei meggytermés egy részét a legnagyobb importőrnek számító Németország az idén nyáron már magyar konzervgyárakban fogja feldolgoztatni.
Az import szempontjából az egyik legkedvezőtlenebb helyzetben a tejágazat van. A Tej Terméktanács adatai szerint a boltok polcain fellelhető áruk 40 százaléka importból származik. Amint Bakos Erzsébettől, a terméktanács szakértőjétől megtudtuk, a folyadék tej és tejszín importja dinamikusan növekszik. Tavaly – az előző évhez képest – 30 százalékkal nőtt a részesedése, ezt is meghaladja a vaj 50 százalékos és a túrót is tartalmazó sajtfélék közel 60 százalékos térnyerése. Bakos Erzsébet hozzátette, hogy a külpiacról érkező termékek elenyésző része tartozik a prémium kategóriába, a többséget a kommersz, alacsony árfekvésű termékek képezik. Ezt igazolja, hogy a termék mennyiségéhez kötött jelentős növekedés mellett a dollárban számolt értéknövekedés csak 20 százalékos.
Körültekintőbb fogyasztók
Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének (ÉFOSZ) adatai szerint tavaly a termelés minimálisan, 0,7 százalékkal emelkedett ugyan, ám az ágazat összes értékesítése 1,8 százalékkal csökkent. Az ágazat árbevétele Folláth Györgyné főtitkár szerint megközelíti a kétezermilliárd forintot. A belföldi forgalomból a magyar élelmiszeripar részesedése az összes eladásból négy éve még 92 százalék volt, tavaly már a 80 százalék körüli küszöb alá süllyedt. A főtitkár szerint az elmúlt esztendő azért hozott pozitív változást is, mert így értékelik azt, hogy nem növekedett számottevően az élelmiszerimport. A főtitkár elmondása szerint a nagy külföldi gyártóknál megfigyelhető az egyre erősödő specializálódás. A hatékonyság növelése érdekében koncentrálják a termelést, s ha egy országban több gyáruk van, akkor egyik helyről a másikra viszik az egyes termékek gyártását. Ez figyelhető meg a Danone kekszgyártásában. Másfajta jelenség, amikor országok között vándorolnak a termékek, legyen szó akár nemzeti márkákról is.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség titkára is megemlítette, hogy az import összetételének elemzésekor nemcsak a kereskedelmi beszerzésekre kell figyelni. Például a népszerű és magyarnak hitt Boci csokoládékról, ha alaposan szemügyre vesszük a csomagoláson a származási helyszínt, akkor kiderül, hogy az EU-ban készült, de van, amelyiken olvasható Bulgária vagy Csehország is. A szakember véleménye szerint egy uniós tagállamban egyetlen kereskedőn sem kérhető számon, hogy termékportfóliójában az import mekkora részarányt képvisel. Azt azonban megemlítette, hogy az elmúlt időszak szigorúbb ellenőrzéseinek köszönhetően a forgalmazók és az importőrök nagyobb körültekintéssel foglalkoznak az olcsóbb termékekkel. Az előállító, elosztóhelyeket nagyobb figyelemmel ellenőrzik. Általános tapasztalatként azt is megjegyezte, hogy az ellenőrzésekről szóló hírek miatt a fogyasztók is igényesebbek lettek, aki megteheti, az ismertebb, és ezért drágább márkákat választja. Ez azonban nem csökkenti a kereskedelmi márkák arányának töretlen terjedését.
A láncoknál eddig sem az import dominált
A Coop-hálózat alapvető üzletpolitikája, hogy főként hazai árut forgalmaz. Murányi László, a Co-op Hungary Zrt. általános vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy ezen a jövőben sem kívánnak változtatni. A kínálatukban általában csak a Magyarországon nem előállítható termékek külföldiek. Ez azonban nem zárja ki, hogy szezonálisan ne vásárolnának külföldön. Az uniós csatlakozás előtt a Coop-boltok kínálatában 5-6 százalékot képviselt az import, ma tízet. Megtudtuk azt is, hogy ezek között elsősorban a rizs, távol-keleti fűszerek, ételkonzervek, édességek, tejtermékek szerepelnek.
Kásler Péter, a Penny Market ügyvezetője szerint hálózatuk árukínálatának összetételében nem kellett az ellenőrzések szigorítása miatt változtatni. Továbbra is 80:20 százalékos arányban osztozik a belföldi és az importáru aránya. Véleménye szerint a sajtó kissé eltúlozta a hamisításról és a minőségrontásról szóló híreket. Beszámolt arról is, hogy a Penny, ahogy mások is, minőség-ellenőrző és biztosítási rendszereket működtet. A beszállítókkal való kapcsolatban eddig, és továbbra is kellő óvatossággal járnak el. Ez azonban nem zárja ki, hogy az internetes licites üzletkötés ne rejtene kockázatokat. Azonban a kereskedők, forgalmazók között működő informális hálózat a veszélyes ügyfeleket hamar kiszűri, és növeli a biztonságot a gyártókkal és kereskedőkkel megkötött etikai kódex is.
Czauner Péter
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >