Kategóriafogócska a kekszek között
Nagy tradíciókkal rendelkezik a keksz Magyarországon – elég a piacvezető Győri Keksz több mint 100 éves fennállására utalni. A piacon nem látszik az idő vasfoga: az értékesítés emelkedik. Ha azt nézzük, hogy újabb és újabb kategóriák jelennek meg és erősödnek a piacon, arra a feltevésre juthatunk, hogy színesedik a közízlés, sikeresek a gyártók innovációi.Egyértelmű, hogy elsősorban azok a termékkategóriák fejlődnek, amelyekben a gyártók innovációkat dobnak a piacra – erősíti meg ezt a feltételezést Pogács Gabriella, a Győri Keksz Kft. trade marketing menedzsere. – Ilyenek például a reggelizőkekszek, a mártott termékek, a süteményjellegű piskóták. Nem meglepő az sem, hogy például a szárazkekszek szegmense – ahol igazán egy gyártó sem újít nagyon – viszonylag statikusnak mondható. Ez a fő oka a kategóriák közötti átrendeződésnek. Az újítások, renovációk és innovációk, mindig vonzóbbá tesznek egy-egy szegmenst a többivel szemben.
A kekszek változatlan népszerűségének további perspektíváira világít rá Pavlova Olga, a Dekti Keksz Kft. ügyvezető igazgatója:
– A kekszhez kapcsolódó piacok szintén növekednek. Egyre divatosabb például a teázáshoz, kávézáshoz is kekszet fogyasztani. De az egy főre eső kekszfogyasztás nálunk eleve jóval alacsonyabb, mint a szláv országokban, vagy éppen Angliában, Franciaországban. Az import olcsó keksz dömpingje is hat az eladásokra, mivel a keksz a legolcsóbb édesség.
Valódi innovációt várnak
A Győri Keksz piacvezetőhöz méltón szinte az összes szegmensben képviselteti magát. Az alap édes kekszek, a töltött kekszek és a mártott kekszek területén kifejezetten erős. E szegmenseken belül olyan tradicionális termékeket gyárt, mint a Győri Édes, a Pilóta és a Vaníliás karika.
– Mint minden piacvezető cég esetében, így a Győri Keksz számára is nagyon fontos a termékfejlesztés. A fogyasztók a kekszek esetében a valós innovációkat preferálják, nem pedig az újabb ízvariánsok megjelenését, vagy a kiszerelés méretének változtatásait. Ezért volt siker a Pilóta Piskótatallér (most már Delissima) bevezetése, vagy 2002-ben a Jó Reggelt! reggelizőkekszek piacra dobása: mindkettővel új kategóriát teremtettünk. De ma már nagyon nehéz áttörő újdonságot kifejleszteni a rengeteg különböző szegmens, termékfajta mellett.
Másolásvédett minőség
Márpedig a gyártók nem dőlhetnek hátra, hiszen a kereskedelmi márkák már a 40 százalékos részarányt ostromolják.
Az egykoron monopolhelyzetben lévő márkagyártók így nagy kihívással néznek szembe, hiszen a rendkívül alacsony árakkal nehéz versenyre kelni. A márkagyártók feladata ebben a termékkategóriában is az, hogy márkáik mögé valós többlettartalmat állítsanak, termékeik minél „minőségibbé” váljanak. Ennek két fő útja lehetséges: egyrészt a meglévő márkák ízének, jellemzőinek, arculatának javítása, másrészt olyan teljesen új kategóriák megteremtése, amelyeket nehéz – legalábbis a kereskedelmi márka nagyon olcsó árszintjén – „lemásolni”.
– Az egyik legjobban veszélyeztetett terület ebből a szempontból a sima édes kekszek kategóriája. Ezért versenyképességünk fenntartása érdekében a klasszikus Győri Édes termékeinket 2007 elején megújítottuk: értékes összetevők által még finomabb receptúrát fejlesztettünk ki, illetve a termékmegjelenést is a márkaértékekre fokuszálva alakítottuk át. Továbbá az egészségtudatos táplálkozás utáni igényre reagálva a megújulás keretében termékcsaládunkat 2, teljes kiőrlésű gabonából készülő termékvariánssal is kiegészítettük – sorolja a gyártói reakció részleteit Pogács Gabriella.
Csomagból vödörbe
Az édes kekszek előtt Pavlova Olga két fő innovációs irányt lát. Az egyik az egészségesebb, alacsonyabb kalóriatartalmú termékek, a másik pedig a finom és érdekes ötvözése. Ez utóbbira példát is mond:
– A tavalyi évben a legegyszerűbb háztartási kekszből is hegyeket tudtunk eladni, ha műanyag vödörbe csomagoltuk.
A Detki Keksz Kft. idei újdonságai – konkrétumok kiszivárogtatása nélkül – éppen ezért e két területre, az egészséges táplálkozásra és a különleges csomagolásra fokuszálnak. De próbálnak teljesen új, igényes termékekkel is megjelenni a piacon – erről Pavlova Olga csak annyit árult el, hogy a fő célcsoportot a fiatal, kényelmes háziasszonyok alkotják majd.
Az egészségesebb termékek kifejlesztése a Győri Keksz Kft. esetében is fontos terület: 2006 végén a Jó Reggelt! termékcsaládot kiegészítették egy magas rosttartalmú variánssal, illetve ugyanebben az időszakban vezették be a csökkentett cukortartalmú Jó Reggelt! terméket is.
Látni és látszani
Trade marketing területén a gyártói márkák elsődleges célja a bolti láthatóság fejlesztése. Ez érthető is egy olyan közegben, ahol az olcsó, márkázatlan (vagy épp a lánc nevével ellátott) termékek felszaporodása még a márkahű fogyasztó számára is megnehezíti kedvenc márkája megtalálását. Ezért a gyártói márkák mind elsődleges – tehát polci – kihelyezést támogató eszközöket, mind másodlagos kihelyezéseket (displayeket) gyakorta használnak.
– A bolti aktivitásoknál további fő célunk, hogy a fogyasztók számára értéktöbbletet nyújtsunk – fűzi hozzá Pogács Gabriella. – Ezt egyrészt túltöltött termékek, illetve árelőnyt nyújtó családi kiszerelések formájában valósítjuk meg. Ami kiemelt fontosságú a trade marketing aktivitások tervezése során, hogy minden csatorna valós igényének megfelelő ajánlattal éljünk, és ne egy általános eszközt alkalmazzunk a teljes piacon.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
DélKerTÉSZ: Rekordmennyiségű magyar zöldség került a boltláncokba
Rekordmennyiségű magyar zöldséget juttatott el a belföldi áruházláncokba a DélKerTÉSZ…
Tovább olvasom >A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >