Magazin: Kakaóbarna árnyalatok

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 12. 12. 07:44

A kakaóporok választékát elsősorban az egészségesebb táplálkozás iránti igény mélyíti, de a fogyasztási alkalmak különbözősége és a háztartások méretei is innovációs szempontot jelentenek. Az év végén a klasszikus kakaóporok az ünnepek alatti sütögetés, az instant termékek pedig a hideg miatt kelendőbbek.

tradicionális kakaó húsvétkor és a karácsonykor kiugróan magas eladásokat mutat fel az év többi időszakához képest, mivel a vásárlók ilyenkor elsősorban sütési céllal vásárolják ezeket a termékeket. Az instant kakaóporok piacán kevésbé figyelhető meg szezonalitás, bár a hűvösebb hónapok minden forróital-kategória értékesítésére jótékonyan hatnak.

Árcsökkenés jöhet

– A kakaópiac évek óta csökkentő trendet mutat mind értékben, mind volumenben, elsősorban a NETA és a növekvő nyersanyagárak okozta áremelés miatt – jellemzi a piacot Rosta Katalin, a Nestlé Hungária brand&category managere. – Ez a trend egyelőre idén sem fordult meg, bár a csökkenés mértéke enyhült.


Rosta Katalin
brand&category manager
Nestlé Hungária

Tapasztalataik szerint az instant kakaó piaca árérzékenyebb a tradicionális kakaópiacnál, utóbbi esetében – a tökéletes végeredmény érdekében – a vásárlók szívesebben próbálnak ki drágább, márkázott termékeket. Kiszerelések tekintetében a piac meglehetősen színes képet mutat.A fogyasztók általában a család méretének és a gyermekek számának megfelelően választanak a különböző méretek közül, a 200 g-ostól egészen az 1,2 kg-os kakaóporig.

A kakaó ára folyamatosan változik, hívja fel a figyelmet Gyarmati Lajos, a Marvorino Magyarország Kft. ügyvezetője. Ezért hosszabb periódusokban érdemes vizsgálni:

– Várakozásaink szerint a 2018-as év elejére érzékelhető lesz a nyersanyag árából keletkező árcsökkenés a késztermékeknél is. Eladásaink a tervek szerint alakulnak, az év utolsó negyedévére várjuk még a teljes éves forgalom mintegy 40%-át.

A termékcsoport éppúgy árérzékeny, mint az olyan alapélelmiszerek, mint például a liszt vagy a cukor, fűzi hozzá Gyarmati Lajos.

– Az eladásokra így legnagyobb hatással az árakciók vannak. Ugyanakkor úgy látjuk, a piacról kezdenek kiszorulni a gyenge minőségű, kifejezetten olcsó termékek. Ennek jó példája, hogy a diszkontláncok is elkezdték keresni a magasabb minőségű kakaóporokat a saját márkás termékpalettájuk szélesítésére – jelzi az ügyvezető igazgató.

Prohászka Ottó, a Tutti Élelmiszeripari Kft. ügyvezető igazgatója ugyanakkor úgy látja, hogy az erősen ár- és promócióérzékeny piacon egyre több a hasonló termék, melyek alacsonyabb nettó tömeggel és nagyon változó minőségi skálán mozogva vannak jelen a polcokon.


Prohászka Ottó
ügyvezető igazgató
Tutti

– A TUTTI Holland Kakaópor megjelenése óta változatlan minőségben és változatlanul 125 g-os és 250 g-os nettó tömeggel kerül forgalomba – szögezi le. – Egyes gyártók, az alacsonyabb nettó tömegből adódóan, alacsonyabbnak tűnő árakkal próbálják a fogyasztókat vásárlási döntésükben befolyásolni. Az igazi, magas kakaóvaj-tartalmú kakaóporok ára azonban nem ebben a sávban mozog.

Játékos edukáció a neten

A Nesquiknek sikerült megtartania kiemelkedő piaci részesedését az instant kakaók piacán, mivel a fogyasztók ebben a kategóriában különösen ragaszkodnak a jól bevált ízhez és minőséghez, keresik az általuk ismert és szeretett termékeket, tudjuk meg Rosta Katalintól. A Szerencsi kakaópor pedig hosszú évek óta a tradicionális kakaópiac stabil szereplője.

– Az elmúlt egy évben négy új termékkel is piacra léptünk a Nesquik márkavonalán – informálja lapunkat a brand&category manager. – Bevezettünk egy extra kakaós terméket a kényeztető ízek kedvelőinek, egy cukorcsökkentett terméket azoknak, akik odafigyelnek a saját és gyermekük napi cukorfogyasztására, és keresik az egészségesebb termékeket. A hagyományos Nesquik receptúrájú termékkörünket pedig bővítettük egy közepes méretű kiszereléssel, hogy minél több család igényeihez tudjunk alkalmazkodni, illetve bevezettünk egy 1 adagos stick formátumú terméket is, amely utazások során, irodában és sok más fogyasztási alkalommal is praktikus lehet.

Bár a kutatások alapján a Nesquik márka ismertsége szinte 100%-os a célcsoport körében, a cég fontosnak tartja, hogy ATL- és BTL-eszközökkel is támogassa a márkát. A nagyobb, országos promóciókat TV-ben is kommunikálják, de a márka digitális és egyéb BTL támogatása egész évben zajlik.

– Az elmúlt két évben sikerült aktív, lelkes Facebook-közösséget kialakítanunk a célcsoportunkkal – emeli ki Rosta Katalin. – Ezen a csatornán keresztül is szeretnénk segítséget nyújtani az édesanyáknak, például abban, hogy gyermekeikkel közösen, játszva ismerjék meg, mi szükséges egy kiegyensúlyozott reggelihez. Idén először kísérleteztünk rendhagyó outdoor megoldásokkal is, színesítve a városképet a Nesquik-borításba bújt elektromos dobozokkal.

Eredeti holland

A TUTTI Holland Kakaópor a 20 éve folyamatosan tartó prémium minőségnek köszönhetően állandó vevőkörrel rendelkezik.

– Az ünnepi sütemények elengedhetetlen alapanyagaként a háztartásokban több mint 20 éve megtalálható holland kakaóporunk – mondja Prohászka Ottó. – Élettani tulajdonságai, tápanyag-összetétele miatt akár speciális (például paleolit) étrendbe is illeszthető, ezért az év során folyamatos az igény rá. Télen természetesen a klasszikus értelemben vett forró italok, kakaó, forró csokoládé készítéséhez is előszeretettel vásárolják fogyasztóink.

szponzorált illusztráció

Hollandiában, az ott kidolgozott kakaóbab-feldolgozási technológiával készült kakaóporaik kezdetek óta a prémium kategória oszlopos tagjai. A termék neve ez év őszétől kiegészül TUTTI Eredeti Holland Kakaóporra. A csomagoláson is megjelenik majd az „eredeti” szó, hogy ezzel is utaljanak a minőségre és a világszinten elismert technológiára, tudjuk meg az ügyvezető igazgatótól, aki a marketingmunkájukról elmondja:

– A nyomtatott sajtóban főként receptekkel, keresztrejtvény-nyereményjátékokkal célozzuk meg a vásárlókat. Az online kommunikációban ezek mellett például social media (Facebook) felületeken, és a célcsoportot elérő főzős-életmód oldalakon jelenünk meg. A tévénézőkhöz a klasszikus reklámspotok mellett például műsortámogatói megjelenésekkel és nyereményjátékokkal jutunk el.

Mindenkinek van egy kakaójuk

A Marvorino Magyarország Kft. mottója sokatmondó: „Mindenkinek van egy kakaónk!”

– Próbáljuk a teljes kakaóválasztékot lefedni, illetve új kategóriákat létrehozni – fogalmazza meg ebből kiindulva a cég filozófiáját Gyarmati Lajos. – Fejlesztéseink egyedülállóak a piacon (DUEL ízesített holland kakaóporok, DUEL hozzáadott cukor nélküli instant kakaó italpor).

szponzorált illusztráció

A kakaóporok alapélelmiszernek számítanak, ezért az ATL-eszközökkel meglehetősen költséges reklámozni, állapítja meg az ügyvezető igazgató:

– Önmagában egy reklámkampány nem tud számottevő felfutást eredményezni az eladásokban, mert az alapélelmiszereket egyébként is szinte mindenki megveszi. Talán a célzottabb ATL-eszközöket lehet megfelelő hatásfokkal alkalmazni. Értem ezalatt a főzős televíziós műsorok szponzorációját és a magazinok sütős-főzős részeiben elhelyezett marketingelemeket. A BTL-csatornák olcsóbbak, és jobban lehet velük célozni is a megfelelő közönségre. Különösen igaz ez az innovatív új termékekre (DUEL ízesített kakaóporok, DUEL hozzáadott cukor nélküli instant kakaópor). Egy áruházi kóstoltatáson vagy egy Facebook/Instagram-kampányban a termék üzenetét jobban célba lehet juttatni.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink