Jól halad a konzerv nyitása

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 08. 24. 10:25

A széles termékkört átölelő konzervpiac még mindig küzd azzal a negatív fogyasztói beidegződéssel, hogy a konzervek tartósítószert tartalmaznak. Ha ezen sikerül komoly marketingmunkával változtatni, az eladások fejlődésnek indulhatnak. A cégek innovációs kedvében nincs hiba: a kényelem, az egészségtudatosság és a konyhai kultúra fejlődése elegendő „muníciót” biztosít a fejlesztéseknek.

Már egy ideje stagnál a konzervek eladása, ami nem jelent változatlanságot. Sok termékkategória tartozik ide, az egyes szegmensekben számos változást, újdonságot konstatálhatunk.

Ám mielőtt ezeket a piac szereplőivel sorra vennénk, Szórádi Sándor, a Szatmári Konzervgyár Kft. ügyvezető igazgatója általánosságban megállapítja:

– A konzervek magyar kiskereskedelmi fejlődésének legnagyobb gátja, hogy a vásárlók gondolkodásában a konzerv mint termék, tartósítószert tartalmaz. A konzervek kiskereskedelmi eladása addig érezhető elmozdulást nem fog mutatni, amíg marketingmunkával nem tudatosítjuk, hogy a hővel tartósított zöldség-, gyümölcs- és konzervipari termékek nem tartalmaznak tartósítószert.

Kis szegmensek nagy jövő előtt?

A zöldségkonzervek értékesítési csatornái között Szirbek András, a Bonduelle marketingigazgatója arányeltolódásokat tapasztal:

– A hipermarketek továbbra is csökkenő tendenciát mutatnak, miközben a kisebb szupermarketeknek sikerül egy jó ideje már növekedni. Ami pedig az elmúlt évek nagy nyertesét, a diszkontokat illeti, ott úgy tűnik, megállt a korábbi kétszámjegyű fejlődés.

A zöldségkategórián belül a legnagyobb csemegekukorica újra növekszik, ezen kívül a kisebb, hozzáadott értékű termékek (pl. a szószos babok) esetében is pozitív a trend, tudjuk meg tőle.

A magyar hagyományokban gyökerező, nagy kategóriák mellett (a csemegeuborkától a kukoricán át a meggybefőttig) vannak olyan kis szegmensek is, amelyek a konyhakultúra színesedésével kerülnek előtérbe. Ilyen például a csicseriborsó, amely szinte a „semmiből” tűnt elő. Ezeket a divatba jött termékeket érdemes marketinggel is támogatni, de nem a piacon megszokott árpromóciókkal – ez utóbbiak ugyanis inkább a konyhai alapanyagként számításba vett, nagy termékkategóriák esetében szükséges és elégséges kellékek.

Családi méretben is

– A Bonduelle a zöldségkonzervek legnagyobb, legkedveltebb és leginnovatívabb márkája hazánkban. Kötelességünk olyan piaci igényeket teremteni, amelyre a fogyasztók maguktól nem is gondolnak – mondja Szirbek András. – Egyre fontosabb trend az egészséges táplálkozás, és egyre nagyobb szerepe van az élelmiszer-biztonságnak. Már csak e két szempontból is tökéletes választás a zöldségkonzerv.

A Bonduelle a méretválaszték színesítésében is élen jár: a cég 1 kilós családi kiszerelést is nyújt, egyedüliként a piacon.

A márka idén is jelentkezik újdonsággal, mégpedig az ősz második felében, a megszokott, széles körű támogatással.

Trendi csökkentések

– A konzerveknél egyértelműen az édesebb felé tolódott el az ízvilág – állapítja meg a Szatmári Konzervgyár ügyvezető igazgatója. – Trendi lett a só-, és bizonyos mértékben a cukortartalom csökkentése is.

Csomagolás tekintetében érzékelhető, teszi hozzá Szórádi Sándor, hogy a kisebb kiszerelések kezdenek meghatározóvá válni. Elsősorban a szingli háztartások és az egy alkalomra felhasznált adagok vásárlása a jellemző.

– Tapasztalataink szerint a fogyasztók kedvelik az akciókat. Cégünk márkája, a Rege esetén 2-3-szoros növekedést lehet elérni egy-egy akciós időszak alatt – árulja el.

Külföldi partnereiknél, illetve vásárokon, kiállításokon szerzett tapasztalataikat kiválóan tudják hasznosítani.

– Az elmúlt időszakban számos új termékkel jelentünk meg a polcokon, melyek közül az ízesített uborkáinkat, illetve a meggy-málna, meggy-eper befőtteinket emelném ki – mondja Szórádi Sándor.

Egyre kedveltebbek a modern csomagolások

A HAMÉ Hungária Kft. bevételei a stagnáló piac ellenére értékarányosan növekedtek, és az idei évük is jól indult, tudjuk meg dr. Petr Kopáček, PR menedzsertől, aki ­
hozzáteszi:

– A Hamé és Globus termékek esetében az egyre népszerűbb csomagolású termékek forgalma folyamatosan növekszik, ezek közt is a legközkedveltebb az aluszil. A legnagyobb bevétel a kacsamájas és libamájas ínyenc termékekből származik.

Az év második felében egy teljesen új termékcsaládot készül indítani – az ­Easy Sandwich pástétomokat, amelyek új kiszerelésben, műanyag, újrazárható 100g-os csomagolásban kaphatóak. Húsos, halas, valamint tisztán növényi pástétomokból áll a termékvonal.

– Az újdonságokra egy reklámkampány is ráirányítja majd a fogyasztók figyelmét az ősz első felében – árulja el a PR menedzser.

Nyaralások ízei otthonra

A GA FOOD-nak nagy versenyelőnye a piacon, hogy tagja a GASTON GROUP-nak, és ez a beszerzési csoportosulás régóta piacvezető pozícióban van a közép-kelet európai tagállamokban az importált konzervtermékeinek forgalmazása terén.

– A magyar piacon még óriási növekedési potenciál van számunkra – jelzi Ádám Attila, a GA FOOD Kft. kereskedelmi igazgatója. – Mióta három éve átvettem a magyar cég irányítását, már így is közel megháromszoroztuk forgalmunkat.

A vásárlók egyre jobban igénylik a halakból készült termékeket. Erre reagálva dobták piacra a közelmúltban új termékcsaládjukat, a Giana márkanév alatt forgalmazott 3-féle, magas tonhal-, illetve lazactartalmú halpástétomot.

Érzékelhető a vásárlók érdeklődése a hozzáadott értékű termékek iránt, amelynek egyik példája az „elvándorlás” a tonhalkonzervektől a tonhalsaláták irányába. Erre az igényre is megoldást nyújt a Giana, 6 különböző ízesítésű tonhalsalátájával.

A prémium minőség kedvelőinek Franz Josef Kaiser (FJK) márkanév alatt kínálják termékeiket, elfogadható fogyasztói áron.

A márka termékvonala folyamatosan bővül. A közelmúltban vezették be a mediterrán nyaralások ízeit visszahozó tintahal-, illetve kagylókonzervet két-két ízesítésben, és most kezdődik az FJK ízesített tőkehalmáj bevezetése 3-féle ízben.

– Elsőként kezdtünk forgalmazni a magyar piacon tonhalat alutasakban (alu-pouch); Giana Tonhal Darabok Olajban termékünket 1 kg-os és rögtön 3 kg-os kiszerelésben is. Elsősorban horeca partnereinknek szánjuk, ahogy a Zúzott Paradicsom termékünket is, 10 kg-os, egyedi, visszazárható alucsomagolásban. E márka alatt tavaly két, rendhagyó ízesítésű (citromos és fokhagymás) szardíniát is bevezettünk – idézi vissza a kereskedelmi igazgató.

– A közeli jövőben készülünk az első komolyabb ATL kampányunkra, és a hozzá kapcsolódó nyereményjátékra – árulja el végezetül Ádám Attila.

A nyitott fiatalokra alapozva

A konzervpiacon belül nem csak „specialistákat” találunk. A Del Pierre Central Europe Kft. például kifejezetten széles választékkal rendelkezik a szendvicskrémektől a zöldségkonzerveken át egészen a portfólió meghatározó részét képző halkonzervekig.

– Olyan kiváló, nemzetközi márkák kizárólagos képviseletét látjuk el hazánkban, mint a King Oscar, a Big Fish vagy a La Perla, melyek mellett gyártópartnereinkkel együttműködve, hálózati saját márkás termékekkel, továbbá Twist, Ocean, valamint Sea Fish márkákkal fémjelzett disztribútori saját márkás termékeinkkel is egyre intenzívebb jelenlétet érünk el a piacon – sorolja Záhorszki Márta, a cég marketing menedzsere.

Úgy látják, idén a halkonzervfogyasztás végre pozitív irányban mozdult el.

– A kategória zászlóshajói között továbbra is tartja pozícióját a fiatalok által preferált és kedvelt tonhalkonzerv – mondja Záhorszki Márta. – A fogyasztótábor újra való nyitottságát kihasználva vezettük be idén új citromos és chilis ízesítésű tonhal termékeinket, melyek egyaránt elérhetőek a kiváló minőséget kereső fogyasztók számára Sea Fish (tonhaltörzskonzerv), és a kedvező árfekvést előnyben részesítő vásárlók számára Ocean (aprított tonhalkonzerv) márkanév alatt. Szintén idei fejlesztés eredményeként kezdtük el forgalmazni Big Fish márka alatt kétféle ízesítésben egész hering és heringfilé termékeinket is.

A vállalat Twist márkája, melyen belül kiemelt fontosságot töltenek be a halkonzervek, lassan 10 éve van jelen a magyar piacon.

– Cégünk, az eddigi gyakorlatunknak megfelelően, 2015 második félévében is erőteljes trade aktivitások révén népszerűsíti majd tovább termékeinket, elősegítve a piac számára is újdonságnak számító termékfejlesztések megismerését – tekint előre a marketing menedzser.

Megjelenik a fenntarthatóság szempontja is

A Glatz Hungary szintén rendkívül széles körben kínál konzerveket – a haltól a gyümölcsön át a zöldségtermékekig.

– Az Excelsior az osztrák anyacégünk márkája, így évről évre közvetlenül nyomon követhetjük az alapanyag-beszerzés során a piac változásait és a világpiaci tendenciákat – mondja Helyes Hilda, a Glatz Hungary Kft. marketing menedzsere. – Tonhal-, makréla-, szardínia- és hering-, valamint tenger gyümölcsei konzervjeinkkel lefedjük a halkonzervek csaknem teljes kategóriáját, a gyümölcsök közül főként az ananász- és barackkompótokra koncentrálunk.

Helyes Hilda a magyar halfogyasztásban kiugró változásokat nem tapasztal, inkább az olyan olcsóbb kategóriájú termékek keresettek, mint például az aprított tonhal. Az osztrák piac – és életszínvonal – jóval előttünk jár: ott már kizárólag olyan tonhalkonzervet lehet eladni, amely környezetvédelmi szempontból fenntartható gazdálkodásból származik.

Ízlésben is nagy a különbség: míg a sógoroknál például a zöldséges, paradicsomszószos tonhaltermékek a legkedveltebb variánsok közé tartoznak, a magyar fogyasztók nem barátkoztak meg vele. Ezért ezt a változatot nálunk a Glatz minden márkája esetében más, semlegesebb – például olívaolajos – változatra cserélte.

– Igyekszünk minél inkább alkalmazkodni a fogyasztási szokásokhoz – jelzi Helyes Hilda. –Például törekszünk rá, hogy az egyadagos, azonnal fogyasztható tonhalsaláták valóban egyszeri adagnak feleljenek meg, ne kelljen tovább tárolni. A környezetvédelmi szempontokat is szeretnénk egyre inkább tudatosítani a fogyasztókban, ezért tervezzük a halkonzerv kínálatunk átállítását fenntartható termékekre.

Szalai L.
Szirbek%20Andr%c3%a1s%20Bonduelle.jpg

Kapcsolódó cikkeink