Jó ide bejönni – A nap képe

Szerző: Trade Horeca Dátum: 2014. 07. 18. 11:04

Nálunk is ismert, bár tudomásunk szerint még nem alkalmazott a vendég „bennfentes vagyok”-érzésre épülő éttermi koncepció – az asztal a konyhában.

Ugyan a vendég étterembe járásának okai közé tartozik az is, hogy ne kelljen a konyhai munkával foglalkoznia, az Egyesült Államokban ugyanakkor évek óta népszerű trend pont ennek a gondolatnak az ellenkezőjére épül: egyes előkelő gourmet-helyeken hetekkel, hónapokkal korábban kell a legkeresettebb asztalt, a konyhaasztalt lefoglalni (a chicagói Charlie Trottersben például egy társaság szombat esti vacsoráját a konyhaasztal mellett egy évvel korábban kell megrendelni).

Elismerjük: sok üzletben ez az elképzelés nem alkalmazható, nemcsak a helyhiány miatt, hanem mert megvalósítása komoly feladatot ró a személyzetre is (no meg még Amerikában sem minden ház engedheti meg magának, hogy mindent közszemlére tegyen). Mindemellett az éttermi szakemberek eredetileg maguk sem gondolták, hogy az ötlet ennyire bejön. Hiszen ki akarna résztvevője lenni a konyhai sürgés-forgásnak, pláne ki vacsorázna neonfényben a folyamatosan működő mosogatógép mellett?

Persze lehet, hogy éppen ez a koncepció sikerének titka: a vendégek az összes érzékszervük igénybevételével akarják megtapasztalni, hogy mi történik a konyhában. Testközelből élhetik át, hogy mi folyik a kulisszák mögött, például ahogy a konyhafőnök egy fociedzőhöz hasonlóan dirigálja személyzetét. (Persze ez a fajta kompetenciaigény feltehetően némi sznobizmussal is párosul.)

Egy San Francisco-i étterem ezt az elgondolást is továbbfejlesztve a „séf asztalának” vendégét, ha az kívánja, szakácsruhába is öltözteti, és a tűzhelyhez invitálja, utána pedig a sommelier végigvezeti őt az üzlet borospincéjén. Az akció hasznát nyilvánvalóan nemcsak az esetleges többletbevételben kell mérni, hanem az ötlet reklámértékében is.

Kapcsolódó cikkeink