Jelentős mértékben nőtt a kínai ipar és a kiskereskedelem az év első két hónapjában
Jelentős mértékben nőtt a kínai ipar és a kiskereskedelem az év első két hónapjában, a bővülés üteme jócskán felülmúlta a növekedés lassulását valószínűsítő elemzői várakozásokat.
A kínai statisztikai hivatal kedden közzétett adatai szerint az ipari termelés idén január-februárban 7,5 százalékkal növekedett éves összevetésben. Elemzők 3,9 százalékos bővülésre számítottak a decemberi 4,3 százalékos növekedést követően. A bővülés üteme az év első két hónapjában a tavaly június óta regisztrált leggyorsabb volt.
Az év első két hónapjának adatait a kínai statisztikai hivatal összesítve teszi közzé annak érdekében, hogy ezzel kiküszöbölje a mozgó dátumú kínai holdújév miatti munkaszünet hatását. Idén az egy héten át tartó munkaszünet január 31-ével vette kezdetét.
Az adatok alapját képező felmérésben vizsgált 41 ipari szektor közül 38 teljesítménye nőtt január-februárban.
A termelés kiemelkedően erős növekedését mérték továbbra is az autóipar új energiával működő járművek termelésével foglalkozó ágazatában: a bővülés mértéke az év első két hónapjában 150,5 százalékos volt éves összehasonlításban.
A kiskereskedelmi forgalom 2022. január-februárban 6,7 százalékkal növekedett éves bázison, szemben az elemzők által jósolt 3 százalékkal. A bővülés üteme a leggyorsabb volt tavaly július óta, markánsan erősödve a decemberi, 1,7 százalékról.
Iris Pang, az ING kínai régióval foglalkozó vezető közgazdásza úgy vélekedett: a kiskereskedelem kiugró mértékű növekedése kitűnő eredmény annak tükrében, hogy a kínai holdújév időszakában különféle korlátozásokat vezettek be Kínában a koronavírus terjedésének megelőzésére. A szakértő kiemelte: emelkedett a benzinfogyasztás, ami az üzemanyagárak növekedése mellett arra is utal, hogy többen utaztak autóval, elsősorban rövidebb utakra a holdújévi munkaszünet idején. Pang szerint ez azt jelzi, hogy a kínai társadalom közepes jövedelmű rétege továbbra is költekezik.
A vendéglátóipar forgalma 8,9 százalékkal, az internetes kiskereskedelmi forgalom pedig 10,2 százalékkal nőtt az idei év első két hónapjában a múlt év azonos időszakához képest.
Az állóeszköz-beruházások értéke szintén a várakozásokon felüli mértékben, 12,2 százalékkal nőtt január-februárban éves összehasonlításban. Utoljára tavaly júniusban regisztráltak ennél nagyobb ütemű bővülést. Elemzők 5 százalékos emelkedést jeleztek előre a tavalyi 4,9 százalékos bővülés után. A beruházások több mint felét kitevő magánberuházások értéke 11,4 százalékkal nőtt az év első két hónapjában éves összevetésben.
A statisztikai hivatal felmérése alapján a munkanélküliségi ráta a decemberi 5,1 százalékról 5,5 százalékra emelkedett január-februárban. Minthogy azonban a számítás alapját képező felmérés nem teljes körű, így ez az adat nem feltétlenül fest hű képet a valós helyzetről. A kínai kormányzat az idei évre azt tűzte ki célul, hogy 5,5 százalékon belül tartja a munkanélküliségi rátát, miközben 11 millió új, városi munkahelyet teremt. A statisztikai hivatal keddi közlése szerint az év első két hónapjában 1,63 millió új, városi munkahelyet hoztak létre.
Az ING szakértője az adatok tükrében úgy értékelte, hogy az év első két hónapjában Kína bruttó hazai terméke (GDP) a vártnál jobban alakulhat. Kína az idei évre 5,5 százalékos gazdasági növekedést tűzött ki. Pang mindazonáltal arra figyelmeztetett, hogy a Kínában az utóbbi hetekben súlyosbodó járványhelyzet kockázatokkal járhat: a korlátozások bénító hatással lehetnek a feldolgozóipari termelésre, különösen az elsősorban nehéziparral foglalkozó észak-kínai régiókban. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,6, az előző havit 1,2 százalékkal haladta meg
Októberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 4,0,…
Tovább olvasom >Az AI-ban látják az értékesítés növelésének jövőjét a kínai kereskedők
A kínai e-kereskedelmi szektor egyre nagyobb mértékben alkalmazza a mesterséges…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >