Jelek a csomagon: kézi címkétől a kétdimenziós kódokig
A csomagoláson lévő címkék egyre komolyabb és komplexebb szerepet játszanak a kereskedelemben: rendeltetésük már nem az értékesítési folyamatra korlátozódik, hanem a logisztikában és a digitális világban is fontos. A piac szereplői egyre több elvárással szembesülnek, ami pedig kihívásokkal jár.
A csomagolás – legyen szó akár fogyasztói, gyűjtő- vagy szállítási csomagolásról – az áru- és az információáramlás minden pontján fontos adathordozó szerepet játszik. Az információ pedig éppen úgy megjelenik a szöveges feliratokban és piktogramokban, mint a GS1 szabványos vonalkódokban.
Szerteágazó jelölési trendek
Korunk egyik meghatározó trendje, hogy az élelmiszergyártók, forgalmazók és kereskedők újabb és újabb piaci, szabályozói és fogyasztói elvárásokkal szembesülnek nap mint nap, ezen igények pedig nem mindig összeegyeztethetőek. Az élelmiszer-biztonság, a nyomon követhetőség, nem utolsósorban pedig az online és mobilkereskedelem előretörése új és igen eltérő jelölési technikák és technológiák alkalmazását teszi szükségessé.
– A hazai élelmiszer-kereskedelem piacán jelenleg háromféle innovációs megoldás fut párhuzamosan. Egyrészt a logisztikai és szállítási folyamatokban a szállítási egységek nyomon követését támogató egységes GS1 logisztikai címke, köznapi nevén raklapcímke alkalmazása, amely szabványos felépítésével és a GS1-128 típusú vonalkód helyén való alkalmazásával képes egyszerre támogatni az áruátvétel, a készletezés, a raktárgazdálkodás és nyomon követés elvárásait. Másrészt a friss áruk, húsok és húskészítmények pontosabb készletnyilvántartását, nyomon követését biztosító, az egyedi azonosítást, eltarthatóságot, származási helyet akár a fogyasztónak szánt kiszerelésen is egyidejűleg jelölő, és így a pénztárnál is leolvasható úgynevezett GS1 DataBar vonalkódtípussal ellátott jelölés, illetve címke bevezetése. Harmadrészt a virágkorukat élő és élelmiszer-forgalmazással is foglalkozó online webáruházak megnövekedett információigényének és tájékoztatási kötelezettségének automatikus kiszolgálása – összegzi a képet Kecskés Katalin, a GS1 Magyarország Nonprofit Zrt. vállalati kapcsolatok menedzsere.
Fagyasztható, főzhető címkék
A kiskereskedelemben a kézzel felrakható csomagolási címkék mellett növekvő szerepe van a thermocímkéknek. Az automatizált thermo nyomdatechnológia alkalmas nagy termékmennyiségek kezelésére, a címkéknek pedig rendkívül tartósnak és strapabírónak kell lenniük. Ez az eljárás a teljes ellátási lánc, az értékesítés, majd az értékesítés utáni időszak során is kiváló minőséget és olvashatóságot kell, hogy biztosítson.
– Például a húsipari termékeknél, csomagolt sajtoknál, fagyasztott termékeknél használt, úgynevezett ipari thermocímkéknél fontos, hogy akár hetekig, hónapokig megtartsák az információt, miközben a logisztikai folyamat során nem túl optimális körülményekkel találkoznak. Így a hűtőházban hideg és párás, majd a szállítás során hirtelen melegebb levegővel érintkeznek, aztán újra hidegbe kerülnek, miközben sok kézen átmennek. E címkék a legkülönfélébb környezeti behatásokat is kibírhatják. Egy speciális vevői igény volt például, hogy a címke főzhető is legyen – magyarázza Tóth Pál, a thermocímkék egyik legnagyobb európai előállítója, a Bizerba sales managere.
– Fontos követelmény, hogy a thermocímke ragasztója ne csak tartós, hanem az élelmiszer-biztonsági előírásoknak is megfelelő legyen: a címkének a károsanyag-migrációt az egész ellátási folyamat során ki kell küszöbölnie.
Küszöbön a digitalizáció
– Az élelmiszeripar az automatikus és elektronikus adatgyűjtés, a GS1 vonalkódok alkalmazásának hagyományos területe. A GS1 rendszer architektúráját úgy alakították ki, hogy egymásra épülő szabványos megoldást adjon az azonosítás, az adatgyűjtés, az adattárolás és az adatmegosztás számára egy adott szektor vagy felhasználási terület igényeinek megfelelően – vázolja Kecskés Katalin. – Új jelenség a digitális információk térnyerése, az okostelefonok előretörése. A közvetített információ megbízhatóságához, hitelességéhez és teljes körűségéhez a digitális világban is szükséges a nyomon követés biztosítása és a virtuális információ összekapcsolása a termékkel. Ez továbbra is adathordozók segítségével történhet meg.
Az automatikus adathordozók különböző formában jelennek meg: lehetnek lineáris vonalkódok, kétdimenziós kódok, vagy éppen rádiófrekvenciás címkékben tárolt elektronikus termékkódok. Azonban a kétdimenziós kódok képi leolvasóinak beruházási igénye vagy az RFID tagek fajlagosan magas előállítási ára miatt ipari méretű elterjedésük várhatóan még sokáig eltarthat – becsüli.
A szakember felhívja a figyelmet, hogy a fogyasztók élelmiszerekkel kapcsolatos tájékoztatásáról szóló, 1169/2011 számú új európai uniós rendelet a technológiában is változásokat hozhat:
– A rendelet meghatározza az előírt adatok körét, tartalmát, és még a betűméretet is. Ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk a GS1 vonalkód szabványos méretéről sem. Így aztán előfordulhat, hogy a további, fontos kiegészítő információknak már egy hangyányi hely sem marad a csomagoláson. A csomagolás információhordozó funkciója azonban könnyen kiterjeszthető a GS1 vonalkódok segítségével mobilalkalmazásokon keresztül a gyártótól vagy márkatulajdonostól származó hiteles tartalmak elérésével.
Az online adatbázisok részletes termékinformációinak meg kell felelniük a csomagolásokon lévő fizikális címkék tartalmával. Kurucz Péter, a Brandbank Hungary Kft. country managere szerint a megfeleltetés aprólékos munkát igényel:
– A forgalmazott napi fogyasztási cikkek rendkívül változatos kategóriákat ölelnek fel. Ezen termékek rengeteg féle, különböző termékinformáció-típust, úgynevezett termékattribútumot tartalmazhatnak.
A legnagyobb kihívás a különböző információk egységes besorolása.
Hozzáteszi, hogy a digitalizálandó címkézési formátumok alapvetően függnek a termék típusától, méretétől és csomagolásától.
– Természetesen a digitális adatrögzítés során a könnyen áttekinthető, lehetőleg táblázatos/szöveges formában megjelenő, piktogramokat és szimbólumokat mellőző, megfelelő kiemeléseket tartalmazó csomagolásokat díjazzuk. A jó minőségű termékadatok (képek és termékinformációk) alapvető fontosságúak az online értékesítés során. Ezek hiánya pedig gyakorlatilag lehetetlenné tesz bármilyen online eladást – mutat rá a buktatókra.
Kiss G
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >