Magazin: Javult a macskaeledel piaci pozíciója
Az állateledel éves piaca 40 milliárd forint körül mozog. Ennek mintegy 60 százaléka jut kutya-, míg 40 százaléka macskaeledelre.
Növekvő árérzékenység az olcsóbb kategóriákban, bővülő választék speciális eledelekből a prémiumok között – ez jellemzi most az állateledelek piacát. A kereskedelmi márkák aránya változatlanul kimagasló, az eladásokból egyre nagyobb a modern kereskedelmi csatornák súlya.
A házi kedvencek is megszenvedik az elhúzódó fogyasztás-visszafogást: az elmúlt 12 hónapban csökkent az állateledel-piac. Igaz, az értékbeli csökkenés üteme lassult az elmúlt fél évben, jelzi Földi Adrienn, a MARS Magyarország trade marketing menedzsere, aki hozzáteszi:
– Azok a gazdik, akik eddig előre gyártott állateledelt vásároltak kutyáiknak és macskáiknak, továbbra is megveszik a napi etetéshez szükséges mennyiséget házi kedvenceiknek, de sokkal ártudatosabban vásárolnak, keresik a jó ár-érték arányú ajánlatokat.
A piac másik nagy szereplője, a Nestlé is érzékeli a nehézségeket, de a jövőt illetően a cég optimista. Ezt bizonyítja az a jelentős lépés is, hogy a Nestlé Purina Petcare idén július 8-án új gyáregységgel növelte a büki Purina üzem kapacitását.
– A 10 000 négyzetméteres, 10 milliárd forintos beruházás tovább erősíti a büki gyáregység regionális szerepét. A most 50 000 négyzetméter alapterületűre növelt gyárkomplexum, mint a Nestlé egyik legnagyobb európai állateledelgyára, a Purina termékek iránti egyre növekvő közép- és kelet-európai keresletet is kielégíti – mondja Forczek Zsolt, a Nestlé Hungária Kft. marketingmenedzsere.
A kereskedelmi márkákat is akciózni kell
A hazai piac egyik jellegzetessége, hogy a kereskedelmi márkák pozíciója nagyon erős, a mennyiségi eladásoknak még mindig több mint a felét jelenti.
– A minőség/megbízhatóság kérdése tovább erősödött, és a hazai termelés szerepe is felértékelődött – érzékeli Molnár Zoltán, a Pet Hungária Kft. marketingigazgatója. – A kutyatápok piacán átmeneti megtorpanás érzékelhető, a macskapiac minimális fejlődést tudott realizálni a kereskedelmi márkák területén. A kis és nagy kiszerelés aránya az alacsonyabb töltősúly felé mozdult el. Az árérzékenység még a legolcsóbb kategóriákban is nagyon erős, jól mutatja ezt a forgalom akciós részesedése, ami még a kereskedelmi márkák esetében is 30 százalék feletti! – Mind kutya-, mind macskaoldalon inkább nedves állateledelt vásárolnak a gazdik, és ez a trend csak erősödött az idei első félévben – állapítja meg Földi Adrienn. – Ha az értékesítési csatornákat nézzük, nincs szignifikáns eltolódás, ugyanakkor azt látjuk, hogy a nem tradicionális állateledel-üzletek megerősödnek a tradicionális szaküzletek ellenében.
Mint oly sok más FMCG-kategóriában, az állateledeleknél is megugrott a promócióban eladott termékek súlya. Ez itt nem feltétlenül árakciót jelent, mondja Földi Adrienn, hanem a vásárlók előnyben részesítenek például olyan ajánlatokat, ahol egy másik fajta terméket ajándékba kapnak, vagy ha ugyanazon termékből többet vesznek, és valamelyik ajándék.
Bővül a speciális tápok választéka
A MARS Magyarország ebben az évben folyamatosan bővítette portfólióját mind macska-, mind kutyavonalon.
Februárban vezették be az új, dupla húsos WHISKAS alutasakos termékeiket, amelynek minden egyes szaftos falatkája kétféle húsos ízesítésű. Elérhetővé vált a WHISKAS Junior már nagyobb, gazdaságosabb kiszerelésben is, és teljes körűvé váltak a PEDIGREE Denta Jutalomfalatok kicsi, normál és nagy testű kutyák számára. Ebben a hónapban jelentek meg az üzletekben az ivartalanított macskák számára kifejlesztett speciális WHISKAS eledelek, ugyanis az ő szervezetük és életmódjuk másfajta termékösszetételt kíván.
– Az idén megújult a PE-DIGREE Jutalomfalat ATL-kampányunk is: sokak emlékezhetnek a kutyaprotkós reklámfilmünkre – idézi fel Földi Adrienn.
A cég mindezek mellett immár harmadik esztendeje igyekszik segíteni a menhelyi kutyákat és örökbefogadásukat a PEDIGREE Örökbefogadási Program segítségével.
A Nestlé állateledel divíziója, a Purina elkötelezett a folyamatos termékfejlesztés mellett. Kutatói és táplálkozási szakértői olyan tápok kifejlesztésén dolgoznak, amelyek leginkább megfelelnek a házi kedvencek eltérő igényeinek.
– Az öregkorba lépő, 7 évnél idősebb kutyák számára egy olyan speciális tápot kínálunk a Pro Plan márkán belül, amely bizonyítottan támogatja az idős kutyákat szellemi frissességük és aktív életmódjuk megőrzésében – mond példát Forczek Zsolt. – A macskák eltérő igényeinek megfelelően a Purina One és már a Friskies márkacsaládban is megtalálhatóak a kifejezetten ivartalanított macskáknak kifejlesztett termékek.
A Pet Hungária a 2011/12-es gazdasági évben számos termék- és szervezeti innovációt hajt végre. Idén tovább növelte erőfeszítéseit a minőség és megbízhatóság területén.
– Gyáraink nyáron sikeresen teljesítették az IFS legmagasabb kritériumrendszerét, és nagy büszkeség számunkra a hazai piacvezető kereskedőlánc 2011-es gyártói auditjának megszerzése, amely ma az állateledelben a legmagasabb minőségi kitüntetés – újságolja Molnár Zoltán.
A cég hamarosan nyit a web2 és az internetes értékesítés irányába, tudjuk meg a marketingigazgatótól. Emellett a magyar állateledel-gyártók egyesületével közösen jelentős támogatást nyújt a felelős állattartás projekthez. A felelőtlen állattartás tüneteit pedig a menhelyek támogatásával próbálja enyhíteni.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >