Javult a GfK német fogyasztói hangulatindexe
A várt csökkenés helyett javult a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet februárra vonatkozó németországi fogyasztói hangulatindexe, miközben a fogyasztók jövedelmi várakozásai és vásárlási hajlandósága ismét emelkedett, gazdasági várakozásaik már a negyedik egymást követő hónapban romlottak.
A Gfk felmérésének szerdán közzétett eredményei szerint az intézet fogyasztói hangulatindexe 0,3 ponttal, 10,8 pontra – tavaly május óta a legmagasabb szintre – emelkedett. Elemzők enyhe csökkenésre, 10,4 pontra számítottak.
A Gfk arra számít, hogy 2019-ben a lakossági fogyasztási kiadások reálértéken 1,5 százalékkal növekednek. A fogyasztást a kedvező munkaerőpiaci helyzet és a pozitív jövedelmi várakozások hajtják – mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója, hozzátéve, ez a forgatókönyv arra alapoz, hogy nem növekszik jelentősen a német fogyasztók nyugtalansága a gazdasági bizonytalanságok miatt. A fogyasztók hangulatát kedvezőtlenül befolyásolná például az, ha kiéleződnének a nemzetközi kereskedelmi viták, vagy aggódni kellene a munkahelyek biztonsága miatt, ami lecsapódna a fogyasztásban.
A hangulatindex alkotóelemei közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 10,7 pontra csökkent a januári 14,1 pontról. Ennél alacsonyabb szintet, 9,7 pontot két évvel ezelőtt 2017 februárjában mértek. A fogyasztók úgy érzékelik, hogy a német gazdaság lendületvesztése folyamatos.
Az Egyesült Államok és Kína, illetve az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti kereskedelmi viták, valamint a Nagy-Britannia uniós tagságának megszűnését (Brexit) övező bizonytalanságok miatt fogyatkozik az optimizmus Németország gazdasági teljesítményét illetően, különös tekintettel az exportra.
A jövedelmi várakozások viszont erősödtek, 6,1 ponttal 59,9 pontra emelkedtek, ami 2017 augusztusa óta a legjobb érték. Ez továbbra is magas szintet jelent, ami a kitűnő munkaerőpiaci helyzet eredménye. A foglalkoztatottság magas és növekvő trendje szakemberhiánnyal párosul, ami erősíti a munkavállalók pozícióját a bértárgyalásokon. A nyugdíjasok pedig haszonélvezői a helyzetnek, ugyanis a nyugdíjak alakulása a bérek változásától függ.
A fogyasztók vásárlási hajlandóságát számszerűsítő mutató 4,5 ponttal, 57,6 pontra emelkedett. Az alacsony kamatkörnyezetben továbbra sem jelentenek vonzó alternatívát a megtakarítások, és mivel kevesen féltik a munkahelyüket, miközben a bérek emelkednek, a fogyasztók nyugodtan költik tovább pénzüket.
A német statisztikai hivatal múlt héten közzétett adatai szerint Németország hazai összterméke (GDP) tavaly 1,5 százalékkal bővült, míg az előző két év mindegyikében még 2,2 százalékos növekedést mértek. Az idei kilátások sem jobbak, például a Nemzetközi Valutaalap az idei évre 1,3 százalékos növekedést jósolt a német gazdaságnak. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A várt javulás helyett romlott a fogyasztói hangulat Németországban
A várt javulás helyett csaknem egyéves mélypontra esett vissza a…
Tovább olvasom >Lezárult a CPS GfK YouGov általi felvásárlása
Az online kutatási adatokkal és elemzési technológiával foglalkozó nemzetközi vállalatcsoport,…
Tovább olvasom >Javult a GfK januári német fogyasztói hangulatindexe
Az elemzők által vártnál jelentősebben javult a nürnbergi GfK gazdaságkutató…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >