Javult a fogyasztói hangulat a világ legnagyobb gazdaságában

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2019. 04. 03. 11:02

Jelentősen javult a fogyasztók hangulata az Egyesült Államokban márciusban a Michigan egyetem szokásos havi felmérésének tanúsága szerint.

A pénteken közölt végleges adatok szerint 98,4 pontra emelkedett a fogyasztói hangulatindex értéke a februári 93,8 pontról. Ez kissé meghaladja az utóbbi 26 hónap 97,2 pontos átlagát.
Elemzők a március közepén közölt előzetes adatra, 97,8 pontra számítottak az év harmadik hónapjáról.
Az alindexek közül a következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások mutatója 84,4 pontról 88,8 pontra nőtt márciusban, míg a jelenlegi helyzetet tükröző almutató értéke 108,5 pontról, 113,3 pontra emelkedett.
Richard Curtin, a felmérés vezetője az adatokhoz fűzött értékelésében kiemelte: a fogyasztói hangulat javulása alapvetően annak köszönhető, hogy a háztartások kétharmadát kitevő alacsony és közepes jövedelmű rétegek jóval bizakodóbbak, az ő körükben 7,1 ponttal emelkedett a hangulatindex. A jövedelmük alapján a felső harmadba tartozó háztartások körében viszont romlott a hangulat, a mutató 1,1 ponttal csökkent.
Az alsó kétharmadhoz tartozó háztartások jóval nagyobb köre számolt be jövedelmei emelkedéséről márciusban mint az előző hónapban, de a felső harmadban is még mindig széles körre terjedt ki a jövedelmek emelkedése. Mi több, 1966 óta először fordult elő, hogy a háztartások körében nagyobb volt azok aránya, amelyek jövedelme nőtt.
Az emelkedő jövedelmek alacsonyabb inflációs várakozásokkal párosultak, minden jövedelmi rétegben kedvezőbben ítélik meg az amerikai gazdaság növekedési kilátásait, de továbbra is arra számítanak, hogy idén lesz egy kamatemelés. Összességében az adatok nem utalnak recesszió kialakulására, de enyhén csökkenhetnek idén a jármű- és lakóingatlan-értékesítések – mutatott rá Richard Curtin.
A Michigan egyetem hangulatindexe a Conference Board gazdaságkutató intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék, hogyan alakul a fogyasztás, amely az amerikai GDP mintegy 70 százalékát adja.
A Michigan Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjú keretében. (MTI)

Kapcsolódó cikkeink