Magazin: Járvány alatt, járvány után: pillantás a raktárakba

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 06. 30. 07:16

Fénysebességgel kellett reagálniuk a vírus okozta változásokra a raktározással foglalkozó cégeknek. Az ágazat prioritásai között minden eddiginél hangsúlyosabban jelent meg hatékonyságnövelés, a jelenlegi technológiák felülvizsgálata és az automatizálás előtérbe helyezése.

Ahogy számos más, raktározással foglalkozó cég, úgy az SSI Schäfer is megérezte a járvány hatását. A  világ legnagyobb intralogisztikai szállítójának természetesen kulcsfontosságú, hogy fenntartsa működését, miközben munkaadóként vigyáz dolgozói egészségére.

Kardos Péter - SSI Schäfer

Kardos Péter
ügyvezető igazgató
SSI Schäfer

– A járvány miatt kialakult szállítási nehézségek és a személyes ügyfélkapcsolatok beszűkülése nehezíti az SSI Schäferre jellemző ügyféltámogatás fenntartását. Igyekszünk a digitális lehetőségeket maximális kihasználva fenntartani a partnerkapcsolatok folyamatosságát, s a futó fejlesztések, beszerzések, szolgáltatási megállapodások megkötésénél és végrehajtásánál is ezen lehetőségeket használjuk – mondja Kardos Péter ügyvezető igazgató.

A járvány kirobbanása óta bizonyos üzleti területek gyakorlatilag megálltak, mások, csökkentett teljesítménnyel üzemelnek, megint mások pedig robbanásszerű növekedést tapasztaltak.

– Ilyen változást lekövetni igen nehéz, azonban megfelelő raktári technológiával, szoftveres támogatással és magas rugalmasságot biztosító automatizált rendszerekkel könnyebben alakíthatóak a folyamatok – mutat rá az SSI Schäfer ügyvezetője.

A jelenlegi helyzet kapcsán ismét előtérbe kerültek a hatékonyságnövelés és a raktározási technológia felülvizsgálatának fontossága. Az AGV-technológiák által a teljes raktározási folyamat biztosítható emberi beavatkozás nélkül. Kardos Péter szerint az önállóan, vagy más raktártechnológiával összhangban működő komplex raktári rendszerek jelentik a jelen és jövő technológiáját.

Forradalmi változások a raktárakban

A raktározás és logisztika rendkívül fontos szerepet játszik az ellátási láncban, ami a jelenlegi járványhelyzetben még élesebben érezhető. Az élelmiszer- és gyógyszergyártásban különösen fontos most a folyamatos üzemeltetés biztosítása, ezért a Jungheinrich Hungária Kft. ezeken a területeken több ízben segített a társadalmi felelősségvállalás jegyében.

Horváth Zoltán - Jungheinrich

Horváth Zoltán
ügyvezető igazgató
Jungheinrich Hungária

– Mivel a fogyasztás megnövekedett az otthonokban, erősen megugrott az élelmiszer kis- és nagykereskedelmi láncok forgalma. Ám az ő meglévő eszközparkjuk átlagos üzemeltetéshez van alakítva, gyorsan váltaniuk és fejleszteniük kellett. A kis- és nagykereskedelem piaci szereplői az anyagmozgatást elsősorban targoncákkal oldják meg, így a vásárlási láz miatt a partnerek részéről szükség esetén gyors, sürgős javításra van szükség. A megnövekedett forgalmat pedig időszakosan targoncák bérlésével igyekeznek kiszolgálni. Egyértelműen azt tapasztaltuk, hogy a szerviz- és bérletszolgáltatásaink iránt nőtt meg elsősorban a kereslet – nyilatkozta Horváth Zoltán, a Jungheinrich Hungária Kft., ügyvezető igazgatója.

A cég fejlesztései továbbra is az energiahatékonyság, a biztonság, valamint automatizálás területén a legjelentősebbek. Lítiumion-energiával működő targoncáik folyamatos üzemeltetést biztosítanak, rendkívül energiahatékonyak és forradalmi változásokat hoznak a raktárakba és a logisztikai folyamatok terén. A Jungheinrich a tavaly bemutatott tolóoszlopos targonca mellett egy gyalogkíséretű targoncát is bemutatott, amely a beépített Li-ion akkumulátornak köszönhetően nemcsak helytakarékos, hanem akkumulátorcsere nélkül, köztes- vagy gyorstöltéssel gyakorlatilag folyamatosan használható.

Csökkenő termékvariációk, növekvő online vásárlás

Szabó Levente - DS Smith

Szabó Levente
értékesítési és
marketingigazgató
DS Smith Packaging
Hungary

A jelen körülmények között létfontosságú, hogy az alapvető termékek elérhetőek legyenek. Szállításukhoz nélkülözhetetlen a DS Smith Packaging Hungary által gyártott csomagolás. A csomagolóipar meghatározó szereplőjének kulcsfontosságú szerepe van az ellátási láncban.

– Nem tapasztalunk érdemi fennakadásokat magyarországi működésünkben, aminek egyik oka az, hogy hazai gyárainkban a hullámlemezeket saját magunk gyártjuk, az általunk használt papírok jelentős részét saját papírgyárainkból szerezzük be – mutat rá Szabó Levente értékesítési és marketingigazgató, aki már most lát olyan tendenciákat a csomagolóanyagok terén, amelyek egyértelműen a COVID-19-hez köthetők.

A DS Smith arra számít, hogy az élelmiszerek, tisztítószerek, személyi higiénia és szépségápolás kategóriákban az online vásárlások megnövekedett aránya a járvány után is megmarad. Egy másik kirajzolódó trend, hogy a bizonyos termékkategóriák iránti megnövekedett kereslet arra kényszerítette a gyártókat, hogy jelentősen csökkentsék egyes termékek variációinak a számát, a meglévő gyártási kapacitásokat pedig a legnépszerűbb termékváltozataira összpontosítsák.

– Azt gondoljuk, hogy ez a tendencia csak rövid vagy középtávon fog megmaradni – teszi hozzá Szabó Levente.

Nyitás a magánszféra felé

AndrejszkiRichard - Chef Market

Dr. Andrejszki
Richárd
vezérigazgató
Chef Market

A Chef Market már februárra elkészítette válságtervét, s március közepén elindította lakossági üzletágát. A HoReCa-szektorból beérkező forgalmuk az éttermek bezárása után 70%-kal csökkent, s ezt a helyzetet kell megoldaniuk. A cég hosszú távú nyitásra alapozta a fejlesztéseit, s a helyzet rendeződésével is meg kívánja tartani lakossági üzletágát.

– Nehéz összehasonlítani mostani működésünket a korábbival, hiszen professzionális partnereink kosárértéke sokkal magasabb volt, mint a magánszemélyeké, akik viszont lényegesen nagyobb rendelési darabszámot generálnak, és a termékszám/ügyfélmutatónk is kimagaslóan jónak mondható. Forgalomban még nem tartunk ott, ahol előtte, de hatalmas sikernek könyveljük el a nyitást, és számunkra is meglepetés, hogy ilyen eredményesek tudunk lenni ezen a piacon – mondja dr. Andrejszki Richárd, a Chef ­Market vezérigazgatója.

A cég logisztikai partnerével közösen 2019-ben 4000 m²-es új raktárral bővült, növelte a hűtött kapacitását, és hűtőt épített fagyasztott termékei szállításához.

– Tavaly a flottánk új autókkal bővült, amelyek a hűtött szállítás mellett már fagyasztott szállításra is alkalmasak – teszi hozzá dr. Andrejszki Richárd.

Növekvő raktárterületek

A Waberer’s IT-rendszereinek rugalmassága nagymértékben segítette a céget abban, hogy az elmúlt időszakban is maximálisan ki tudják szolgálni ügyfeleiket. Ahol lehetett, otthoni munkavégzésre álltak át.

Cser Szilárd - Waberers

Cser Szilárd
logisztikai igazgató
Waberer’s-Szemerey

– Sok esetben sikerült megoldani, hogy a szállítólevél elektronikusan érkezzen meg, s a sofőrnek ne kelljen kiszállni a fülkéből. A készpénzforgalmat szintén sikerült szinte nullára csökkenteni. A szállítólevelek eddig is elérhetők voltak digitális formában, ezeket most az ügyfelek tömegesen is elkezdték használni – mutat rá a változásokra Cser Szilárd logisztikai igazgató.

Ami a fejlesztéseket illeti, a Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. több mint 220 000 m²-en végez raktárszolgáltatást. Tavaly Pátyon és a BILK-ban 22 000 m²-es új raktárral bővült a kapacitásuk, amely ez év végére Pátyon további 10 000 m²-rel lesz nagyobb. A cég ezen kívül több ágazatban, ügyfeleik saját telephelyein végez belső logisztikai szolgáltatást.

– Saját targoncaflottánk 353 darabból áll. Tavaly a győri Audi-gyárban belső logisztikai szolgáltatással bővült szolgáltatási körünk az automotive területen. Létszámunk közel 1600 fővel, az általunk használt targoncaflottánk 329 darabbal, raktárterületünk 100 000 m²-rel növekedett, s ez jelentősen megváltoztatta a raktárlogisztikai portfóliónk arányát és súlypontjait – emeli ki Cser Szilárd. //

Gy. O.