Ismeretlen vizeken – A karrierváltásról válságban
Milyen hatással van a járványügyi helyzet és az ennek kapcsán kialakult gazdasági környezet a felsővezetőkkel kapcsolatos elvárásokra? Melyek azok a vezetői jellemzők, amelyek most felértékelődnek és leginkább segíthetik a válságban történő sikeres üzleti navigálást? Melyek azok a szakmai területek, amelyek kiemelt jelentőséggel bírnak és üzleti eredményekre gyakorolt hatásukat tekintve akár hosszú távon is megerősödhetnek? Mire számíthatnak azok a vezetők, akik éppen karrier váltást fontolgattak vagy most vesztették el az állásukat? Mit tehetnek a jelenlegi helyzetben annak érdekében, hogy mielőbb megtalálják a számukra legalkalmasabb feladatokat és céges kultúrát?
Többek között ezekről a kérdésekről beszélgetünk cikksorozatunkban Szalóky Tóth Judittal, a Boyden Executive Search magyarországi Partner-ével, a Boyden Globális Fogyasztói és Kereskedelmi Csapatának tanácsadójával.
Hogyan érintette az Executive Search (vezető keresés és tanácsadás) iparágat a COVID-19 kapcsán kialakult helyzet? Hogyan reagáltak a megbízóitok? Milyen környezetre számíthatnak azok, akik karrier váltást fontolgatnak vagy éppen álláskeresésben vannak?
Mivel a különböző iparágakat különféleképpen érintette az adott helyzet, megbízóink is különbözőképpen reagáltak. Általánosságban elmondható, hogy bár még viszonylag kevés idő telt el a járvány globálissá válása óta, de a kezdeti bizonytalanságot követően már lassan formálódni látszanak a gazdasági várakozásokkal kapcsolatos szakértői vélemények.
Legutóbb a PwC-től olvastam egy remek és friss nemzetközi tanulmányt (PwC’s COVID-19 CFO Pulse Survey). A felmérés alapján a pénzügyi igazgatók több, mint 80%-a gondolja azt, hogy a COVID-19 szignifikáns hatással lesz cégük üzleti eredményeire. A megkérdezettek több, mint 50%-a számít produktivitás-csökkenésre, közel ennyien a tervezett invesztíciók elhalasztására és minden harmadik vezető létszámcsökkentésre, elbocsátásokra. A vállalatok pénzügyi stabilitásra, üzleti fegyelemre, tartalékok képzésére irányuló törekvései egyértelműen kihatnak a professzionális szolgáltatások, így a vezetői tanácsadás, vezetőkeresés és kiválasztás területére is.
Konkrétumok kapcsán elmondható, hogy a reakciók sokfélék, de mi igyekszünk változatlanul mindent megtenni annak érdekében, hogy a legjobb jelöltek és cégek ebben a speciális helyzetben is egymásra találjanak.
Van olyan megbízónk, aki a kiválasztási folyamat felgyorsítását kérte, mondván, hogy most van igazán szüksége erős helyi vezetőkre. Alkalmazkodva az ügyfél üzleti prioritásaihoz – nagyon feszes, 6-8 hetes projekt időszak eredményeként – az elmúlt hetekben két jelöltünk is kezdett nemzetközi cégek magyarországi vezetői pozícióiban. (Megjegyzem, az Ő esetükben már a kiválasztás teljes folyamata online zajlott. Személyes interjúkra az utazási tilalmak miatt nem volt mód.)
Ugyanakkor vannak olyan ügyfeleink is, akik a már megkezdett vezetőkeresési projektek átmeneti felfüggesztését kérték, hivatkozva az üzletmenetük jelenlegi komplexitására, valamint az új vezető integrációjával kapcsolatos nehézségekre távmunka és home office idején. Ebben az esetben az a dolgunk, hogy a kiválasztási folyamatba már bevont jelölteknek a döntést kommunikáljuk, tájékoztassuk őket a következő lépések várható időzítéséről és persze, hogy fenntartsuk az érdeklődésüket az adott pozíció iránt a határidők módosulása, jelentős meghosszabodása esetén is.
És nyilván vannak olyan megbízóink is, akiknek az iparága különösen ki van téve a válság hatásainak. Ők mérlegelve a rövid és hosszú távú lehetőségeiket, bizonyos korábban tervezett pozíciókat nem töltenek be, vagy egyes kereséseket határozatlan időre elhalasztanak. Érthető módon, jelenleg is azon dolgoznak, hogy a lehető legtöbb dolgozójuknak biztosítani tudják a foglakoztatást, erősítsék a dolgozói bizalmat és elkötelezettséget. Náluk, ha egyáltalán új emberek felvételében gondolkoznak, a hangsúly kizárólag a kritikus pozíciók betöltésén van.
Bárhogy is dönt az ügyfél, mi mindent megteszünk annak érdekében, hogy iparági ismereteink, nemzetközi network-ünk alapján támogatást nyújtsunk a kritikus döntések meghozatalában vagy a lehetséges üzleti alternatívák kidolgozásában.
Mit tudsz tanácsolni azoknak, akik jelenleg is álláskeresésben vannak?
Mindenkinek azt tudom tanácsolni, hogy számoljon a megváltozott körülményekkel. Tájékozódjon és várakozásait, céljait, döntéseit ennek a fényében alakítsa. Legyen türelemmel és belátással. A határidők kitolódhatnak, a pályázatok elbírálása a külső körülmények miatt lassabb lehet. Bár bizonyos ágazatok és felelőségi körök kapcsán beszélhetünk akár pozitív trendekről is, ilyen például a logisztika, a személyügy, az egészségügy, az online kereskedelem, de nagy általánosságban mégis azt gondolom, hogy rövid távon egészen biztosan a lehetőségek szűkülésével kell számolnunk a munkaerő piacon is. Mindezek alapján azt tanácsolom, hogy egyrészt érdemes lehet elgondolkoznunk a foglalkoztatás alternatív formáin is, mint a külsős tanácsadói munkák vagy a határozott időre és feladatokra szóló megbízások, másrészt sokkal tudatosabban kihasználni a rendelkezésünkre álló időt szakmai céljaink megvalósítására. Ne feledjük, a jelenlegi helyzet ugyan komplexebb kihívásokkal bír a következő állás megtalálása szempontjából, de változatlanul vannak „jó állások”, „jó cégek” -nél.
Sok múlik rajtunk is. Tudjuk-e, hogy mit szeretnénk, mi való nekünk, melyek azok az értékeink, amelyek a legvonzóbbak lehetnek a jelenlegi üzleti környezetben? Melyek azok az ismeretek, ahol érdemes lenne fejlődnünk, hogy megkülönböztessük magunkat a munkaerő piacon? Hogyan maradhatunk láthatóak? Hogyan használhatjuk a digitális eszközöket a magunkról kialakított kép formálására, tanulásra vagy akár networking-re? Hogyan készülhetünk a válság utáni időszakra?
Ez utóbbi tekintetében a már említett kutatásban megkérdezett pénzügyi igazgatók véleménye mérvadó input lehet. A megkérdezettek 75%-a mondta azt, hogy vállalkozásuk három hónapon belül normalizálódik, amint a COVID-19 lezárul. Bár ez nagyon jó hír, de ne feledjük, számolnunk kell azzal is, hogy mindaz, amit most tapasztalunk és átélünk nem fog elmúlni nyomtalanul és ez igaz az optimálisnak tartott vezetői profil szempontjából is.
Következő részben: Mit tehetnek azok, akik éppen ebben a gazdasági válság által meghatározott sajátságos környezetben keresnek új állást? Melyek azok a legfontosabb tanácsok és tippek, amelyek közelebb vihetik őket a vágyott pozícióhoz, illetve céges kultúrához?
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >