Magazin: Igyunk egy kis gyümölcsöt!

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 08. 12. 07:09

Folyamatos innovációk jellemzik a hazai gyümölcslépiacot, a gyártók és forgalmazók mind ízek, mind összetevők, mind kiszerelések tekintetében igyekeznek a vásárlói igényeknek eleget tenni. A fogyasztók körében egyre jobban elterjedő egészségtudatos gondolkodás a felhasznált cukor mennyiségének visszaszorítására sarkallja a piac szereplőit, akik ízek és ízkombinációk tekintetében bátran kalandozhatnak, hiszen a fogyasztók nyitottak az újdonságokra és különlegességekre.

A teljes gyümölcslépiac a 2018-as évben újabb rekordteljesítménnyel több mint 10%-os értékbeni növekedést ért el. A gyümölcslégyártók különböző mértékben járultak hozzá a növekedéshez, izgalmas átrendeződésnek lehettünk tanúi.

Papp-Zelena Adrienn
trade marketing
coordinator
Sió-Eckes

– A márkázott piacon a növekedés motorja a SIÓ-Eckes és a Maspex Olympos volt, a piacvezető SIÓ márka kiemelkedő dinamizmussal, 12%-os értéknövekedéssel zárta a tavalyi évet – tudjuk meg Papp-Zelena Adrienntől.

A Sió-Eckes Kft. trade marketing coordinatora azt is elárulja, hogy a SIÓ márka rendkívül sikeres évet tudhatott magáénak 2018-ban.

– Hohes C márkánk Plus termékcsaládjának közel 25%-os növekedése azt mutatja, hogy a fogyasztók továbbra is hajlandóak növelni a költéseiket, amennyiben értéket, pluszt, extra előnyöket kapnak a pénzükért – teszi hozzá Papp-Zelena Adrienn.

Pessenlehner Dóra, a Coca-Cola HBC Magyarország vásárlói marketing vezetője szerint az alkoholmentes italok fejlődésének köszönhetően a gyümölcslevek szegmens kulcselem a kategória folyamatos kiemelkedő növekedésében, ami elsősorban a dzsúszoknak és a nektároknak tudható be. Elmondása szerint ez visszatükröződik a Cappy portfólióban is, amely egyre kiterjedtebb.

Polyák Anett
trade marketing
manager
Rauch Hungária

– A szegmensek tekintetében megfigyelhető trend már Magyarországon is, hogy növekszik a hűtött, préselt gyümölcslevek piaca. A nagyobb márkagyártó vállalatok között egyedül a Rauch van jelen ebben a szegmensben, a Rauch Juice Bar termékcsaláddal – mutat rá Polyák Anett, a Rauch Hungária Kft. trade marketing managere.

A Garden Juice Kft. eladásai is dinamikusan fejlődtek 2018-ban, az idei évben a tendencia folytatására számítanak. Kozma Mihály, a vállalat kereskedelmi vezetője úgy látja, a gyümölcsléeladási statisztikákat és a vevői szokásokat nézve a dzsúsz az egyik legdinamikusabban fejlődő piac.

A Maspex Olympos Kft. Topjoy márkája az elmúlt években egyre nagyobb szerepet kap a gyümölcslépiacon.

– A Topjoy értékbeni piacrészt tekintve a top márkák közé nőtte ki magát, a kis üveges italok továbbra is a márka alappillérét képezik – mondja Cholnoky Anna, brand manager.

Az In-Food 2000 Kft. marketingvezetője szintén folyamatos fejlődést érzékel a gyümölcslé kategóriában.

– Az általunk forgalmazott osztrák Pfanner márka közel 20 éve, szép eredményeket elérve van jelen a hazai kínálatban, amit jelentős sikernek könyvelünk el, hiszen nagy és aktív márkák mellett kell helytállnunk – emeli ki Balogh Zsóka.

 

Erősödik a diszkontok szerepe

2018-ban a kereskedelmi márkák kiemelkedően fejlődtek, ami feltehetően annak köszönhető, hogy a kereskedők visszaállították a bizalmat a kategória felé. A bizalom visszanyerése némely esetben a minőség javulásán alapult az ár megtartása mellett.

– A kereskedők akciós anyagaiban már érzékelhető, hogy ők is nagy figyelmet szentelnek e szegmensnek. Egyelőre még van egyensúly a márkák küzdelmében, azonban megfigyelhető, hogy már a kereskedők nagy része szeretné cége nevét vagy logóját viszontlátni a termékeken – világít rá Kozma Mihály.

Pessenlehner Dóra arról számol be, hogy a diszkont csatorna egyedülálló növekedést mutat, ahogy a saját márkás termékek növekedése is számottevő, folyamatosan piacrészt tudnak növelni.

Pessenlehner Dóra
vásárlói marketing
vezető
Coca-Cola HBC
Magyarország

– A kiskereskedelemben az értékbeli eladások 31%-áért a diszkontok felelnek, a saját márkás termékek is egyre inkább előtérbe kerülnek. A gyümölcslé és nektár szegmensen belül az alacsonyabb gyümölcstartalmú, 20-25%-os nektárok növekedési üteme a legnagyobb, de a tendenciák azt mutatják, hogy a fogyasztók szeretnek és egyre inkább hajlandók magas gyümölcstartalmú, illetve prémium termékekre költeni. Másrészről az egészséges és a környezettudatos gondolkodás fontos trenddé nőtte ki magát Közép-Európában is, ami komoly és pozitív hatással van a gyümölcslék és nektárok fejlődésére egyaránt – tudjuk meg a Coca-Cola HBC Magyarország vásárlói marketing vezetőjétől.

– A fogyasztási szokások változása a csatornák kapcsán is megfigyelhető. A kevés idő, a megváltozott igények és a rendkívüli gyorsítás a hétköznapi bevásárlásban az egyszerűsítés és hatékonyság szükségességét hozzák magukkal. A diszkontok növekedése mellett az online bevásárlás szerepe is erősödik, valamint az On The Go termékek is egyre népszerűbbek – jelzi Papp-Zelena Adrienn.

Mindeközben a saját márkák vs. gyártói márkák kapcsán pozitív trendeket látnak. Ahogyan a fogyasztók igényei egyre magasabbak, úgy nőtt meg első lépésben a magasabb gyümölcstartalmú, de saját márkás gyümölcslevek fogyasztása, míg második lépésben a további prémiumizációs igényekkel a márkás, magas minőségű és hozzáadott előnyöket tartalmazó termékek előretörése predesztinálható.

Balogh Zsóka
marketingvezető
In-Food 2000

– Mi is érezzük, hogy egyre jelentősebb szerephez jut a diszkont csatorna is a kategória értékesítésében, ezért itt is törekszünk a megfelelő kínálat kialakítására – fűzi hozzá Balogh Zsóka. – A Pfanner termékek mindig is a prémium vonalat képviselték, így igazából sosem versenyeztek a saját márkás termékek piacán, a minőséget, brandet tekintve sem összehasonlíthatóak.

 

Várják és igénylik az újdonságokat a fogyasztók

A kutatások és az eladások is azt támasztják alá, hogy a fogyasztók számára az egészségtudatosság és a minőség kulcsszempontok, de emellett a fogyasztók folyamatosan keresik az új termékkategóriákat, „izgalmas” ízkombinációkat, érdekes csomagolásokat, újabb és újabb ötleteket. A választás szempontjainak súlypontjai áttevődnek, a vásárlási motivációk átalakulnak, modernizálódnak, amelyek a termékfejlesztések irányát nagymértékben befolyásolják.

– A SIÓ-Eckesnél nagyon szerencsések vagyunk, hiszen a SIÓ fogyasztói a hazai piac egyik legmárkahűbb csoportja. Noha az árérzékenység ebben a szegmensben jelentős, ez a márka sokkal jobban képes megtartani vásárlóit, mint a versenytársaink. Célunk, hogy ne az árversenyt generáljuk, ami a minőség csökkenésével járhat, hanem hogy olyan értéket tudjunk nyújtani termékeinkkel a fogyasztóinknak, amiért szívesen adják meg a saját márkás termékekhez képesti magasabb árat – hangsúlyozza Papp-Zelena Adrienn.

A Maspex Olympos Kft. kisüveges Topjoy termékei esetében a különleges ízeket preferálják a fogyasztók: a hagyományosnak számító őszibarack mellett a legnépszerűbbek a kaktusz, mangó, görögdinnye és a meggy-alma. Míg a kisüveges italokat elsősorban „on-the-go” fogyasztási helyzetekben választják, addig a nagy (1,5 literes) palackos Topjoy gyümölcsitalokat inkább otthonra vagy baráti összejövetelekre vásárolják.

Cholnoky Anna
brand manager
Maspex Olympos

– A kartonos kiszerelést előnyben részesítők számára is kínálunk alternatívát: az egészségtudatos fogyasztóinknak a Vitamin és az izgalmas ízek kedvelőinek a Fruits of the World termékcsaláddal. A 100%-os paradicsomleveket – enyhén fűszerezett vagy pikáns változatban – pedig akár főzéshez is ajánljuk. A 0,2 literes, kartonos, szívószálas, Disney-karakterekkel ellátott gyümölcsitalok között a lányok és fiúk egyaránt megtalálhatják kedvencüket – jelzi Cholnoky Anna.

Pessenlehner Dóra egyetért abban, hogy a kategória fogyasztói minőségi, magas gyümölcstartalmú, prémium termékeket keresnek. Az innovációk fontosságára is felhívja a figyelmet, megemlítve, hogy a Coca-Cola HBC Magyarország év elején csomagolásváltással és ezzel párhuzamosan új nektárízekkel is frissítette gyümölcslé-portfólióját.

– Fogyasztóink körében hatalmas népszerűségnek örvendenek a mix ízek, amelyek az alapízekkel szemben egészen új, különleges ízélményeket kínálnak, ezáltal pedig folyamatosan új vásárlókat ösztönöznek a kipróbálásra – mondja a vállalat vásárlói marketing vezetője.

A Cappy termékcsaládban továbbra is az 1 literes kiszerelésű termékek a legnépszerűbbek, de az on-the-go, vagyis az útközbeni fogyasztásra szánt kis kiszerelésű (250 és 330 milliliteres) termékek is dinamikusan növekednek.

Kozma Mihály
kereskedelmi vezető
Garden Juice

Kozma Mihály úgy véli, a vásárlói döntésben sok múlik az első benyomáson, ha valaki kipróbál egy terméket, és az beválik, akkor kitart mellette.

– Várakozásaink szerint a vásárlók egyre inkább tudatosan keresni fogják a környezetbarát csomagolási megoldásokat, tehát túl azon, hogy milyen ízű, beltartalmú vagy mennyire egészséges egy termék, éppen annyira fontos lesz a csomagolási kategória is – emeli ki a Garden Juice Kft. kereskedelmi vezetője.

 

Ízkavalkád hagyományosan vagy különlegesen

A Rauch 2019-ben két új izgalmas ízzel bővíti a portfólióját, így már összesen 6 ízben elérhetőek a Rauch Juice bar frissen préselt gyümölcslevei.

– A magas gyümölcstartalmú gyümölcslevek szegmensében élen járó Happy Day márkánk kommunikációja és a termékcsomagolások is megújultak a tavalyi év végén; még frissebb, még gyümölcsösebb és még természetesebb külsővel jelent meg a márka a gyümölcslevek polcain – ismerteti Polyák Anett.

A Maspex Olympos Kft. a 2019-es szezonra két újdonsággal is készült: ice teákkal bővítették a Topjoy kisüveges termékvonalát, amelyek citrom és barack ízekben elérhetőek. A klasszikusabb ízeket kedvelőknek is szeretnének kedvezni az új fekete ribizli nektárral.

A Topjoy új termékcsaládja, a Fruit + H2O a piacon teljesen egyedülálló, csak gyümölcslé és víz felhasználásával készül, hozzáadott cukor nélkül. Tartósítószert, mesterséges aromákat, színezéket és édesítőszert sem tartalmaz. Magas, 41-42%-os gyümölcstartalma garantálja a finom, gyümölcsös ízt. A termékek az év elejétől három ízben kaphatóak: málna, eper és citrom – tudjuk meg Cholnoky Annától.

Várkonyi Vilmos
senior brand manager
Maspex Olympos

– A márkás gyerekitalok között piacvezető Kubu idei újdonsága a Play gyümölcsital termékcsaládon belül a barackos és epres ízekben bevezetett Kubu Play Ice Tea. A termék különlegessége, hogy koffeinmentes teakivonattal készül, így a legkisebbek is fogyaszthatják – fűzi hozzá Várkonyi Vilmos, a cég senior brand managere.

A Sió-Eckes Kft. SIÓ Light termékcsaládja – többi gyümölcslevükhöz hasonlóan – szép eredményekkel büszkélkedhet, 2017-ről 2018-ra több mint 50%-os forgalomnövekedést ért el.

– A hazai gyümölcslépiac vezető gyártójaként a hazai fogyasztók igényeit tartjuk a legfontosabbnak. A nemzetközi trendeket lokalizáljuk, figyelünk a magyar fogyasztókra és innovációinkat is ennek megfelelően hozzuk létre. Az idei évünk egyik legfontosabb bevezetése a SIÓ Smoothie termékcsalád, amely a természet legintenzívebb ízeit hozza el a hazai fogyasztóknak, kifejezetten az ő ízlésük szerint kifejlesztve. A 2019-es év pedig ezen kívül is még számos innovációt hoz majd – árulja el Papp-Zelena Adrienn.

 

Szponzorált illusztráció

 

A Coca-Cola HBC Magyarország 20-25% gyümölcstartalmú italai januártól új Tetra Pak csomagolásban érhetők el, emellett három új, egyedülálló mix ízt vezettek be. A portfólióban megtalálható az almát, narancsot és citromot tartalmazó Citrus Mix, az őszibarack, kajszibarack és alma együttese, a Fruit Mix, valamint az alma-fekete ribizli-gránátalma-meggy kombó, a Berry Mix.

– A nyári szezon különlegessége a frissítő Cappy Lemonade lesz, amely május óta elérhető a piacon. A fogyasztóink citrom, citrom-málna és citrom-menta ízekben találkozhatnak az új termékekkel – jegyzi meg Pessenlehner Dóra.

A Garden Juice Kft. legújabb ízbevezetése az alma-szilva, 100%-os gyümölcstartalommal, kék csomagolásban.

– Több vonalon – ízek bővítése és csomagolásfejlesztés – kezdtünk bele további fejlesztésekbe, jelenleg a piacot mérjük fel, milyen valós alapja van különböző új ízek létjogosultságának – fejti ki Kozma Mihály.

– A legfrissebb bevezetésünk a málna és az ananász-kókusz gyümölcsnektár– tájékoztat az In-Food 2000 Kft. marketingvezetője. – A diszkont hálózatokkal kifejezetten a különleges, nem hétköznapi, de trendi ízekkel dolgozunk (eper, maracuja stb.). Terveink között szerepel, hogy a meglévő szortimentünket 1 literes vagy 2 literes kiszerelésben is szeretnénk hosszú távon elérhetővé tenni.

Budai Klára

Kapcsolódó cikkeink