Húsvéti trendek, érdekességek
Ritkán írhatunk le ilyet mostanában, de úgy tűnik, a húsvéti szezonális édességek piacát nem érinti a recesszió miatt kialakult fogyasztás-visszafogás. A gyártók igyekeznek meglovagolni ezt: a tavaly bizonyított termékeken kívül minden márka vonalán találunk újdonságokat, sőt, némelyik új szegmensekben is megjelenik.
Tavaly eladásnövekedést hozott a nyuszi a figurás csokik gyártóinak
Annak ellenére növekedtek megint a tavalyi eladások, hogy a „szokásos” nehézségeken túl a nyulakra és tojásokra az emelt NETA és a plusz
2 százalék áfa is ráterhelődött.
– A 2012-es karácsonyi üreges figurák eladásaira vonatkozóan nincsenek még lezárt adataink, bár tapasztalataink szerint nem szabad egyenes arányban értékelni a húsvét és a karácsony teljesítményét, hiszen fogyasztói szempontból is két
különböző ünnepről beszélünk. A november–decemberi időszakban például sokkal több helyettesítő termék található
a piacon, mint húsvétkor: mézes puszedli, gyümölcskenyér, karácsonyi ízesítésű táblás és szeletes termékek, desszertek – világít rá a két fontos figurális szezon különbözőségére Szabó Andrea, a Nestlé Hungária Junior Brand Managere.
A tavalyi fejlődés természetesen nem garancia az ideire. A tapasztalatok szerint
a vásárlók tűréshatára minden piacon más és más – de mindenhol létezik egy árszint, amivel túl lehet lépni.
– A fogyasztók árérzékenysége még mindig növekszik. Márkák tekintetében is drágábbról olcsóbbra váltanak, és az árakciók, promóciók is jelentős mértékben befolyásolják a vásárlási hajlandóságot.
A NETA leginkább az édesipar életét nehezítette meg. A piac zsugorodása, a kedvezőtlen piaci tendenciák nagy valószínűség szerint folytatódnak, így a 2013-as húsvéti szezon várhatóan bázisszinten fog alakulni véleményünk szerint – tekint előre Halászné Boldizsár Ilona, a Bonbonetti Choco Kft. termékmenedzsere.
Növekvő diszkontarány
Bár a fogyasztók döntő többsége már hallott a NETA-ról, egy 2012-es felmérésre adott válaszokból az derült ki, hogy az adó miatti áremelkedés önmagában nem befolyásolta a vásárlásokat, tudjuk meg Szűts Ágnestól, a Storck Hungária marketingvezetőjétől.
– Sokkal inkább az általános gazdasági helyzet az oka, hogy a fogyasztók jobban odafigyelnek, mire mennyit költenek – állapítja meg. – Többféle stratégiával közelítenek az új helyzethez: van, aki kevesebbet vásárol, de ragaszkodik a megszokott márkáihoz/termékeihez, aztán néhányan ugyanannyit vásárolnak, de olcsóbb termékeket keresnek, és vannak, akik kevesebbet és olcsóbbat is vásárolnak.
Azok, akik a vásárolt mennyiséget csökkentették, más módon pótolják a hiányzó mennyiséget, sokszor saját maguk által készített édességekkel – osztja meg velünk tapasztalatát a marketingvezető. A szezonban szokásos tradicionális ajándéktermékeket azonban, mint például az üreges figurákat, nehéz otthoni körülmények között előállítani, így az ajándékozásra szánt termékek gyártói – köztük a Storck is – bíznak abban, hogy a fogyasztó ragaszkodni fog a bevált termékeihez, mi több, a kipróbált, jó minőséget kínáló márkákhoz is.
Az eladási csatornákat tekintve a sorrend – a Nielsen adatai alapján – nem változott.
A legnagyobb forgalmat a hipermarket realizálja, ezt követik a diszkontok és szupermarketek, valamint a hazai láncokhoz tartozó üzletek – ez utóbbiak 2012-ben növelték piacrészesedésüket. Ám leginkább a diszkontok tudtak nőni.
Feltűnő és könnyen építhető kartonok a Nestlétől
A meghatározó gyártók ma már csak valódi csokoládéból gyártanak márkázott termékeket, mivel a nugátosok háttérbe szorulása visszavonhatatlanul lezajlott.
A Nestlé Hungária Kft. a 2013-as szezonra a jól bevált, sok éve piacon levő üreges figurák mellett új termékekkel is jelentkezik, tudjuk meg Szabó Andreától. Ezek vagy kisebb méretűek – így költséghatékonyabb megoldást kínálnak –, vagy különlegesek, az ünnep fényét tudják emelni.
– A piacvezető BOCI márka alatt megtartjuk a már tavaly bevezetett 18 g-os nyuszit és a hengeres formátumú 15 g-os tojást. A klasszikus tej- és étcsokoládé-nyuszik mellé újdonságként bekerül a választékba a 70 g-os Sárgabarackos-kekszes tojás. Mind a BOCI, mind a NESQUIK húsvéti játékos zsákban új bögre található. SMARTIES márka alatt a drazsék csörgése a játékosságot hirdeti – két új termékünk ezt tovább viszi. A 70 g-os doboz egy nyuszifejet ábrázol, amelyben 4 kistojás bujkál, a 177,5 g-os SMARTIES házban pedig egy tyúk és egy tojás is lakik – sorolja az újdonságokat Szabó Andrea.
A NESTLÉ robbanócukros tojás évek óta izgalmas meglepetést okoz a gyerekeknek, az AFTER EIGHT nyuszi pedig elegáns megjelenésével és pikáns étcsokoládés-mentolos ízével arat sikert a piacon.
– Karácsonyhoz hasonlóan húsvétra is egységesítjük a kartonjainkat: minden termékünk 1/8-os méretű és piros Nestlé Choco Love logóval ellátott kartonba kerül – mondja a Junior Brand Manager. – Ezzel könnyebb a kihelyezések építése, és feltűnőbb megjelenést biztosít az egységes szín. A különleges termékeinkre wobblerek hívják fel a figyelmet. Több áruházban is megjelenünk egész raklapos kihelyezésekkel, illetve előre feltöltött displayeket szállítunk hiperekbe, és vegyes displayeket a szupermarketekbe és hazai láncokba.
Étcsoki-különlegességek
a Bonbonettitől
A kedvezőtlen piaci körülmények ellenére a Bonbonetti továbbra is kedvező ár-érték arányú, magas minőségű, valódi csokoládés termékekkel készül a húsvéti szezonra, szögezi le Halászné Boldizsár Ilona, majd így folytatja:
– Vásárlóinkat Bonbonetti Tibi és Disney márkás termékekkel várjuk. Tapasztalatunk, hogy az étcsokoládéból készült termékek egyre nagyobb mértékben részesednek a húsvéti szezonból is. Tavaly jól szerepeltek, így 2013-ban is megtalálható kínálatunkban a Tibi 40 g-os étcsokoládés húsvéti nyúl és a 72 g-os (4*18 g), tasakos Tibi étcsokoládés húsvéti tojás. Mindkét termék magas, 60 százalék kakaóanyag-tartalmú, különleges étcsokoládéból készül. Az ajándékcsomag-kategóriában kisebb változásokat tervezünk. A Katica és Méhecske alakú fémdobozok nagyon sikeresek voltak az elmúlt szezonban, most új összetétellel készülnek. A fémdoboz később, a mindennapokban is használható.
Nyúl Merciben
Idén húsvétkor a Storck új szegmensben – az üreges termékek piacán – debütál prémium minőségű termékekkel. Valódi Merci csokoládéból készült nyuszi várja a polcokon az igényes vásárlókat. Újdonság továbbá a jól ismert Merci ízeket felvonultató zacskós mini húsvéti tojás is.
– Hogy kiszélesíthessük a Storck termékek fogyasztói táborát, szezonális jelleggel újra
piacra dobjuk Merci Petits termékünket, amely szintén az „eredeti” Merci ízeket tartalmazza az adott alkalomhoz illő csomagolásban (például húsvéti nyúl vagy szív formájú dobozban) – informálja lapunkat Szűts Ágnes.
A Storck szezonális stratégiája már évek óta változatlan: a tőle megszokott minőségű és ízvilágú termékeket különleges formákban és egyedi méretekben kínálja.
– Kiskereskedelmi lánctól függően a húsvétot megelőzően akár már 4-6 héttel korábban is megjelennek az üzletekben a Storck látványos másodlagos kihelyezései, amelyek egyrészt a húsvét hangulatát hozzák el a boltokba, másrészt dekoratív kivitelük vásárlásra igyekszik csábítani – mondja a marketingvezető. – A magyar fogyasztókra egyre jellemzőbb, hogy nagyobb ünnepek alkalmával mindig a legutolsó pillanatra hagyják bevásárlásaikat, így a boltokban eladásra várakozó szezontermékeink akár 60-70 százaléka is csak az utolsó napokban, jobb esetben az utolsó egy hétben kerül le a polcokról vagy displayekről annak ellenére, hogy kihelyezéseinkkel már jóval korábban „figyelmeztetjük” a vásárlókat az ünnep közeledtére. Ebből a megfontolásból a Storck fogyasztói promóciókat nem szokott húsvétra szervezni.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >