Hét most jellemző vásárlói magatartás

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2020. 06. 11. 11:16

A fogyasztói attitűdök hirtelen változása jelentős viselkedésbeli változásokat eredményezett, amelyek következményekkel járnak a kereskedelemre nézve is. Ebben az új valóságban elsődleges a fogyasztóközpontú megoldások fejlesztése, a kereskedelmi sikerhez szükséges tapasztalatok felismerése és kezelése.

A Shop! szervezet híroldala

A Shop! szervezet híroldalán a vásárláshelyi marketing iparág legfrissebb publikációi jelennek meg

A Shop! (a POPAI Magyarország anyaszervezete) központ által kiadott Marketing@Retail News oldalakon június 10-én a Big Red Rooster (a JLL company) fejlesztőcég 7 pontban tette közzé az új normálban tipizált fogyasztói attitűdöket.

Helyi fogyasztás

Jelenleg a családok, a környék, a közösségek és az USA-ban még az egyes  államok szoros kötelékek lettek, így sok évig meghatározzák az új vásárlási magatartást és hozzáállást. Mivel a fogyasztók egyedülálló módszereket találnak ki a „maradjotthon” korlátozások megélésére, egyre inkább a közvetlen család és a szomszédok felé fordulnak támogatásért és bátorításért. A közösségek összefognak, hogy támogassák a helyi vállalkozásokat, amennyire csak lehetséges, tőlük rendeljenek étel házhozszállítást és tőlük vásároljanak online is. Ezek a koncentrikus befolyásolási körök alapjaiban változtatják meg a vásárlást és befolyásolják a lokális kis- és nagyvállalatok helyzetét.

Aközelben termelt, helyben megvehető áru felértékelődik

A közelben termelt, helyben megvehető áru felértékelődik

Globálisan befolyásolt döntéshozatal

A pandémia világméretű hatása globális szinten megosztott tapasztalatokat generál olyan módon, amelyet a legtöbb nemzedék korábban nem tapasztalt. A globális összekapcsolódás szélesebb körű ismerete – különös tekintettel az egészségügyi rendszerekre, a pénzügyi intézményekre, a kormányokra, a nemzeti márkákra és a globális ellátási láncra – befolyásolja most a vásárlási döntéseket. Ezen felül, mivel továbbra is megkérdőjelezzük a COVID-19 vírus eredetét, sok fogyasztó újra megvizsgálja kapcsolatát a Föld Anyával. A természet újbóli felfedezése és megnövekedett éghajlati tudatosság lesz jellemző a globális szempontok figyelembe vételével.

Bizalom alapuló lojalitás

Ma a lojalitás mozgatórugói a biztonság, a megbízhatóság és a kedvesség. Ezeket figyelembe véve a márkáknak másképp kell gondolkodni a fogyasztók számára kínált megoldásokon. Az önmegvalósítás már nem kapcsolódási pont, mivel a fogyasztói igényeik hierarchiájának elsődleges prioritásaként saját maguk és családjuk biztonságára koncentrálnak. A pánikvásárlás és az ahhoz kapcsolódó készletbizonytalanság arra készteti a fogyasztókat, hogy a megbízható ellátási láncokkal rendelkező márkákhoz kössék magukat. A középtávú nyertesek azok a márkák, amelyek kiszámíthatóságot tudnak biztosítani a kiszállítás és a kézbesítés ütemezése és folyamata során. A fogyasztók olyan márkákhoz fordulnak, mint a Starbucks, a Target, a Walmart és a Costco, akik hitelesek, „helyesen cselekszenek” mind fogyasztóik, mind alkalmazottaik felé.

Közösségi kezdeményezések, jótettek

Közösségi kezdeményezések, jótettek magánemberek, vállalatok és szervezetek összefogásával

Nem létszükségleti költések

A rövid és középtávú recessziós környezetbe való belépéskor arra számítunk, hogy a 2008-as pénzügyi válság után kialakult számos viselkedési forma megismétlődik. Az új bérleti és megosztási megoldások ellensúlyozzák a tulajdonosi viselkedést. Az induló vállalkozások és az egyéni egészségügyi szükségletek támogatásához szükséges közösségi összefogás folytatódik. A diszkontok és a saját márkák is nyertesei lesznek a pénzügyi konzervativizmusnak,  míg a luxusmárkák jelentősen szenvedni fognak.

A személyes tér védelme

A világjárvány arra késztet, hogy újraértékeljük a társadalom más tagjaihoz fűződő fizikai közelséget. Amikor visszatérünk a normál állapotba, továbbra is fennáll a láthatatlan fertőzésektől való félelem, ami a személyes tér új meghatározását és kényelem szintjének megváltozását eredményezi, fizikai távolságtartással. A tereket át kell gondolni, hogy lehetővé váljon a folyamatos társadalmi távolságtartás, amely az új norma lesz.

Érintéssel járó érintkezés kerülése

A fizikai környezet fertőtlenítésének javítása elvárás, mivel a személyes higiéniával kapcsolatos tudatosság példátlan méreteket ölt. Az emberekkel, termékekkel és terekkel folytatott interakció mind óvatos megfontoltsággal  zajlik. A gyors, lerövidített, érintésmentes megoldások kerülnek előtérbe a vásárlás során is.

A virtuális használata

A vásárlás, az oktatás, a szocializáció és az egészségügy virtuális megoldásainak folyamatos fejlesztése kikényszeríti a fogyasztói magatartás folyamatos fejlődését is. Az e-kereskedelem növekedése továbbra is drámaian felülmúlja a fizikai kereskedelmet, így a fizikai környezet egyedülálló szerepének megértése még kritikusabbá válik a márkaökoszisztémák és a siker szempontjából. A videokonferenciák, élő közvetítések, virtuális klubok és virtuális szépségkonzultációk továbbra is fennmaradnak, míg a virtuális orvoslás egészségügyi elvárássá válik.

A virtuális megoldások az egészségügyet is megváltoztatják

A virtuális megoldások az egészségügyet is megváltoztatják, a gyógyítás és a beteglátogatás területén egyaránt