Harmónia és minőség

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 10. 05. 10:01

A Balaton déli partjának lankáin található Kéthelyen a borkészítés háromszáz éves hagyományra tekinthet vissza. Az itteni dombok, erdők védte szőlő az agyagos talajnak és a harapnivalóan tiszta levegőnek köszönhetően tökéletes alapanyag kiváló minőségű magyar borok előállításához. Ezt a küldetést vállalta fel a Kristinus borbirtok, élén Florian Zaruba ügyvezetővel, aki karriert, pályát és országot váltva, negyvenévesen érkezett a birtok élére.

 Hogy kerül egy sikeres vendéglátós múlttal rendelkező német marketingszakember egy balatoni borászat élére?

Florian Zaruba: A gyerekkori álmom hozott ide Kéthelyre. Közel húsz évig dolgoztam a marketingszakmában, sikert sikerre halmoztam, de éreztem, hogy valami hiányzik az életemből. Egy másfélmilliós, kozmopolita város közepén egyre inkább elkezdett hiányozni a természet. Nem véletlenül van erdőmérnöki diplomám is.Négy évvel ezelőtt a másik szenvedélyem, a vadászat miatt Somogyba látogattam, és eljutottam a Kristinus borbirtokra is. Azonnal beleszerettem a helybe. A somogyi látogatásom után nem sokkal, Bécsben találkoztam a birtok tulajdonosával, és egy többórás beszélgetés után meg is hoztam a döntést: felhagyok az eddigi életemmel, és költözöm!

– Mekkora területen termel, illetve mekkoráról vásárol fel szőlőt a Kristinus? Mely fajtákban látnak kiugrási lehetőséget a közeljövőben?

Jelenleg 55 hektáron termelünk, és nemrég telepítettünk 2,5 hektárnyi furmintot. Szortimentünkben a sauvignon blanc, a chardonnay, az irsai, a sárga muskotály, a merlot, a cabernet sauvignon , a cabernet franc, a szürkebarát és a kékfrankos a kiemelt tételek. Az, hogy miben látjuk a kiugrási lehetőséget, sokkal komplexebb kérdés. Nagymértékben függ attól, hogy az adott tételt a hazai piacra vagy exportra szánjuk. Mi a Kristinusnál ugyanis egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk az exportra. A hazai piacon nagyobb mennyiségben eladhatók a nemzetközi fajták, de természetesen a magyar fajták is szépen fogynak. Az Irsai Olivér például egy olyan fajta, ami az ázsiai piacon is nagyon kedvelt. Ezek mellett nagy hangsúlyt fogunk fektetni a Kékfrankos népszerűsítésére is.

 Mekkora mennyiségben készítenek bort?

Örömmel tapasztaljuk, hogy a Kristinus borok egyre népszerűbbek, évente több százezer palackot értékesítünk. A tárolókapacitásunk egymillió liter, és értékesítésben is ez a cél. A termelésre rendelkezésre álló területünk már megvan 101 hektárig! Ennek a bővülésnek volt az első, kisebb lépése a 2,5 hektárnyi furmint telepítése.

– Hová pozicionálná a Kristinus borokat a hazai piacon?

Célcsoportunknak tekintünk mindenkit, aki kedveli a minőségi borokat, a csúcsgasztronómiát. Éppen ezért kommunikálunk a szakmai és a life style sajtóban, a közösségimédia-felületeken. Saját honlapunk tartalmát, webshopunk kínálatát folyamatosan frissítjük, promóciókat szervezünk. Ott szeretnénk lenni a lánykéréseken, az évfordulókon, a nyáresti beszélgetéseken, a családi vacsorákon, a vitorlásokon és a nyaralók kertjeiben is, hogy boraink a legértékesebb pillanatokban tökéletes kísérők, társak lehessenek. Ezeknek a pillanatoknak az íze lehet merlot vagy chardonnay, mindenki a saját ízlése szerint választ, a lényeg, hogy minket válasszon.

 Milyen szerepet játszik a borászat tevékenységében Gasztro Műhelyük?

Gasztro Műhelyünk nem ismer kompromisszumot az alapanyagok minőségében, a tálalás esztétikájában és a helyi termékek iránti elkötelezettségében. Vendégeink nem átlagos menüvel találkoznak, hiszen az általunk kínált menü struktúrája a hagyományos előétel-leves-főétel-desszert felosztás helyett a borainkat követi. Így, aki minket meglátogat, az a mi irsainkhoz, rozénkhoz, vagy a SAS cuvée-nkhez kap ételajánlást. A degusztációs menünk hét fogásban, egy Kriseccónkhoz ajánlott ­amuse bouche felvezetésével mutatja meg, mit gondolunk mi a konyhaművészetről. Fogásaink az évszakhoz illő, prémium minőségű helyi alapanyagok felhasználásával készülnek, összességében a különlegesebb ízek, az izgalmas kombinációk falatjait kínáljuk modern, mégis otthonos környezetben. De legyen szó zártkörű, családi, baráti vagy munkahelyi rendezvényről – borbirtokunk mindenki előtt nyitott.

 – Mit érdemes tudni élménykomplexumuk további szolgáltatásairól?

Magának az élményközpontúságnak kulcsszerepe volt, amikor a borbirtok szolgáltatásainak koncepcióját terveztük. Borbirtokunkon alapszolgáltatás a pincelátogatás és a finom borok kóstolása. De van lehetőség lovaskocsi-túrára, golfozásra, romantikus hangulatú piknikezésre, túrázásra a szőlőben, igény esetén pedig saját autóbuszunkkal megoldjuk a transzfert a környék programjaira, fürdőibe; szóval számtalan ajánlatunk van. A vadászat, a csúcsgasztronómia mellett a kulturális programokra is komoly hangsúlyt fektetünk. Jelen vagyunk a nagy látogatottságnak örvendő rendezvényeken, fesztiválokon, de vannak saját kezdeményezéseink is.Ilyen például a jótékonysági célú terepfutás, amelyet idén immár harmadik alkalommal rendeztünk meg, több száz résztvevővel. Borászatunk épületében kialakítottunk egy tíz, franciaággyal felszerelt designszobából álló Vinotelt, így az érkező vendégek azonnal a borászati és gasztronómiai élmények közé csöppennek, és egy koncert, egy mozi vagy egy kellemes vacsora után nem kell autóba ülniük, és hazaindulni, hanem folytatódhat a kaland, az élményszerzés.

 Milyen aktuális trendeket érzékel ma a borpiacon?

Trendtől függetlenül fontos az állandó, magas minőség biztosítása. A fogyasztók a bor minősége mellett egyre érzékenyebbek a csomagolásra, a designra is, és erre mi is nagy hangsúlyt fektetünk.

Vannak-e aktuális hívószavak vagy termékfejlesztési irányok, amelyek Ön szerint biztosan megmozgathatják a fogyasztó fantáziáját?

Csábító és meggyőző, magával ragadó, élmény, varázs, szellő, csobbanás, napsütés, Balaton…. – és folytathatnám a sort. A borfogyasztók egyre tudatosabban választanak; a legfontosabb tehát a magas minőség, a megfelelő ár-érték arány megtalálása és persze az innováció. (x)

 

Kapcsolódó cikkeink