Halal élelmiszert exportálna Európába Bosznia
Boszniát reményei szerint földrajzi elhelyezkedése segíti majd abban, hogy növelje halal-minősítésű élelmiszereinek európai piacokra történő importálását, ahol egyre több muszlim él.
A balkáni ország, amely népességének közel fele muszlim vallású a halal termékfejlesztés- és gyártás regionális központjává vált azóta, hogy 2006-ban itt állt fel Európa egyik első halal-minősítő intézete.
A bosnyák bankok, élelmiszergyártók és szállodatulajdonosok halal sztenderdek elfogadásával igyekeztek az Öböl-menti országokból érkező turistáknak és az arab világgal folytatott egyre intenzívebb kereskedelemnek köszönhetően bővülő piacból részesedni.
A halal-élelmiszerek vásárlóinak száma 1,9 milliárd és a piac 2021-ben értékben 1,27 billió dollár volt. A 2022-es Global Islamic Economy előrejelzése szerint ez az összeg a bővülés eredményeként 2025-ig akár az 1,67 billió dollárt is elérheti. Ugyanakkor az európai muszlim népesség nagyságára vonatkozó konkrét adatok nem elérhetők.
Egy termék akkor kaphat halal-minősítést, ha az az iszlám Sharia szabályainak megfelel. Ezek az élelmiszerek nem tartalmazhatnak nyomokban sem sertéshúst, alkoholt, illetve vért, és mindenfajta szennyeződéstől (beleértve a tisztítószereket is) mentes gyártósoron készülnek.
Damir Alihodzic, a boszniai Agency for Halal Quality Certification igazgatója elmondta, hogy az intézet eddig a tanúsítványt 110 helyi vállalkozásnak adta meg, melyek 80%-a élelmiszergyártó. A hozzávetőlegesen 10.000 főt foglalkoztató és éves szinten 15-20%-kal bővülő iparág mintegy 7000 halal-minősítésű terméket forgalmaz és exportál.
Kapcsolódó cikkeink
Fókuszban a magyar élelmiszerexport promóciója Szlovéniában
Szlovénia fővárosa, Ljubljana ad otthont az Agrármarketing Centrum (AMC) által…
Tovább olvasom >Beruházni tervez a Shein az Egyesült Királyságban
A Reuters szerint a Shein a következő öt évben 211…
Tovább olvasom >Ukrán szaktárca: Kijev kész korlátozni az EU-ba irányuló ukrán élelmiszerexportot
Ukrajna kész elfogadni a kereskedelmi korlátozásokat az Európai Unióval, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >