Ha olasz konyha, akkor Cucinare II.

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 06. 24. 12:55

Az Olasz Külkereskedelmi Intézet (I.C.E.) a Pordenone Fiere Kiállítási és Konferenciaközpont felkérésére magyar cégek képviselőinek és szakmai magazinok újságíróinak delegációját hívta meg a Pordenone városában immár második alkalommal megrendezett Cucinare szakkiállításra. A Trade magazin egyik kolléganője is a meghívottak között volt – ő mesél élményeiről. (2. rész.)

Cucinare II. 1

Cucinare II. 2

A Pordenone Fiere és az I.C.E. szervezésében meglátogattunk három Friuli tartományban működő borászatot is. Elsőként a 7500 hektár területen gazdálkodó Piera Martellozzo borászatot kerestük fel, amelynek köves, ásványi anyagokban gazdag talajon fekvő ültetvényeiről hektáronként 50 kg szőlőt szüretelnek, és amely évente 12–13 fajta bort forgalmaz. A hetvenes években alapították, és 12 éve vásárolták meg a mai tulajdonosok; napjainkban Európa egyik legnagyobb borászatának számít. Évente 5 millió palackot forgalmaznak, ennek 50%-át exportálják, elsősorban Kanadába, az Egyesült Államokba, valamint Európába, ahol a fő felvevő piacok közé Lengyelország, Csehország és Románia tartozik. A borászat legismertebb terméke a Prosecco habzóbor, de kiválóak a Pinot Grigio, Cabernet franc és a Merlot fajtákból készülő boraik is.

Cucinare II. 3

Cucinare II. 4

Másodikként a középkategóriájú I Magredi borászatot látogattuk meg. Tulajdonosa, Massimiliano Loca személyesen vezetett végig bennünket. Mint hangsúlyozta, 1968 óta a minőséget jelenti az I Magredi. 60 hektáron termelnek szőlőt, és évente 250 000 palackot forgalmaznak, a többi folyóbor. Utóbbit földalatti tartályokban hűtik — évente 35 ezer hektolitert. Idén a szokatlanul meleg időjárás miatt a tervek szerint már augusztusban elkezdik majd a szüretet. Legkülönlegesebb borfajtájuk a Divinotello Rosso, amely Cabernet sauvignon, Merlot és Raboso del Piave küvéje. Valóban egészen rendkívüli élményt nyújtott a kóstolás során. Pinot bianco, valamint Sauvignon házasításával állítják elő a szintén elsőrangú Divinotello Biancót. Angliába 10 000 palackot szállítanak, és jelentős az Egyesült Államokba, Dániába, valamint Németországba irányuló exportjuk is.
A harmadik borászat családi vállalkozás, 15 hektáros területével kicsinynek számít. Tulajdonosa, Emilio Bulfon ezért kiemelkedő minőség előállítására és forgalmazására törekszik, és méltán büszke az elért eredményekre. Évente 80 000 palackot forgalmaznak, ennek 35–40%-át exportálják az Egyesült Államokba, Japánba, Kanadába és Svédországba. 2010-ben érmet nyertek a veronai Vinitaly kiállításon. A borászat fontos szerepet játszik a tradicionális olasz szőlőfajták megőrzésében, termesztésében, és így kiemelt jelentőségre tett szert, termékei világviszonylatban is nagy elismertségnek örvendenek. 1987-ben az akkori olasz Földművelésügyi és Erdészeti Minisztérium aranyéremmel ismerte el Emilio Bulfon kiemelkedő érdemeit a tradicionális és eredetvédett szőlőfajták újratelepítésében és megőrzésérben.

A Bulfon családi borászat megpróbálja összekötni Friuli tartomány kulturális tradícióit a modern borászati technológiával. Az általuk készített borok Emilio Bulfon által saját kezűleg készített címkéi fogalom számba mennek: a Valerianóban található Santa Maria dei Battuti templom középkori freskójának az „Utolsó vacsorát” ábrázoló részlete látható rajtuk, amely Emilio Bulfon borainak nemcsak Olaszországban, hanem az egész világon ismertetőjegyévé vált. Egy olyan időszakban reprezentálja a magas minőséget és az egyediséget, amikor egyre inkább terjed a borok uniformizálása.

Ezúton is köszönetet mondunk Kiss Zsuzsannának, az I.C.E. piackutatójának magas színvonalú szervező munkájáért. Mint megtudtuk tőle, az olasz kormány által létrehozott intézmény az olasz cégek külgazdasági tevékenységét támogatja, összhangban az ottani Gazdasági Minisztérium irányelveivel. Központi irodája Rómában működik, emellett az egész világra kiterjedő külkereskedelmi irodahálózattal rendelkezik. A budapesti iroda 1968 óta működik, tehát az első külföldi ICE irodák között alapították. Folyamatosan szerveznek külföldi utakat magyar beszerzőknek és újságíróknak, emellett fő céljuk, hogy a hozzájuk forduló olasz cégeken partnert találjanak.

További információ a [email protected] e-mail címen vagy a www.italtrade.com oldalon található.

Bátai Dóra

Kapcsolódó cikkeink