Gyümölcslénél megállt a beszerzések koncentrációja

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 12. 16. 08:00

A gyümölcslé kiskereskedelmi forgalma értékben 5 százalékkal emelkedett 2007. szeptember–2008. augusztus között az előző hasonló időszakhoz képest, és 47 milliárd forint körül alakul. Ugyanakkor mennyiségben 2 százalék csökkenést regisztrált a Nielsen. Az ízek között vezet a narancs és az őszibarack, de a narancs részaránya tovább csökkent. Továbbra is pozitív tendencia jellemzi viszont a vegyes és a multivitamin-szegmens forgalmát.
A fogyasztói átlagárak eltérő mértékben változtak az elmúlt időszakban. Egy liter 100 százalékos dzsúsz átlagára tavaly augusztusban 334, idén pedig 370 forint a Nielsen adatai szerint. A nektár literenként átlagosan 5, az ital 15 százalékkal került többe most augusztusban, mint egy évvel korábban.
Az egészséges étkezési szokások terjedését jelzi, hogy a gyümölcslé az előkelő hetedik helyen áll a Nielsen által vizsgált élelmiszerek forgalom szerint összeállított toplistáján. (A húskészítmény, sör, sajt, szénsavas üdítőital, ásványvíz és kávé után.)
Figyelemre méltó, hogy a drágább 100 százalékos dzsúsz részaránya csökkent mind mennyiségben, mind értékben. A nektár mutatója stabil maradt. Nagyobb arányban növekedett viszont az olcsóbb ital részaránya. Sorrendben 24, 11 és 65 százalék a részesedésük értékben a legújabb adatok szerint.
A kereskedelmi márkák részaránya 31 százaléknál tart idén augusztusban, és 2 százalékpontos csökkenést regisztrált a Nielsen egyik évről a másikra.
A bolttípusok részesedésénél szembetűnik, hogy megállt a koncentrálódás a gyümölcslénél. A 400 négyzetméternél nagyobb üzletek részaránya legutóbb ugyanúgy 60 százalék, mint egy évvel korábban. A kisebb, hagyományos üzletek tartják 40 százalékukat.

A gyümölcslé mennyiségben mért kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése az elmúlt két év során, százalékban
Bolttípus 2006. IX– 2007. IX–
2007. VIII. 2008. VIII.
2500 nm felett 27 27
401–2500 nm 33 33
201–400 nm 9 9
51–200 nm 18 17
50 nm és kisebb 13 13
Forrás: Nielsen

Kapcsolódó cikkeink