Göröngyös az út a vásárlóig
A forecast (előrejelzés) szerepéről és a hazai gyakorlatról hallhattak előadást azok, akik részt vettek a Karrier és Stílus Tanácsadó Kft. által szervezett április 22-i konferencián a Margitszigeti Danubius Grand Hotelben.A versenyképes piaci pozíció megszerzéséhez és megtartásához szükséges mérőszámok és rendszerek jelentőségéről Katona Melinda, a Stílus és Karrier Kft. munkatársa beszélt. Véleménye szerint a jó forecasthez szükség van a múltbeli eladások adataira, a megfelelően előkészített értékesítési tervekre. Ha egy cégnek van forecast rendszere, akkor gyorsabban tud reagálni a piac változásaira, hatékonyabban, költségtakarékosabban tud működni.
Kell egy csapat
Nevishostényi Éva, a Nielsen marketingigazgatója előadásában a tavalyi év kereskedelmi adatait ismertette, majd a következő évek várható tendenciáiról beszélt. A jövő fogyasztója a mainál is tudatosabb lesz, promócióérzékenysége fokozódik, csak jó ár-érték arányú termékekkel lehet ebből kimozdítani, jósolta. A helyettesítési arány várhatóan hasonlóan magas lesz, és nő az alternatív kereskedelmi pontok szerepe. A gyártók azt várják a kereskedőktől, hogy aktívan vegyenek részt a kategória forgalmának bővítésében, és biztosítsák, hogy a kapcsolattartó egyben felelős döntéshozó is legyen.
Csík Balázs, a L’Orèal kereskedelmi igazgatója szerint a jó forecast különböző társosztályok munkájának eredője, koherenciában van a büdzsével, a teljesítendő célokkal. Cégénél hároméves marketingterv készül, de minden év második felében négy fázisban újratervezik a következő esztendő gyártási és értékesítési mennyiségét, amit havonta felülvizsgálnak.
Mezei János, a Coop Start Zrt. kereskedelmi igazgatója elmondta: a Co-op Club kártya 2006-os bevezetésével kiszámíthatóbbá vált a forgalmuk. A svéd minta alapján kialakított törzsvásárlói program megfogta a fiatalokat, és mára csaknem százezer tagot számlál. A családi összefogással gyűjthető pontokért cserébe kuponokat kaphatnak a fogyasztók, ami többletvásárlásra ösztönöz. Tavaly a törzsvásárlók átlagos kosárértéke csaknem kétszerese volt a többi vásárlóénak, és a programhoz kapcsolódott üzletekben 10 százalékkal nőtt meg a fiatal vásárlók aránya.
Gyártó és kereskedő közösen a sikerért
A gyártói-kereskedelmi közös forecastről hallhattak példát a résztvevők, amikor Lestyán Mária az Unilever, és Konecsni Edina a Tesco forecasttel foglalkozó munkatársai ismertették közös akciófolyamatukat. A promóció kezdete előtt 13 héttel küldi első akciós ajánlatát az Unilever, amelyből a Tesco akciós csapata a 8. hétre készíti el az első, a 3. hétre a végleges eladási előrejelzést, s ezt a gyártóhoz is eljuttatják. Az akció előtt két héttel történik a végleges rendelés, majd a promóciót követő második héten közösen értékelik a forecast pontosságát.
Zsingor Anikó, a Friesland trade marketing vezetője a Pöttyös Pont2 bevezetéséhez kapcsolódó trade marketing munkát mutatta be. Az új termékből négy hónap alatt több mint ötmillió darabot értékesített a cég. A túródesszert bevezetése kapcsán szervezett kóstoltatáson csaknem 250 ezren ízlelték meg a finomságot, az ÖMV-vel közös akciónak köszönhetően 12 millióan kerültek valamilyen kapcsolatba a Pont2 túródesszerttel.
A konferencia záróeseményeként Illés Valéria, a DHL Exel BPO üzletfejlesztési igazgatója, Nagy Zsolt, a Waberers Logisztikai Kft. ügyvezetője, Szucsány György, a Rynart korábbi vezetője, Kurunczi Zoltán, a Zwack logisztikai üzletágának munkatársa és Németh Zsolt, az Imperial Tobacco logisztikai vezetője a hazai logisztikai szolgáltatásokkal kapcsolatos elvárásokról beszélgettek.
E.-H. Sz.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >Önelfogadásról, önfelszabadításról és a hétköznapok ajándékáról – Együtt okosodtunk! (Business Days 2024 2. rész)
A Business Days pénteki napja az egész heti megfeszített figyelem…
Tovább olvasom >